/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
maling af laminatplade
Fra : anine56
Vist : 4127 gange
50 point
Dato : 14-12-11 18:30

Jeg har købt et skrivebord, som jeg ville male, men jeg opdagede for sent, at det er en laminatplade.

Det er neutralt i farven, og jeg ville male det lilla i forskellige nuancer på bordplade og skuffer, fordi det er til en 9-årig pige.

Kan det lade sig gøre, at male på laminat? En ven sagde, at malingen ikke ville hænge fast?

Mvh. Anne

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-12-11 18:47

Hvis du vil male ovenpå laminaten, så har du flere muligheder. Du kan vælge en plastik maling da den nok vil hæfte godt. Du kan også som du selv er inde på slibe finishen lidt ru så malingen får bedre fat, så er det lidt ligegyldigt hvilken maling du bruger.
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/132695

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-12-11 19:24

Først en godt skrapt affedtnings og rengøringsmiddel. Går under navne som grund rens eller lignende, Vaskes væk igen med rend vand, Så en mellenfint gang sanspapir så laminaten matteres godt . En plast (acryl) maling kan så bruges. Men en malet bordplade er ikke så modstandsdygtig for slid , som en ren laminat.

Der findes lakker , som holder bedre. Men de er dyere , sværere at arbejde med og kræver god ventilation.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 50 point
Dato : 14-12-11 21:45

Hvis du ikke orker at male, så måske du kunne lægge en flot voksdug på, som du skærer til, lige så den passer og stifter den nedenom kanten.
Så kan du skifte farven efterhånden som stilen skifter efter alder- det var da en mulighed:

kig her:

http://www.voksdugen.dk/lackfolie.html

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 14-12-11 21:46

På skufferne kunne du vælge tavlefolie- så kan der skrives på dem også:

http://www.voksdugen.dk/tavlefolie/tavlefolie-90x210.html

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-12-11 00:10

eller lægge en masonitplade på

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 15-12-11 08:56

Du kan sagtens male laminat.

Vask med grundrens, vask efter med vand.
Matter overfladen med slibepapir f.eks. korn 180 og aftør slibestøv.

Grund med en hæftegrunder f.eks. http://www.maling.nu/sigma-renova-traeprimer/ eller http://www.malbilligt.dk/default.asp?id=312&action=ShowProductType&CatGuid=%7BCC16D978-7893-D1E3-CCE9-EBFD62C7099F%7D&ProductTypeGuid=%7B57CDF09A-4F0B-ABF3-4709-BEF6CAD33028%7D

Grunderen sørger for en god vehæftning, fordi molekylerne er noget mindre, end i en maling.

Slut af med et til to dækkende lag, af en maling beregnet til indvendigt træværk.

Der kan med fordel mellemslibes mellem 1. og 2. lag maling.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-12-11 10:17

Hvis du vil male ovenpå laminaten, så har du flere muligheder. Du kan vælge en plastik maling da den nok vil hæfte godt. Du kan også som du selv er inde på slibe finishen lidt ru så malingen får bedre fat, så er det lidt ligegyldigt hvilken maling du bruger.
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/132695

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-12-11 10:44

Hvis du ikke bare vil dække med noget helt andet, skal du først og fremmest rense af og matslibe med det, de fleste kalder fint slibepapir, altså korn 120, 150 eller højere nummer, her op til 400.

Pas på med plastmaling (akryl-), da den har så store molekyler, at den har svært ved at bide fast. Den kræver en hæftegrunder først. Alternativt kan du bruge en rigtig linoliemaling, hvis du kan få fat i sådan én. Hvis den lugter af terpentin, er den ikke rigtig; linolie kan flyde uden opløsningsmidler.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-01-12 22:41

prik-prik

Godkendelse af svar
Fra : anine56

Dato : 03-01-12 00:06

Tak for svaret smuller54.

Jeg gjorde det endnu nemmere for mig selv ved at købe selvklæbende voksfolie hos Sigma, som bare hæfter på pladen og ovenikøbet kan skiftes, hvis man bliver træt af mønsteret eller motivet. Da skrivebordet er til en 9-årig har jeg valgt rødprikket voks-folie, som hun så kan tage helt af eller skifte til en anden folit, når hun bliver ældre.

Alt i alt et meget opfindsomt svar, som jeg har været rigtgi glad for.

/anne

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-01-12 00:11

selv tak!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-01-12 16:09

Det var godt du kunne bruge det :)

Jeg tænkte i hvertfald på de borde her i huset- som har skulle males efterhånden som stilen skiftede og nogle gange bliver der tegnet og malet temmelig meget udenfor afdækning, så det kan hurtig blive grimt. Formodentlig har du også nu en overflade som er nem at gøre rent.

mvh smuller54