/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hans Peter Johansen og familie fra Helsi
Fra : frieda
Vist : 1216 gange
500 point
Dato : 18-12-11 00:48

Hans Peter Johansen er født i Holmene, Tikøb, Lynge-Kronborg, Frederiksborg 20. februar 1832. Gift med Karen Hellemose Jørgensen i 1855.
Jeg finder dåbene for alle hans og Karens børn:
1855: Martina Josepha Ericka Hansen (hun er uægte)
1858: Peder Hansen
1861: Marie Emilie Johansen
1863: Petra Sophie
1866: Anna Camilla
1869: Alfred Peter Emil
1873: Dagmar Hansine
Alle døbt i Sankt Olai i Helsingør.
Men jeg finder intet i folketællingerne før 1880, hvor Karen står som enke.
Senere da hun dør, står hun som Enke efter Dampskibsrestauratør H. P. Johansen.
Han er ellers ved dåbene opført som Arbejdsmand (undtagen ved det sodste barn, der er arbejdsmand overstreget og rettet til Restaurateur.

Mine løse ender:
1.   Hvorfor finder jeg dem ikke i FT mellem 1855 og 1880?
2.   Hvordan mon en arbejdsmand pludselig bliver Restaurateur?
3.   Hvornår dør Hans Peter (har ledt i begge Helsingørs kirkebøger)?
4.   Hvad bliver der af alle børnene?
Jeg kan kun senere finde Petra og Dagmar (de bor senere i København sammen med Karen). I 1880 bor Alfred og Dagmar stadig ved Karen, men derefter ”mister” jeg også Alfred.
De kan da ikke bare være forsvundet!
Jeg har ledt overalt i landet i FT.

Vil være meget glad for gode råd.

Accepteret svar
Fra : vith

Modtaget 510 point
Dato : 18-12-11 01:34

Her er Hans i 1855 (nederst):

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, , No. 562, 1479, FT-1855, B7603
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Hans Hellesen Olrik   51    Gift   Første Kammeraad ved Toldkontoret      Helsingør
Sophie Louise født Baden   49    Gift   Hans kone      København
Pouline Sophie Olrik   20    Ugift   Deres datter      Helsingør
Sophie Louise Olrik   17    Ugift   Deres datter      Helsingør
Anna Margrethe Olrik   13    Ugift   Deres datter      Helsingør
Torkel Baden Olrik   10    Ugift   Deres søn      Helsingør
Hans Hellesen Olrik   8    Ugift   Deres søn      Helsingør
Johanne Charlotte Bøhmer   37    Ugift   Husjomfru, i København      Ålborg
Caroline Hansen   30    Ugift   Tjenestepige      Helsingør
Anne Kirstine Nielsson   37    Ugift   Tjenestepige      Isterød
Hans Peder Johansen   23    Ugift   Tjenestekarl      Holmene

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 18-12-11 01:41

Ja, den har jeg fundet; men det er senere

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-12-11 11:54

Noget der undrer mig,

normalt har søskende samme efternavn, selv om de yngste fødes efter at efternavnet bevares,
hedder de Hansen eller Johansen eller begge dele?

Jeg har også søgt forgæves mange steder i det Nord Sjællandske,
alt for almindelige navne, undtagen Hellemose, og hende finder jeg heller ikke...

Kommentar
Fra : vith

Dato : 18-12-11 12:03

Hvad siger du til denne:

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Tikøb, Holmene Skoledistrikt, Fuglefængerhusene, Et Hus, 650, FT-1860, D5385
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Hans Peter Hansen   28    Gift   Indsidder. Arbejdsmand   Tikøb Sogn, Frederiksborg Amt
Karen Jørgensen    28    Gift   Hans Kone       Bogense, Fyn
Martine Josepha Erika Hansen   5    Ugift   Deres Barn      Tikøb Sogn, Frederiksborg Amt
Peter Hansen   3    Ugift   Deres Barn      Tikøb Sogn, Frederiksborg Amt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-12-11 12:17

Godt fundet:

Martina Josepha Ericka Hansen / Martine Josepha Erika Hansen og Peder Hansen / Peter Hansen

Selv små forskelle i bogstaver kan gøre en forskel når man søger...

Men hedder de yngre børn joHansen?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 18-12-11 12:24

Svens: Hansen har også undret mig, men det står endda i Kirkebogen ved deres fødsel.
Tak, Vith: Ja, det må være dem

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 18-12-11 12:25

Ja, de yngre hedder alle Johansen

Kommentar
Fra : vith

Dato : 18-12-11 12:40

Har lige tjekket på AO FT 1869 Tikøb opslag 66, og der står ganske rigtigt Hansen - også ved Hans Peter.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 18-12-11 12:41

og det var så FT 1860

Kommentar
Fra : vith

Dato : 18-12-11 16:01

Står der noget om, hvor de bor ved børnenes dåb?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 18-12-11 17:22

Nej, men de er alle døbt i Sakt Olai, Helsingør

Kommentar
Fra : vith

Dato : 18-12-11 18:18

Mit bedste bud på Hans Peters død er stadig Hans Johansen, død 15/5 1877 Sct. Olai opslag 32 nr 17.

Jeg ved godt, der ikke står Peter, men det udelukker jo ikke, at det er ham.

Måske kunne et skifte efter denne Hans be- eller afkræfte, og nu er der jo kommet skifter og dødsanmeldelser på AO.

Desværre er jeg ikke selv en ørn til det med skifter, men det er der måske andre, der er.

Godkendelse af svar
Fra : frieda

Dato : 02-01-12 10:27

Tak for svaret vith.