/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvad betyder Patr. ?
Fra : frieda
Vist : 787 gange
300 point
Dato : 18-12-11 14:18

Kirkebog, Vor Frue, Sokkelund, København, Corpulerede, opslag 126, nr. 16

1823, 29. April i Kirken
Georg Peter Lund, Cand. Philosof og Skolelærer, Ungkarl, 32 Aar.
Jonfru Else Susanna Cathrina August, 22 Aar,Patr. (?) 138 (Hvad betyder det?)
Forlovere:
Xxx Lund,
Murerxx August,Patr. 138
Hvor anført i almindelige Jevnførelses Register: 356-150

Hvad mon Patr. betyder?

Kunne måske hjælpe mig til en adresse.
Jeg har nemlig problemer med Murer(svend) (Carl Frederich) August. Ville meget gerne finde hans død, da det måske kan give mig nogle oplysninger om hans fødsel, der er et mysterie for mig.

Jeg har begge hans ægteskaber (til Susanne Marie Darbitz og til Inger Pedersen) samt en FT i 1801, men hvor han kommer fra, er og bliver (desværre) et mysterie.
Måske er en af disse ham: Carl Friderich, 11, Stiftelsens barn/ Carl Friderich, 12, Stiftelsens barn
(København, København (Staden), Sankt Annæ Øster Kvarter, Opfostringshuset, Store Kongensgade (Ny Kongensgade) 216 & 217) FT fra 1787

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-12-11 14:39

Patr står normalt for patronymer, efter den de var søn eller datter af...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-12-11 14:51

Stiftelsens barn må vel betyde at barnet kommer fra fødselsstiftelsen, hvor kvinder kunne føde anonymt og aflevere barnet. Det var for at undgå udsatte nyfødte, som det er blevet moderne igen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-12-11 14:54

Om patronymer, se eksempelvis her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Patronym

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 18-12-11 15:07

Jamen, Patr. 138!!!!

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 18-12-11 15:08

Har fundet en, August, Friderich , opslag 118, i Den Kongelige Fødselstiftelses kirkebog for 1774

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 19-12-11 11:28

Jeg var lige for ved selvsyn at se pågældende kirkebog. I dette tilfælde står der ikke patronym. Det er et gadenavn, hvilket du kan se udfra de øvrige indførelser. Da gaden skal ligge indenfor de gamle volde, er mit bud en forkortelse for St. Pederstræde.
Hilsen Steen.

Accepteret svar
Fra : stkra

Modtaget 300 point
Dato : 19-12-11 12:36

København, Helligånd, 1830-1836, opslag 246: Datter døbt 1833, Elise Caroline Johanne Lund.
Georg Peter Lund og hustru bor, Knabrostræde 81 og murer August bor Lille Købmagergade.
Hilsen Steen

Godkendelse af svar
Fra : frieda

Dato : 28-12-11 14:36

Tak for svaret stkra.