/ Forside/ Interesser / Helbred / Førstehjælp / Spørgsmål
10  granner01 150
Helbred Iskiasnerve
Fra : jensviggo
Vist : 3474 gange
200 point
Dato : 15-12-11 08:47

Min gammel arbejdskammerat, har nu i over et år haft utrolige smerter i bækkenbund smerterne stråler ud i benene og fødder. Han har været til ufattelige mange undersøgelser på forskellige hospitaler, men ingen kan finde ud af, hvor smerterne stammer fra. <i går var han til kontrol efter at have været til kontrol på urologisk afd. her var der ikke mere de kunne gør for ham, men lægen mente, at der kun kunne være iskasnerven tilbage. Er der nogen her , der har oplevet iskas, eller kender til sygdommen, og ved hav behandling der skal/kan gives vil jeg være meget taknemmelig.

mvh

jensviggo

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-12-11 08:57

Min mand har haft iskias, der strålede det ikke ud i ben eller fødder, det gjorde det til gengæld da han han havde diskusprolaps.

Ved iskias, hjalp det ham at lave en øvelse, hvor han skulle ligge fladt på ryggen og trække benene, på skift, (bukket) op mod maven, og skubbe det til modsatte side. Jeg ved ikke om denne forklaring gav nogen mening, men ellers må du sige til, så vil jeg prøve at forklare.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 15-12-11 09:09

Absolut hjalp det, men hvis du kunne uddybe det med øvelserne, måske der er et eller sted, hvor der er illustrationer, hvordan de udføres, Erik ta´r meget morfin, der ikke hjælper, og er meget forpint.
Hvis du kan finde noget der kan hjælpe ham vil jeg/vi være meget taknemmelig.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-11 09:34

Min bror troede også han havde iskias men det var en discos prolaps,
din mands symtomer tyder på samme fejltagelse?

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 15-12-11 09:45

Hejsa,

Jeg havde døjet med "en låst Iskasnerve" i lang tid. Kiropraktor o.l. kunne ikke hjælpe ;-( Ved et tilfælde faldt jeg over en lille klinik i Hellerup (Kbh.) hvor der er en kvinde som anvender en teknik hvor hun virkelig får strukket kroppen igennem. Det gør ondt som een i h....!
Jeg var som født på ny efter 2 behandlinger og du kan sende mig en PM, så skal jeg gerne give yderligere info. Det kostede 425,- kr. for første behandling og 250,- kr. for den efterfølgende.
Hun var min redningskvinde og har nu efter 4 år stadig ikke problemer med min Iskasnerve.
Min svorger som i mange led af andre rygsmerter kom fra Ålborg på besøg. Da jeg så hans smerter og lidelse røg han fluks ind til hende og her krævede det kun een behandling på 1 ½ time.
Så der er en vej uden om medicin og læger

Bluesky

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 15-12-11 10:00

hvad er en PM?

jensviggo

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-12-11 10:03

PM=Panseret Mandskabsvogn

neej, det er en Privat Message, klik på bluesky's navn, så kan du skrive til bluesky

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 15-12-11 10:10

Har lige haft smerter i venstre side af lænden, så det var meeeget svært at komme ud af sengen. Det er et tilbagevendende problem jeg har døjet med i mange år. Min gamle kiropraktor kunne altid løsne det ved een behandling. men han gik hen og døde.
Nu har jeg fundet en der kan klare det på 2-3 gange, så det lyder som iskiasnerven der kommer i klemme med dine symptomer. Det kan lægerne ofte ikke klare, med mindre de har lært kiropraktik.
PM betyder personlig meddelelse.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 15-12-11 10:12

Har selv haft meget positivt resultat ved hjælp af akupunktur

en mget lang nål i ballen 2 gange, så var mine symptomer væk

men vi er jo ikke alle ens, så alt mp tages i brug for det er h.... ubehageligt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-11 10:24

Personlig Meddelelse, JV.

Ikias er normalt kun i det ene ben, når det gør ondt i begge,
kommer det sikkert fro noget i midten, her nok ryggen?

Jeg er ikke læge, men gammel trouble shooter...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-12-11 10:57

Øvelserne.. man tager fat i det ene knæ, bukker det så høj op mod brystet som muligt... dernæst skubber man knæ/ben - stadig bukket til modsatte side, højre ben til venstre arm og vs

Øvelsen skal gentages så ofte patienten kan holde til det.. det gør ondt, men er det iskiasnerven der sidder i klemme, så hjælper denne øvelse

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 15-12-11 15:34

Iskas nerven stråler som hovedregl ned i V. ben.

1. For at komme ud af sengen - tag 2 panodil.

2. For at aghjælpe problemet - drik ½ fl. snaps - dans derefter svanens død på bordet.

Jeg har selv brugt metoden, og det kan nok lyde som en vits, men er det ingenlunde, da (hvis det er omtalte nerve) om afslapning og når det (ved hjælp af snapsen) er klaret, så kommer bevægelsen som så vil være fri for smerte / krampede bevægelser pga. smerter osv.

Dette kan være medvirkende til at nerven løsner sig - det er et uskadeligt middel, og virker det ikke, så trøst dig - så har det været sjovere at være syg.

Undskyld min lidt humoristiske indgangsvinkel, men det er både seriøst og alvorligt ment.

Håber det kan hjælpe, og god bedring herfra.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-12-11 16:34

Jeg har lige fået behandling for en meget øm iskasnerve. Akupunktur var øjeblikkelig smertelindrende. Og det fik jeg hos min fysioterapaut. De har alle lært at bruge nåle i behandlingen. Og efter ikke at kunne vende mig i sengen eller sidde/bukke mig ned så gav 5 behandlinger at jeg var smertefri. Det tog ialt 4 uger. Jeg trænede ryggen 2 gange om ugen i ½ time sideløbende med behandlingen.

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 15-12-11 16:43

ja det lyder som en diskusprolaps, så en henvisning så han kan komme i en CT Scanner.
God bedring til ham :)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-11 16:50

Første udsagn:
>>smerterne stråler ud i benene og fødder.

Andet udsagn:
>Iskas nerven stråler som hovedregl ned i V. ben.

Modstrid:
benene og fødder er flertal, altså begge ben.
V. står står for venstre ben, altså kun det ene ben.

Så nok ikke ikias, men mere sandsynligt discos prolaps,
og så skal han opereres, det blev min bror og han har det fint i dag, uden smerter.

Få dog denne ryg røntgen fotograferet...

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 15-12-11 17:08

ryggen er røntgenfotograferet, og det er hovedsagelig venstre ben det er gået ud over

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 15-12-11 17:17

Hej Jensviggo

Der er en fra mit arbejde med den sygdom, der har fået det meget bedre med Qi gong

http://da.wikipedia.org/wiki/Qigong

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 15-12-11 17:22

Noget mere om Qi Gong :http://www.chi.dk/qigong.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-11 17:22

Undskyld, jeg fik det indtryk at det var i begge ben han havde ondt,
så hvis det kun er venstre ben, så måske alligevel iskias?

Få ham sendt i en rigtig 3d scanner, ikke bare de hjælpeløse røntgen scannere...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-12-11 17:37

Jeg trænede for meget og fik hamrende ondt i ryggen, så ondt at jeg måtte have hjælp til at få tøj på. Stærke smertestillende hjalt kun lidt. Men behandlingen tog kun 4 uger og i dag har jeg ingen smerter.

Og det hjalp akkupunktur på, med efterfølgende massage. Og jeg skal gerne oplyse om hvilken fysioterapaut jeg gik hos i en PM.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 15-12-11 18:16

jeg har nu snakket med Erik igen, og det er altså højre ben det er absolut værst med, det er nok rigtigt med en 3d scanner, men de hænger absolut ikke på træerne, eller hvad??????????
Jeg er glad for den store interesse der udvises her, der er flere der føjer med samme eller lignende, og derfor kan jeres erfaring høstes supergodt, den foreløbige plan er, at mandag skal Erik til kiropraktisk klinik, så må vi se hvad de siger og evt. gør, nu er jeg meget bedre rustet til at tage med Erik, og udøve mentor.

tak.

Accepteret svar
Fra : stjerneboern

Modtaget 200 point
Dato : 16-12-11 17:43

nej de hænger ikke på træerne , men når det bliver ved , må man selv sørge for at bliver ved. tit kan se ikke se så meget på en røngten, så forlangt at komme til en rigtigt scanning. Ikke alt det der flinkeri, speciallægen er ikke din ven, så kræv din ret, fortæl om problemet så går det nok af sig selv. Elles kan man jo blive ved med at rende til alle mulige med det samme problem.
så held og lykke , og håber speciallægen er lydhør overfor din ven :)

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 26-01-12 14:23

Tak for svaret stjerneboern.

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 26-01-12 14:27

Velbekommen da .
Håber din ven vil få det bedre, det gjorde jeg da. Og samtidig nogen gode øvelser fra en Fys, så skal det hele nok komme på plads igen

Kommentar
Fra : LotusTrut

Dato : 21-11-23 22:47

Hvordan har din gammel arbejdskammerat det idag?