/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Når dagene længes, vinteren strenges
Fra : Nordsted1
Vist : 2405 gange
50 point
Dato : 14-12-11 22:59

Den linje tænker jeg på, når vi går mod lysere tider igen, men jeg kan ikke huske fra hvilken sang.

Der er denne http://www.ugle.dk/her_vil_ties_her_vil_bies.html
men jeg syntes ikke jeg kan genkende den

Findes der andre sange, hvor den linje indgår???

Kommentar
Fra : werter

Dato : 14-12-11 23:54

Prøv at høre denénstemmigt her: http://www.dendanskesalmebogonline.dk/salme/557/214/3
I orgeludgaven er det sværere at skille melodien ud og genkende den!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-12-11 03:18

Ja linjen findes i en anden sang, det er jeg næsten 100 på, jeg kan høre melodien for mig og den vil spille i mit hoved i lang tid nu og måske kan jeg ikke sove den første times tid bare fordi melodien rumler i hovedet på mig.
Melodien er langt mere lystig end en salme, lidt i retning af: Når vinteren render i grøft og i grav.
Lige nu kan jeg ikke sætte en titel på men det kommer i morgen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-12-11 09:00

o.v.n jeg glæder mig til at få opklaret mysteriet... håber du har fået sovet godt trods alt

Kommentar
Fra : myg

Dato : 15-12-11 09:26

Når egene knoppes og granerne duppes og skræpperne kante den støvede vej....

Altså: Når egene knoppes - egentlig en forårssang

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-12-11 09:41

Myg... jeg troede lige den var der, men jeg kan ikke se "linjen" i din sang

http://www.danskesange.dk/showsong.asp?pageno=1&searchlevel=low&kategori=0&order=0&sstring=N%C3%A5r%20egene%20knoppes&ss1=&ss2=&ss3=&z=1&mykey=311

Men jeg tror vi nærmer os... nu må o.v.n gerne snart vågne op, så vi kan få den sang opklaret, det er bare så irriterende dette her - sangen der blev væk -

Kommentar
Fra : myg

Dato : 15-12-11 09:53

Jeg var også helt sikker, meeeeeeennnnn

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 18-12-11 00:37

Just hjemkommen fra fødselsdagskaffeslabberas kan jeg fortælle at jeg ikke skulle have været så sikker i min sang blandt deltagene var der folk som er velbevandrede i højskolesangbogen og sange i almindelighed, de siger at der ikke er andre sange end gode gamle Grundtvigs Her vil ties her vil bies, linjen Når dagene længes og vinteren strenges er en almindelig brugt fortolkning og ordene menes at være plukket ud af salmen og gjort mere mundrette, ingen havde hørt om andre sange med de ord, da jeg så forsøgte med den melodi som jeg mente at have hørt linjen på, ja så blev jeg helt til grin, eneste trøst er at blive til grin er bedre end slet ikke at blive noget

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-12-11 00:47

Skynder mig med en rettelse inden nogen opdager at jeg skrev Grundtvig det er altså Hans Adolph Brorson som som er forfatteren, det står også i linkene ovenover

Godkendelse af svar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-12-11 07:55

Tak for svaret o.v.n..Jamen så må jeg bøje mig i støvet... gad vide om den melodi du har i tankerne er den samme som jeg har??

God jul