/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Retur temp på fjernvarme
Fra : Josph
Vist : 992 gange
100 point
Dato : 18-12-11 07:24

Hej

Over en 2 årige periode har jeg en gennemsnitlig årsafkøling på 31 grader

Hvor er det i forhold til, godt eller skidt, mit anlæg er 2 år

Jeg har en indgangstemp. ca 70 grader nu

Hvis det skal gøre bedre hvad skal der så skrues på ?

Mvh Jan

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 18-12-11 08:58

Citat
Hvis det skal gøre bedre hvad skal der så skrues på ?

Det kommer jo an på hvordan dit anlæg er bygget op, er der varmevæksler?, er det med gennemstrømsvandvarmer?, hvordan styres gulvvarmen? der er flere ting der har indflydelse af retur temp.
Men som hovedregel er det termostaterne der skal skrues på, for at ændre retur-temp.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 18-12-11 10:18

jeg synes det er et rigtig godt spørgsmål, som mange sikker kan få glæde af, hvis der er en rigtig ekspert der vil udtale sig, for det er jo helt klart et spørgsmål om økonomi, det drejer sig jo om at pine mest ud af indkommende varme vand, før det returneres, men mig bekendt sidder der op til flere ventiler der kan stilles på, så at begynde selv, ja så er det jo noget med at notere sig øjebliksindstillinger og så kan man jo prøve sig frem, indtil det ønskede resultat er opnået.

mvh

jensviggo

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-12-11 11:04

Nej det er ikke mere nødvendig at "pine" varme ud af sit anlæg ved at sænke retur temperaturen,
i dag måles kalorie forbruget jo...

Men er indgangs temperaturen, som her, i underkanten, og det er svært at få varme nok?

Så må man enten hulrums isolere, montere en ekstra radiator eller bede fjernvarmen
om en sjunt, hvis man ligger yderst på ledningen og der er behov for lidt ekstra bypass??

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 18-12-11 11:21

Den hyppigste synder er dit varme vand om sommeren, især hvis du har cirkulatin på det. På dette tidspunkt er der ikke noget stort forbrug nogen steder, men din fjernvarme skal gennem de samme (store) rør som om vinteren. Dette gør, at det er mere eller mindre lunken inden det når frem til dig - især hvis du bor sidst på forsyningslinjen. Du skal derfor tappe meget fjernvarmevand, før det rigtigt er varmt nok til at lave varmt vand af. Fjernvarmeværket bør kompensere dig for dette, men da de envender en gennemsnits temperatur for hele året til beregning af strafafgift for dårlig afkøling, er det ikke helt lige meget, hvor mange kubikmeter fjernvarmevand du skal bruge for at kunne vaske op eller gå i bad.
På mange vekslere sidder der en termostatventil, der lader fjernvarmevandet sive stille og roligt i gennem veksleren, indtil det har en temperatur høj nok til at producere varmt vand. Hvis denne er defekt, får du et for højt forbrug.
Check temperaturen på det varme vand. Er den over 50-55grader, så skru ned.
Har du cirkulation på det varme vand, så sæt et ur på pumpen, så den kun kører når du er hjemme og er vågen.
Sæt eventuelt en termostat ventil på returen (circon eller lign.) så du kan styre den temeratur du har når vandet kommer tilbage til din veksler eller beholder.

Det kan også være din centralvarme.
Kig på din cirkulationspumpes indstillinger. Kører den på fuld knald, uanset om du skal bruge varme eller ej? Skift den eventuelt ud med en lavenergipumpe. Bruger du alle varmekilder (radiatorer, gulvvarme osv.), så du kan få afkølet vandet i radiatoren ordentligt inden det kommer retur, eller bruger du kun en enkelt radiator, som så til gengæld lader vandet "fise" lige i gennem?

Og så lige til allersidst: Alt arbejde på installationer der er tilkoblet offentlige værker kræver autorisation, så det eneste du selv må pille ved her, er din centralvarme, og kun, hvis du IKKE har direkte fjernvarme ... så mon ikke du skal overlade det her til en VVS-er?

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 20-12-11 16:11

Vi har også kæmpet med at få vores retur temp ned , her tale vi om at der er radiator i hele huset, vi har skiftet alle termostater og ventiler , ventilerner er så droslet ned til 3 så man ikke lukker så meget fjernvarme igenmen og så holden vi øje med om returen på radiatorene er varme eller '' kolder '' , på den måde har vi nu en afkøling på 35 grader og har omkring 22-23 grader over hele huset, og vores fjernvarme siger at vi skal have en afkøling på plus 30 grader målt over et år og det skulle nu være mulig at holde........ En investering på 1500.- kr og så er alt nyt.......

Bassebo.......

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 20-12-11 17:14

Bassebo: Det lyder da meget fornuftigt ... hvis du har direkte fjernvarme, dit anlæg er 2-strenget og du har varmtvandsbeholder ... og du altid har en fremløbstemperatur fra varmeværket på min. 70grader året rundt.
Problemet er bare ofte, at det er noget lidt ældre udstyr der sidder rundt omkring - en gammel Thermix VVX1 unit med en tilkalket gennemstrømnings vandvarmer til det varme vand. Det var ok da det blev installeret for måske 20 år siden, men varmeværkerne har skruet op for kravene om afkøling og ned for fremløbstemperaturen, så mange villaejere står i dag med udgifter til udskiftning på måske 50.000kr til ny veksler og varmtvandsbeholder - og undrer sig over, at de nogensinde kunne finde på at skrotte det trofaste gamle oliefyr for at komme på fjernvarme (de havde ikke noget valg).
Så det er altså ikke altid, det bare lige er at investere 1500kr.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 25-12-11 17:14

Ja jeg kender godt til de problemer der er med gamle anlæg , vi har ikke nogen termex på grund at at man har vælgt at lige et mindre fjernvarerør ude i gaden og holde omkosteninger nede og ja det køre direkte på fjernvarmeværker og vi har har en indløbs tempratur på 68 grader, men vi har så været heldig at få anlæget til at køre forholdvis godt.....

Mvh Bassebo

Go' jul til alle......