/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Brændeovn som hovedvarmekilde
Fra : madsenjp
Vist : 1768 gange
20 point
Dato : 15-12-11 22:23

Er der nogen der har erfaring med brændeovn som hovedvarmekilde ?
har i noget/ hvad har i til at suplere med ?
flytter i varmen?

vi overvejer brændeovn som hovedkilde +el som suplemant,
men vil gerne høre fra nogen med erfaring..
vh. madsen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-12-11 22:30

Kun i feriehuset, og der har vi lige skiftet til en Asgård2. Påtænker at sætte en ventilator i væggen til "fyrrummet", så den varme luft derfra kan tvinges ud i resten af huset. Det tager ellers længe om vinteren at få varme på alle 78 kvm.

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 15-12-11 22:41

J

--------------------------------------------------------------------------------
Er der nogen der har erfaring med brændeovn som hovedvarmekilde ?
har i noget/ hvad har i til at suplere med ?
flytter i varmen?

vi overvejer brændeovn som hovedkilde +el som suplemant,
men vil gerne høre fra nogen med erfaring..
vh. madsen

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-12-11 22:46

hvis du vil bruge brændeovn som eneste varmekilde, er en pilleovn nok den bedste løsning. med en almindelig brændeovn kan du ikke holde ild hele natten og det tager jo lidt tid at få varmet hele huset op igen når ilden har været gået ud.
og elvarme er ikke den billigste løsning i driftomkostninger, men er til gengæld billig i anskaffelse.
du kan jo også installere en luft til luft varmepumpe og så supplere med brændeovnen. det er nok den bedste løsning når alt kommer til alt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-12-11 22:48

En masseovn kan holde ilden hele natten

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-12-11 22:54

Da vi havde brændeovn,kunne vi nu godt få den til at brænde igennem til om morgenen!!!

Men hva' med varmt vand??

Idag har vi kombifyr, den bedste investering vi har foretaget... både til varme og vamt vand, og er vi ikke hjemme til at komme brænde på fyret, slå det automatisk over på olie

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 15-12-11 23:01

JEG PRØVER LIGE IGEN

Jeg bruger brændeovn som hovedvarmekilde + 3m3 fjernvarme/varmt vand og bruger ca. 8 rm. bøg til 150 m2,vi er kun 2 tilbage i husstanden,jeg har en stor loftventilator på 90 Ø til at flytte varme om vinteren og frisk luft om sommeren,rotorblade kan drejes,det har fungeret i 12 år nu.

Mine varme/vand udgifter er på 12.000 kr. da den faste afgift er på 6000 kr.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 15-12-11 23:12

Med mindre du bor for dig selv laaangt ude på landet, vil jeg ikke anbefale dig at satse på brændeovn som hovedvarmekilde.

Det er alt for forurenende, når parcelhusejere benytter denne opvarmningsform.
Fjernvarme er langt at foretrække.

70 % af luftforureningen i Danmark kommer fra brændeovne.

Forbarm dig over dine naboer og miljøet.

Eller endnu bedre: Forbyd brændeovne!!!

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 15-12-11 23:33
Kommentar
Fra : vith

Dato : 16-12-11 00:35

Vi har brændeovn som hovedvarmekilde og bruger stort set ikke andet. Ovnen kan snildt varme 130 m2 op og kan også brænde over hele natten, så der stadig er masser af gløder om morgenen.

Vi har også el-varme, men den bliver kun brugt til at holde huset frostfrit, hvis vi er på ferie om vinteren.

Vi overvejer at installere et varmeflytningsanlæg - ikke så meget fordi der bliver for koldt i den anden ende af huset, men mere fordi der bliver for varmt i stuen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-12-11 00:45

Det er kun de værste miljøsvin som i den grad kniber på luften, så en brændeovn kan klare natten over.
Fy for en stinker

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-12-11 06:52

I sommerhuset, som vi bruger regelmæssigt om vinteren, har vi brændeovn som hovedvarmekilde om dagen når vi er der, en luft/luft varmepumpe der holder 10 grader når vi ikke er der, med en telefonfjernbetjening til at skrue op for varmen inden vi dukker op.

Som andre har skrevet, at skrue ned for en brændeovn for at varme over om natten er noget griseri, forbrændingen bliver elendig, det meste af træet bliver til sur røg!

En pilleovn kan klare forbrænding natten igennem, nogle af dem kan fyre med brænde om dagen, så det kunne være en mulighed!

Masseovnen har jeg haft kig på, skal kun fyres op 1-2 gange i døgnet, brænder meget rent, men det tager et døgns tid at varme den op, så den er kun egnet til helårsbolig, og de er ret dyre i anskaffelse, mures op på stedet.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 16-12-11 11:24

Har en Asgård 2, og har ingen problemer med at fyre over, det kræver lidt øvelse, og det rigtige brænde, med rigtig brænde mener jeg tørt hårdt træ, f.eks. ask bøg eg osv.

jensviggo

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-12-11 11:56

Med 2 stk Asgård2 kan du snildt holde 140 velisolerede kvadratmetre varme. placer dem i hver sit hjørne af huset.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-12-11 11:58

Asgård2 er en af de bedste med hensyn til udnyttelse af brændet, partikeludledning mm., og du kan få den for under 3 tusind; prøv f. eks. Bauhaus.

Ved delbelastning kan du nøjes med at fyre i den ene.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 16-12-11 13:22

Købte min i Bauhaus 20 november 2010 for 2595,-

et virkelig godt køb.

jens viggo

Kommentar
Fra : prio

Dato : 16-12-11 14:51

Vores nabo tror også, at man kan have en brændeovn som primær varmekilde.

Så vi lever i brændeovnsos hele vinterhalvåret, selvom vores nabo er omhyggelig nok med sin afbrænding.

Slut med regelmæssig udluftning af hjemmet som en selvfølge - næh, først skal vindretning og naboens skorsten checkes, og som regel må man opgive at få lidt frisk luft.

Selv midt om natten ligger osen som en forbandet stinkende dyne i hele haven.

At bruge en brændeovn som primær varmekilde i et parcelhus er tåbeligt og selvoptaget.

FORBYD DE SKIDE BRÆNDEOVNE!!!

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 17-12-11 15:23

Citat
At bruge en brændeovn som primær varmekilde i et parcelhus er tåbeligt og selvoptaget

WoW en der føler sig godt og grundig trådt over de små pusselanker.

Bruger selv brændeovn som nummer et - til 80m2
og det er tilstrækkeligt, ellers har jeg luft/ luft pumpe
når der ikke skal fyres.
Årligt forbrug af træ er mellem 5 + 10rm (stue temp på 24*)
10rm = så skal der altså være meget koldt eller blæse kraftigt
vinteren 2010/ 11 brugte jeg 5rm og det samme året før.
Det kostede mig 3500.- for 2 fyrings perioder
Strøm for de 2 år er omkring 10 - 12.000kw medberegnet ALT/ varmt vand osv
>>BILLIGT<<