/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvor bor Julemanden
Fra : svendgiversen
Vist : 1232 gange
50 point
Dato : 12-12-11 16:06

Min nevø, der nu arbejder i Grønland, påstår at Julemanden er gået fallit, men bor han der?

Uddrag fra nettet:

"
Julemanden bor i Grønland

Verdens største postkasse tilhører Julemanden i byen Uummannaq i det nordlige Grønland.

Jul og har sin Kongsgård i Uummannaq. Huset ligger ved foden af det imponerende hjerteformede fjeld der rejser sig bag byen.

Julemanden bor i Rovaniemi i Finland

Hvis man vil opleve det helt store polarcirkel/julemandsshow så skal man køre omkring 70 km længere østpå til Rovaniemi, hvor finnerne påstår at julemanden bor

Der er delte meninger om, hvor julemanden bor. Efter alt at dømme er han for længst flyttet fra Grønland og bor ifølge nogle i Julenissens Verden i Savalen i Norge.

Den tysk-amerikanske bladtegner Thomas Nast fastslog i 1885 at Julemanden bor på Nordpolen

hollænderne er overbeviste om, at Julemanden kommer fra det varme Spanien.

svenskerne mener for eksempel at julemanden bor på Nordpolen ligesom amerikanerne, mens nordmændene ikke helt kan enes om han bor i Telemarken, i Drøbak eller måske i Hammerfest eller Røros

Tomte betyder nisse og det store nisseland er fyldt med arbejdsomme og sjove nisser, men også selveste julemanden, er flyttet hertil.
Svenskerne påstår, at han bor på Gesundabjerget ved byen Mora:

Julemanden bor faktisk på Gesundabjerget udenfor Mora!

Julemanden bor i Tyrkiet . For mange armeniere er julen strengt religiøs, så derfor får artige børn ikke besøg af julemanden før nytårsaften.

den gavmilde mand bor på grænsen mellem Kirgisistan og Kazakhstan

Lullemanden bor oppe på loftet ja, julemanden bor oppe på loftet
"
Hvor bor Julemanden?

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 12-12-11 16:19

Jamen dog, sikke et spørgsmål.

Jeg må beklageligvis fortælle den for dig meget sørgelige kendsgerning - julemanden eksisterer IKKE

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 12-12-11 16:24

For danskerne har han altid boet på Grønland. Jeg har en søster der har været 3 mdr. i Nuuk på Grønland. Her er hun fotograferet ved Julemandens KÆMPE postkasse.

Både DR1 og TV2 er enige i deres julekalendere at han bor på Grønland.

Men alt i alt er det vel et spørgsmål om at tro.
Er der nogensinde nogen der har set den rigtige Julemand?

Jeg vælger nu at tro på ham for en sikkerheds skyld, man kan jo aldrig vide om ens ønsker pludselig blev opfyldt. Jeg håber stadig det sker.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-12-11 16:33

Julle findes ikke mere....

Næste gang, et barn spørger dig, om julemanden eksisterer, så forklarer du det bare på denne (korte) men sjove (ingeniørmæssige) måde:

1) Der er ca. 2 milliarder børn (personer under 18) på jorden. Imidlertid skal julemanden ikke besøge muslimer, hinduer, jøder eller buddhister, hvilket reducerer antallet til 15 % eller 378 millioner.

Med et verdensgennemsnit på 3.5 børn pr. husstand er der altså 108 millioner husstande at besøge, idet vi antager, at der er mindst ét artigt barn i hver husstand.

2) Julemanden har, p.g.a. jordens forskellige tidszoner og rotation, ca.31 timer at klare sit arbejde i, idet vi antager, at han rejser fra øst mod vest, hvilket ville være logisk at gøre.

Det svarer til, at han besøger 967,7 husstande pr. sekund. Det vil altså sige, at for hver kristne husholdning med et artigt barn har julemanden ca. 1/1000 sekund til at parkere slæden, springe ud og hoppe ned gennem skorstenen, fylde sokkerne, der hænger på kaminen, anbringe de resterende gaver under træet, spise det slik der er lagt frem til ham, kravle op igen gennem skorstenen, hoppe op i slæden og fortsætte til det næste hus.

Idet vi antager, at alle hustande, som skal besøges, er jævnt fordelt (det ved vi selvfølgelig, at de ikke er, men vi vil antage det til brug for beregningerne), er der ca. 1 km. mellem hvert hus i gennemsnit.

Det giver en samlet rejse på ca. 100 millioner km, idet toiletbesøg og pauser fraregnes.

Det vil sige, at Julemandens slæde flyver ca. 1000 km i sekundet eller 3000 gange lydens hastighed.

Til sammenligning kan nævnes, at det hurtigste menneskeskabte fartøj nogensinde, rumsonden Ulysses, flyver ca. 50 km i sekundet.

I øvrigt kan et konventionelt rensdyr max. løbe ca. 30 km i timen.

3) Nyttelasten i slæden er et andet interessant aspekt.

Idet vi antager, at hvert barn minimum får et lego-sæt af mellemstørrelse (1 kg), skal slæden medtage over 500.000 tons, julemanden selv ikke medregnet.

På land kan et normalt rensdyr max. trække ca. 200 kg.

Selv hvis vi antager, at de specielle flyvende rensdyr kan trække 10 gange denne vægt, kan opgaven ikke klares med 8 eller 9 - julemanden ville have brug for 360.000 rensdyr.

Dette vil, sammen med gaverne bringe slædens samlede vægt op på ca. 600.000 tons.

4) 600.000 tons, som flyver med 1000 km i sekundet skaber en enorm luftmodstand.

Dette ville opvarme rensdyrene på samme måde som en meteor, der kommer ind i jordens atmosfære.

De to fører-rensdyr ville hver absorbere en energi på 14.300 trilliarder joule pr. sekund, eller 14.300 trilliarder watt.

De ville simpelthen flamme op øjeblikkeligt, og rensdyrene bagved ville blive udsat for overlydsbrag og derefter selv flamme op.

Den samlede rensdyrflok ville være brændt af i løbet af 4,26 tusindedele af et sekund, dvs. ca. når julemanden er nået til det femte hus.

Men det kan i øvrigt være lige meget, for idet julemandens slæde accelererer fra 0 til 1000 km/s på 1/1000 sekund, vil alle i slæden blive udsat for en kraft 17.500 gange stærkere end tyngdekraften.

En julemand på 150 kg. (vægten skønnet ud fra eksisterende billedmateriale) ville blive naglet til bagenden af slæden svarende til en vægt på ca. 3 millioner kg, hvilket øjeblikkeligt ville knuse hvert et ben i hans krop og forvandle ham til en gang splat.

5) Konklusionen er derfor, at hvis julemanden nogensinde har eksisteret, er han død nu.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-11 16:33

>julemanden eksisterer IKKE...

Du må lige huske på at nissen og Julemanden ikke er den samme.
Hvem kan forklare forskellen?

Og Larsen, nok Frede som min kloge nabo?
Du er inde på det rigtige, hvor tror vi den rigtige julemand bor??

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 12-12-11 16:46

Klaudi: Har du ikke set "Alletiders Julemand" med Pyrus.
Her kommer en engelsk revisor (eller advokat) med samme logiske forklaring på at Julemanden ikke kan eksistere, men bliver så udsat for Julle's trylleri hvor han er flere steder på samme tid, og derfor godt kan overkomme det hele.

Nej Svend. Ikke Frede men Frits

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-11 16:59

Godt Frits, du er næsten lige så klog som min kloge nabo Frede...

Men det der undrer mig mest, bortset fra nissen på gårdene i gamle dage,
i engelsk talene lande hedder Julemanden jo Santa Claus,

det antyder jo noget med en helgen, mens vi forbinder det med kaner, frost og rensdyr
hvor er forbindelsen til de gamle katolske helgener og vor sne glitrende nordpols julemand?

Hvem var den første Julemand og hvor kom han fra??

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-12-11 17:00
Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-12-11 17:00

Julemanden bor på Grønland, der har han sit nisseværksted (et sted på indlandsisen) . Værkstedet er graved ned i isen så det kan ikke ses fra luften.

Der bliver bare et problem, hvad gør nisserne med værkstedet når indlandsisen er smeltet?
Og hvad gør julemanden?

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 12-12-11 17:06

Se nu har jeg set hvor julemanden bor

Citat
Hvis man vil opleve det helt store polarcirkel/julemandsshow så skal man køre omkring 70 km længere østpå til Rovaniemi, hvor finnerne påstår at julemanden bor

Eller hvor Finnerne mener Julemanden bor, og hvis 35 butikker på ½ kvadrat km. med nisser og hvad dertil hører, ja så bor han der.

Aldrig har jeg set et så stort show for en lille Julemand, jeg var ganske overvældet, der var alt fra frimærker og posthus til kane i naturlig størrelse. WAU. Men lidt af en oplevelse selv for et meget voksent barn.

Så er der grønland
Citat
Jul og har sin Kongsgård i Uummannaq. Huset ligger ved foden af det imponerende hjerteformede fjeld der rejser sig bag byen.

Jo alle vi danskere mener julemanden bro på grønland, og det har jeg set foto af.

Men alt i alt må vi vist konstatere at alle lande der har en lille stribe land der bare er i nærheden af Nordpolen, mener de har monopol på denne Julemand.

Og så kommer vi til det gamle ordsprog:
HVER SO SYNTES BEDST OM SINE GRISE.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-12-11 17:10

For 40 år siden så jeg ham stå under palmerne på torvet i hovedgaden på Sankt Thomas, han talte amerikansk, men om han boede der ved jeg ikke, et lidt sært syn var det i hvert fald.
Og kors hvor han havde det varmt i den påklædning.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 12-12-11 17:14

Svend, tænk over hvor du selv mener han bor, så har du svaret...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-11 17:16

Hvordan fandt du dog dette Klaudi, Santa Claus er jo død i år 2000, men han pulserer stadig...

Jeg er sikker på Julemanden overlever selv indlands isen.

Og Ja, hvert land og by ser en økonomisk interesse i at være Julemandens hjem,
når han tilsyneladende er gået fallit i Nuuk, er det jo ikke den bedste forretning?

Ingen spor tilbage til St. et eller andet, noget foresvæver mig om Holland som mellemstation??

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-12-11 17:23

Citat
Konklusionen er derfor, at hvis julemanden nogensinde har eksisteret, er han død nu.

EJJJ altså ...ÆÆÆV altså
Så er det derfor jeg ingen gaver får
Jeg troede gennem min barndom fuldt og fast på han levede ..han kom jo trofast HVERT år og delte gaver ud.

Den uskyldige barnetro fik en brat ende da jeg en juleaften kunne genkende min onkels skjorte ærme under udklædningen
Øv hvor jeg følte mig snydt og bedraget af de mennesker jeg skulle stole allermest på i hele verden.

trods alt

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 12-12-11 17:31

Svend du burde se den omtalte julekalender med Pyrus: "Alletiders Julemand"

Heri tager Pyrus og Kandis tilbage i tiden og finder de forskellige navne for Julemand og hvornår, hvor og hvorfor det skiftede og endte med Julemand i Danmark.

eg husker det som startende med Sankt Nicolaus der gik rundt i den by han boede i og forærede gaver til byens børn hvis de havde været artige. Hvis de ikke havde været artige fik de ikke noget.

Noget andet er at Julemandens røde farve skyldes Coca Cola der ville bruge ham i en reklame tilbage for ca. 100 år siden.

Men som Stouenberg skriver:
Citat
Svend, tænk over hvor du selv mener han bor, så har du svaret..

/Frits

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-11 17:45

>da jeg en juleaften kunne genkende min onkels skjorte ærme...

Det er værre med sko, jeg husker: "Det var dig der var Julemand jeg kunne kende dine sko"
Siden har jeg ikke været Julemand.

Og nej Sankt Thomas er for langt væk og forskelligt fra Santa Claus...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-11 18:26

Kloge kandu brugere må nu have bemærket at spørgsmålet mere går på:

Oprindelsen af Julemanden og udbredelsen, måske fra Rom? til Nordpolen??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-12-11 18:40

Julemanden bor på anden sal i Magasin.
Så hit med påængernø.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-11 19:03

Nej ikke Magasin, men lidt her af det jeg søger:
http://en.wikipedia.org/wiki/Santa_Claus#Origins

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 13-12-11 02:00

Sådan kan det gå når der er noget som ikke kan røres ved eller eksisterer rent fysisk, jeres hjerner er så små at det kun er det i kan se eller røre ved at i kan eller vil forstå.
Figuren julemanden - santa claus - sankt nicolas eller hvad han nu kaldes i de forskellige lande, kommer oprindelig fra Caesarea i det nordlige Israel og var biskop, gave uddelingen var oprindelig den 1. januar, det er så af praktiske hensyn flyttet til julen som vi har lagt den 24/25. december, der var en hedensk lysfest på den tid af året og da kristendommen vandt indpas så overtog de simpelhen lysfesten og kaldte den Jesus fødselsdag selv om det ikke var fødselsdag på det tidspunkt af året.
Den gode biskop var gavmild over for fattige og børn og kom til at stå som et symbol.
At diskutere hvor julemanden bor kan i aldrig blive enige om fordi han ikke eksisterer rent fysisk, lidt det samme som at spørge om hvor bor Vorherre? I himlen, ja men det er et vidt begreb som ikke bliver mindre efterhånden som vores begreb verden udvides.
Julemanden er ikke en person men en ånd og bor alle steder og ingen steder på samme tid og set fra det synspunkt så er jeres matematiske beregninger om hvad julemanden kan eller ikke kan, kun et fattig forsøg på at fortælle at i altså ikke tror på noget som ikke kan røre ved, det er faktisk trist at i tror i er så kloge at i ved alt, og så kun tror på det som i kan røre ved, husk det gamle udtryk: Der er mere mellem himmel og jord:
http://perso.wanadoo.es/percasso/Er%20der%20mere.htm

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-12-11 02:05

Julemanden i den røde dragt er en figur vi mennesker har skabt, fordi vi er nødt til at have en figur for at tro på julemanden, det med den ikke fysiske verden ligger fjernt for mange.
Julemanden er naturligvis ikke gået fallit, penge og fallit er igen et menneskeligt begreb som ikke eksisterer i den åndelige verden

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-12-11 07:19

Jeg er altså også sikker på, at julemanden bor i Grønland, nærmere betegnet Nuuk.

Min datter sendte sine sutter til julemanden, á 2 omgange, og fik brev fra ham til jul 2 år i træk.

Hans adresse kan ses her: http://da.wikipedia.org/wiki/Julemanden

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-12-11 10:23

Godt ovn, det var lige det jeg søgte, jeg hørte noget i radioen om de første julegaver,
men fik ikke fat i navnet og stedet, tak for det og enig i dine åndelige julemands betrakninger.

Jeg lader det stå lidt så andre kan se Julemandens oprindelse...

Og Troldepige, det er ikke sikke hun får Julegaver i år, Julemanden i Nuuk er gået fallit.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-12-11 15:26

svendgiversen, nu var det også kun julebreve hun modtog, og det er flere år siden.

Julegaverne må jeg hellere selv sørge for, som sædvanlig.

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 13-12-11 17:07

Jeg er helt enig med o.v.n.

Jeg mener faktisk også det er det Pyrus, Kandis og Gyldengrød kommer frem til (øhh TILbage til).

Og med det en rigtig til alle kandu brugerne.

/Frits

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-12-11 17:44

Tak for svaret o.v.n..