/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Ny harddiskinstallation
Fra : tildestrup
Vist : 488 gange
200 point
Dato : 25-05-03 09:06

Hej!
Jeg har lige købt en ny 80Gb harddisk.
1. Hvis jeg installerer i stedet for den gamle.
- jeg har fundet ud af at tilslutte den rent fysisk. Men når jeg tænder for maskinen når den ikke langt. Jeg skal jo nok skrive et
eller andet et sed - hvor hvad osv.
2. Kan jeg installere den som slave???
Rent fysisk har jeg fundet ud af det. Men maskinen når ikke langt når jeg teænder den.
Håber der er "klogeåger" der kan hjælpe.

mvh
Tildestrup

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 25-05-03 09:36

Du skal først afgøre med dig selv om du vil have den i stedet for den gamle, eller som en ekstra disk.

Hvis du vil ha' den som ny hoved-HD, så skal du efterfølgende til at installere operativsystem (Windows) og alle programmer.
Hvis du blot vil have den som ekstra, så vil der bare dukke et drev mere op ved siden af dit C-drev.

Dernæst skal du tjekke hvad der ellers sidder i maskinen, 1HD, CD-ROM?, CD-brænder?, DVD? etc.
Og hvordan disse er koblet til bundkortet. Den gamle HD sidder på det første flad-kabel. Sidder der en anden enhed på den også?

Når du er kommet så vidt, så fortsætter vi.................

mvh/HJP

Kommentar
Fra : xou

Dato : 25-05-03 09:41

HEJ !
jumper skal selvfølgeligt sidde som slave hvis den anden på somme kable sidde som master og
det er osse godt at den der sidder som master sidder for enden af kablet mener jeg ?
derpå skal du nok ind i bios
tryk delete under start eller hvad der stå på skærmen for at køre bios
find om den harddisk og sat den på auto ud for de ofte 4 punkter hvor den første harddisk du er.
save and exit husk at gemme ændringerne
hvis du har en gammel cp skal jumper sidde som pink stitting
men prøv med det her ???

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 25-05-03 09:46

Hvilken version af Windows kører du?
Hvor stor er den HD der i forvejen sidder i maskinen?
Har du en start-diskette liggende? (Gælder ikke hvis du kører W2K eller XP)

mvh/HJP

Kommentar
Fra : 4u2

Dato : 25-05-03 09:53

Hej !

Hvis du har den gamle disk som MASTER og sætter den nye Som SLAVE på MASTER'en
Start Maskinen.
Gå ind i BIOS ved Opstart og tjek at den finder den nye disk.
genstart
nu går jeg ud fra at du bruger en windows 98/me/xp
når windows er starte trøkker du på start knappen bruger MENU "kør"
her skal du skrive "FDISK" denne skulle gerne starte i et commando vindue
der er 5 menu punkter

1. vælge punkt 5 (valg af disk) disk 2
2. for at teste om du har valgt den rigtige brug punkt for at se partision.
hvis der ikke er nogen er alt ok..
nu skal du oprette en ny punkt 1.
under dette punkt vælger du 1 for ny prima. parti...
når alt det er sket skal du trykke på ESC et par gange og genstarte maskinen.

når du nu kommer på i windows
åbner du denne computer
her vil du se at der er kommet en ny disk
tjek størelsen med Egenskaber for disk og hvis det svare til den disk du har sat i maskinen
skal du nu bare formater den og den vil være klar til at bruge....

Hvis alt det lyder meget mærkeligt og du føler dig meget usikker er det bedst at du prøver at finde en der kan hjælpe dig med det da det kan gå galt...

Mvh 4u2

Kommentar
Fra : tildestrup

Dato : 25-05-03 11:14

Hej igen!
Der sidder en CD-rom + en Brænder i maskinen, forbundet med faldkabel til samme bundkort som HD er forbundet til.
Jeg har windows 2000 profesionel på NT.
Hvordan kommer jeg i BIOS???

Tildestrup

Kommentar
Fra : mccracken

Dato : 25-05-03 12:22

Husk du kan vælge at ghoste dit nuværende operativ system. (dvs,. lave en komplet kopi til den nye hD)
Du skal bare bruge et program som f.eks. Norton GHOST el. lign.

BIOS kan nås alt efter systemet, ved under opstart at holde enten delete nede eller f1, der findes også andre kombinationer men det plejer at bliver vist i bunden af skærmen umiddelbart efter du har tændt pc'en.

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 25-05-03 13:18

Sidder CD-ROM og brænder på samme fladkabel? Eller sidder den ene sammen med HD'en

Har du besluttet om du vil have begge HD's siddende i maskinen?

mvh/HJP

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 25-05-03 21:19

Hvilken maskine har du, ? og hvor "gammel" er din bios
Er du sikker på din maskine kan håndtere en 80gb harddisk ??
hvis ikke må du søge efter biosupdate.....

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-05-03 00:32

Her kan du se princippet i at indstallere en HDD en sådan guide er der sikkert
også på din HDD's web side.

http://www.maxtor.com/en/documentation/installation_guides/ata_installation_guide.pdf

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-05-03 00:41
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-05-03 00:50

Hvordan kommer jeg i BIOS??? under opstart holder du en af disse taster nede
ESC, DELETE, F1, F2, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC.Hvis en af disse kombinationer ikke virker så skulle der stå en på din opstart skærm.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-05-03 02:12

Jeg satte min nye HDD som master indstallerede xp på denne,lukkede
pc'en og satte min gamle HDD som slave og startede, derefter brugte jeg nogle
dage til at overføre mine dokumenter og andet jeg ville bruge e-mail, adresser
foretrukne o.s.v fra min gamle til min nye,så højre klikede jeg på min gamle HDD og trykkede formater og valgte fil system(ntfs)og trykkede på start,det var det nu havde jeg min nye hurtiere HDD som master og min gamle som lager.