/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Lås celle HVIS... (Excel 2007)
Fra : k_m_s
Vist : 821 gange
200 point
Dato : 16-12-11 08:01

Godmorgen.

2 celler, hvis der er indstastet noget i den ene celle skal den anden være låst for indtastning og omvendt.

Hvordan ville i lave det?

Ha en god dag.
Kim

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 210 point
Dato : 16-12-11 08:48

Lad os antage, at de to celler, du ønsker at låse, er A1 og B1.

Marker A1 og vælg Data Validation (Datavalidering på dansk), som findes på fanen Data. Under Settings-fanen vælges i "Custom" i Allow-dropdownmenuen. Under Formula indtastes =B1="".

Tilsvarende skal der for B1 skrives =A1="" samme sted.

Nu er cellerne låst, hvis der står noget i den anden celle.

Simon

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 16-12-11 12:58

Hej Simon.

Det skal jeg hjem og prøve i aften

Kan jeg (som med formler) markere cellen med funktionen og trække nedaf for at kopiere funktionen til andre celler?

Hilsen
Kim

Kommentar
Fra : sion

Dato : 16-12-11 15:09

Ja, det vil fungere.

Simon

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 17-12-11 01:57

Mange Tak for svaret sion.
Det virker
Kim

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 15-08-12 17:41

Hej Sion
Håber det er ok jeg spørger på denne gamle tråd, opretter point bagefter.

Nu vil jeg gerne udvide mit excel ark så det er 2 celler der ikke må skrives i hvis der er skrevet i en bestemt celle.

Hvordan skriver jeg det?

Har prøvet forskelligt men excel vil ikke kendes ved koden.

Hilsen
Kim

Kommentar
Fra : sion

Dato : 15-08-12 20:09

Du gør for C1, ligesom du gjorde for B1. Så kan der ikke skrives i hverken B1 eller C1, hvis der står noget i A1.

Simon

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 17-08-12 10:54

Hej Simon.
Undskyld jeg først skriver nu, havde ingen mail fået.

Ved ikke om jeg har misforstået dig men det jeg har brug for er at hvis der står noget i A1 og C1 må der ikke kunne skrives noget i B1.

Altså i celle B1: =A1="" (samt) =C1=""

Men hvordan får jeg sat de to argumenter sammen?

Kim

Kommentar
Fra : sion

Dato : 18-08-12 06:37

Du kan så skrive =OG(A1="";C1=""). I så fald kan der kun skrives i B1, hvis der ikke står noget i hverken A1 eller C1.

Simon

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 18-08-12 09:11

Super.

Tak.