/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
skak computer
Fra : katfm
Vist : 857 gange
50 point
Dato : 14-12-11 17:32

jeg vil købe en skak computer til min 8 årig søn.
Dem jeg har kigget på ligger prisen fra 300 til 500 kr men der er ingen dansk manual med, er det nødvendigt for at kunne bruge den?
hvilken vil i anbefale?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 14-12-11 17:41

Han er 8, så han ville næppe på egen hånd kunne læse og forstå en manual, selv om den er på dansk. Så spørgsmålet er mest om du forstår manualen på engelsk? Det er næppe svært at lære at bruge den, selv uden manual.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 14-12-11 17:43

Jeg ville nok vælge at finde et skal program til computeren. Der findes flere, også nogen der er gratis. Ulempen er selvfølgelig at han ikke så let kan tage computeren med rundt.

Kommentar
Fra : katfm

Dato : 14-12-11 17:46

jeg vil gerne have ham væk fra computeren og sidde med tingene mere fysisk

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-12-11 18:01

Citat
jeg vil gerne have ham væk fra computeren og sidde med tingene mere fysisk

Hvor stor er forskellen??

Hvorfor ikke købe ham et skakspil/brætspil?? Det kræver selvfølgelig en modspiller, men det er da langt sjovere end sidde med en maskine.

Måske der også er en skakklub for børn i byen, det har vi hos os, og min "unge" har været rigtig glad for at gå der.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-12-11 18:31

Undskyld mit svar, jeg kan se at der er kommet nyere computerskakspil siden vi købte...

Men jeg kan desværre ikke finde et med en dansk manual

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 14-12-11 20:56

Har en gammel - du kan få for 6 dåseøl.
Der mangler en brik - med 10 sværhedsgrader.
En af de første der kom på markedet herhjemme.
Men om den kan mere eller mindre end nye?????
---
Angående manual - hvis du ikke kender til ´trækkene´
så kan det alligevel ikke nytte noget.
= en bonde - et eller to frem i første træk
-------
Der findes gratis skak spil online/ eller hent det ned til din pc.
De nye? mener jeg bare du skal flytte brikkerne/ og håbe på du rammer
den rigtige pkads = altså selv-studio......
--
Der var engang en god udsendelse på DR tv = der virkeligt viste
begyndere alle trækkene.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 14-12-11 21:00

Citat
Måske der også er en skakklub for børn i byen

Det var der også i min (ungdom) og det var på Biblioteket
efter LUKKETID, samt lokale/ lands tuneringer, arrangeret af den lokale skak klub

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 14-12-11 21:01

Og stavefejl/ mangler, er bedre end intet -at kunne skrive......
ISÆR på kan-do

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 25 point
Dato : 15-12-11 10:34

Hvis du vil have din søn væk fra computeren, skal du nok tænke mere langsigtet og strategisk, for opgaven er ikke løst ved at give ham et computerspil. Det kan være en god hjælp til at blive en dygtig spiller, men han skal også i gang med at spille det fysisk, som man har gjort i hundreder af år før pc'en blev opfundet. Ingen af de store mestre brugte computer før 1990,

Der findes i dag mange skakklubber, også på virkelig mange skoler er der skoleskak. En lærer fortæller mig, at pigerne er bedst og mest interesseret. Drengene har svært ved at koncentrere sig. Din søn er ret ung til skakspil, mange er 10 - 11 år, før de begynder. Men på den anden side, din ide er god og din søn kan få rigtig meget glæde af at træne sin hjerne.

Jeg mener, at du har brug for flere ting: 1) et computerspil til træning 2) et brætspil, hvor du kan spuille med ham (Jeg forudsætter at du selv kan reglerne eller lærere dem inden du kaster sønneke ud i det) 3) en god skak-bog. Gå på nette hos Saxø eller på antikvarboghandlernes hjemmeside og find en god skakbog. I en hel generation var den bedste bog "Politikens forlags Bogen om Skak", den indeholdt alle regler, historik og stor omtale af alle de store mestre og deres bedste partier. Men der er kommet mange mere moderne mestre til i mellemtiden. Den største danske spiller nogensinde var Bent Larsen. Han skrev mange skakbøger, også for begyndere. Man kan slet ikke undvære en bog om emnet, hvis det skal være andet en tidsfordriv.

Når din søn bliver 12-14 år kan han sikkert begynde at gå i en lokal klub, hvor æklre spillere kan spille mod ham. Den bedste måde at lære på er ved at spille ansigt til ansigt med andre.

God fornøjelse.
Oldboston

Godkendelse af svar
Fra : katfm

Dato : 15-12-11 10:39

Tak for svaret Oldboston.
det er nogle gode idéer men jeg har min søn hver 14. dag og jeg er ikke sikker på hans mor vil spille med ham, derfor en skak computer

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 18-12-11 20:17

Det kan du have ret i, men du kan sagtens påvirke ham på en positiv måde, når du ser ham, især hvis du selv sætter dig ansigt til ansigt med ham og spiller med ham. Hans mor vil måske synes, at det er en virkelig god ide, for mange singlefædre har slet ikke sådan nogle gode ideer og i interesser at byde på. Hvis du spiller med ham og træner ham op hver 14 dag, så kan han selv øve sig ind imellem med sit computerspil.

Jeg glemte at skrive en ekstra oplysning, som du kan få brug for. På internettet kan du finde to ting, du kan bruge. Den ene er Nagaskaki. Det er et program du downloader og bruger på en pc. Det stiller ikke så store krav til pc'en, så hvis din søn kan låne din gamle pc, kan det let ligge der. Men husk: Tjek de forskellige versioner, for der er en af de ældre versioner, der ser pænere ud og er lettere at bruge. Den er nok fra ca. år 2002-03. Den er gratis. Det andet tip er itsyourturn.com. Den kan du selv bruge for at træne dig op. Du kan gratis trække 15 træk hver dag mod fjerndistancemodspillere, f. eks. i USA eller England. Når sønnen bliver gammel nok, er det5 alletiders for ham.
Held og lykke...her er da en far, der har nogle gode ideer om sin søns fritidsinteresser. Barvo!