/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hele rugkærner
Fra : persens
Vist : 2024 gange
20 point
Dato : 15-12-11 16:06

Jeg har bagt rugbrød i mindst 25 år og har altid brugt bl.a. hele rugkærner.
Nu findes hele rugkærner pludselig ikke mere i Irma eller i andre dagligvarebutikker (jeg tænker her ikke på helsekostforretninger, hvor man bliver flået bare man køber 500 g).
Er der nogen, der har et godt tip ?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-12-11 16:15

Jeg har lige kigget i melskuffen, hele rugkerner, økologiske, fra Urtekram, helt sikkert IKKE købt i en helsekostbutik, men hvor?? Kvickly er mit bedste bud!

Men du ku jo prøve at spørge om de har forhandlere i dit nabolag

http://www.urtekram.dk/forbrugerkontakt/

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 15-12-11 17:49

Jeg forstår ikke at Superbrugsen ikke har det. Prøv at spørge.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 15-12-11 18:31
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 17-12-11 16:39

Du har ret i, at det er svært at finde hele rugkerner i de alm. butikker. De fleste har skårne eller knækkede. Jeg har også ledt efter dem.

Jeg var lige i Kvickly idag for at lede og jeg fandt et alternativ, som jeg kan se at Camilla Plum også nævner nemlig perlerug.
Perlerug kan købes i Kvickly : Øko-perlerug fra Skærtoft Mølle, det er hele rugkerner hvor den yderste grove skal er delvist poleret af.

Men prisen ved jeg ikke om du synes om- 26,- kr for 500 g. Jeg kender ikke prisen på det du har brugt før, men umiddelbart lyder det ikke billigt.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 17-12-11 16:46

Hvis du ser her- så er prisen da væsentligt billigere:

http://broedforlivet.dk/index.php?route=product/product&product_id=65

Så jeg tror nok du skal gå til den økologiske butik, hvis du har een i nærheden.

Eller bestil en god portion

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-12-11 16:51

Perlerug er dyrt, man kan få 1½ kg hel øko og BIODYNAMISK rug for 32 kr her

http://helsebasen.dk/product/hel-rug-15-kg-oeko-biodynamisk-aurion-490/

Men jeg er sikker på, min urtekramrug kostede mindre, hvor jeg så end købte den.

Generelt er det død-irriterende, hvordan "moden" spiller ind på hvad man kan få i forretningerne, man kan få de særeste frø og kerner i enhver forretning, men skal løbe byen eller nettet rundt for at finde en pose hele rugkerner

Samtidig kan jeg godt forstå forretningerne ikke kan have noget på hylderne som ikke sælger

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 20 point
Dato : 17-12-11 17:21

Ja, Vagnr

Jeg har set det- men de sider vi henviser til er jo nethandel. Jeg er overbevist om at man kan købe til samme pris i en fysisk butik - helsekost mv. og undgå fragt.
Men irriterende er det da- men når jeg kigger rundt i de opskrifter jeg har fra "de nyeste hit"- så bruger ingen hele rugkerner

De gamle opskrifter jeg kigger i- der er det nærmest et must.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-12-11 17:48

For nu at blive i mit brok så er der også sket det, at

"Økologien har sejret ad helvede til"

sådan at forstå, at hvor der før var en masse helsekostforretninger med økologiske varer, så har supermarkederne efterhånden taget lige præcis de mest efterspurgte økovarer ind i sortimentet, så mange helsekost/økobutikker er lukket.

Svanholms butik lukkede sidste år, Egefeldts økosupermarked på Frederiksberg er lukket osv, nu er det en kamp at finde hel rug, endsige svedjerug, ølandshvede, emmer, enkorn osv.

Men jeg er hykler/medmisbruger, for jeg købte jo også det alm økomel, mælk, æg osv i det supermarked jeg alligevel var i

Godkendelse af svar
Fra : persens

Dato : 18-12-11 14:35

Tak for svaret smuller54.