/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Mandolinjern Italiensk
Fra : timses
Vist : 1883 gange
200 point
Dato : 13-12-11 14:11

Hej Alle
Hvad er et Italiensk Mandolinjern ?
Jeg er godt klar over hvad et mandolinjern er, men har aldrig hørt om et Italiensk...??

Hjææælllpp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-12-11 14:16
Accepteret svar
Fra : stjerneboern

Modtaget 210 point
Dato : 13-12-11 14:30

Det tror jeg ikke du skal tage så tungt hvad det hedder :) kært barn har mange navne.

Det er sikkert bare langt dyrere .
Håber du finder det du søger, til den rigtige pris.
god jul

Kommentar
Fra : timses

Dato : 13-12-11 14:49

Har tjekket linket, men der står ikke noget om et Italiensk Mandolinjern

Lader lige spørgsmålet stå lidt endnu, og ser om der kommer flere forslag, men hælder osse mest til dit svar stjerneboern.

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 13-12-11 15:00
Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 13-12-11 15:06

Eller hvis du er parat til at handle i Uk så er der lidt at vælge imellem :

http://www.cookingmarvellous.com/catalogsearch/advanced/result?name=Mandoline&gclid=CJmC1v2b_6wCFSZ0mAoda2dbSg

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 13-12-11 15:28

Ingen forskel på "Italiensk" og "normalt"

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-12-11 16:28

Jeg tror frieda har ret, googling på "italian mandoline slicer" giver 9 hits, vist alle fra USA, men ingen billeder af andet end nogle alm. mandolinjern og dette clipartbillede

http://www.expressclipart.com/store/product_info.php?cPath=170_185&products_id=9885

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-12-11 16:30

Husk at køb et med en holder til grøntsagerne-

De fleste mandolinjern er superskarpe- og så mærker man altså ikke noget før man ser blodet

hilsen een der lige har erfaret et snit i fingeren

denne er superskarp, men jeg er lidt utilfreds med holderen, den griber ikke godt nok om de hårde grøntsager
Derfor forsøgte jeg uden.

http://shop.magasin.dk/Gr%C3%B8ntsagsh%C3%B8vl/Mandolinjern-Slizzy/7611264101018,default,pd.html?cgid=Bolig.K%C3%B8kken.K%C3%9807

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-12-11 16:33

obs- du skal altså også lige kigge på, om de kun kan skære i skiver eller også kan lave stave- ellers får du brugt det for lidt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-12-11 17:03

Tilføjer lidt om erfaringer, min viv forærede mig et vældig fint og dyrt mandolinjern med slæde og udskiftelige jern, rustfrit så det kan gå i opperen, jeg har brugt det en gang, nu ligger det i skuffen.

Med en skarp kniv kan jeg lave det meste, resten klarer et rivejern (ikke konen). Hvis vi stadig havde en større familie ville jeg nok bruge det, men det er ikke så tit jeg skal lave små stave af 10 agurker

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-12-11 17:12

Jeg forærede dette til min kone som ønskede sig sådan et.
http://www.procare.dk/products-good-grips-mandolinjern-(goodgripsm)/oxo-good-grips-mandolinjern-(g1054752).aspx

Hun har brugt det 2-3 gange så nu står det bare og fylder inde i et skab.

Vi købte en fin elektrisk snitter, som bruges næsten hver dag.
Og den er endda fingersnittesikker.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-12-11 17:24

Jeg vil give de to sidste meget ret- man bruger det meget i starten og især hvis man har en stor familie. Jeg klarer også det meste med kniven. Og strimler laver jeg med juliennejernet.

Mit ligger også meget i skuffen- og det hørte jeg også på arbejdet idag, da jeg fremviste min finger- der var flere med de samme erfaringer.

Til forsvar for mandolinjernet, udover det er godt til store portioner- så kommer det også an på hvormeget grøntsagsmad man laver.
og til kartoffelskiver og fennikel er det nogle supertynde skiver man kan lave.

Godkendelse af svar
Fra : timses

Dato : 14-12-11 10:18

Tak for svaret stjerneboern. God Jul

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 14-12-11 10:36

Velbekommen da :)
og tak i lige måde .