/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Polere alu
Fra : warrior
Vist : 815 gange
50 point
Dato : 10-12-11 19:48

Hej
Jeg har fået en suzuki gt550 2takter, som jeg er ved at sætte i stand, og vil
derfor høre om nogen har ideer til, hvordan man bedst får poleret mellem
køleribberne på motoren, og hvor der ellers er små fordybninger i metallet.
Jeg har overvejet at købe en af proxxons små polermaskiner, til hobbybrug, men ved ikke om den er velegnet dertil.
På forhånd tak for forslag.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 11-12-11 01:51

Jeg ville glasblæse køleribbene.
alimak

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 25 point
Dato : 11-12-11 22:59

Du kan ikke polere ubehandlet aluminium blankt, så det holder sig. Aluminium reagerer kraftigt med luftens ilt. Dder dannes et aluoxidlag på overfladen, som er tæt og forhindrer videre oxydering i dybden.
Men du kan fjerne støv og vejsnavs . Der skal bruges en stiv børste . Det afhænger af ribbernes form og dybde om en børste på en maskine er fornuftig. Normalt klares det med håndkraft og tålmodighed . Men holdbar blank overflade vil kræve professionel eloxering eller en slads lak.

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 12-12-11 17:56

I første omgang er det også mest det at kunne komme ind i ribberne og polere der,særligt de lodrette. Jeg har kikket efter en polishrondel, som kun må være omkring 1 cm. tyk,og ikke for stor diameter, men har ikke kunnet finde nogen. At få en klud derind og pudse med hånden , synes jeg er temmelig uoverskueligt, men nogen har jo fået held med motorens udseende, kan man se.
Glasblæsning har jeg hørt gør motoren mat, og at det nemmere vil samle snavs igen.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 12-12-11 20:00

Grundstoffet aluminium ubeskyttet i jordisk atmosfære vil være selvbeskyttende mod korrosion idet det iltes på overfladen. Sliber / pudser/blæser du den matte overflade væk skal det straks beskyttes -men lak på cylinder-hvor længe holder det og den første lakridse så ser det jo endnu værre ud når ridsen " fyldes op " af aluminiumsoxid -hvad er ideen-lad naturen klare det -så kan du jo nyde de forkromede dele i stedet.

Godkendelse af svar
Fra : warrior

Dato : 14-12-11 19:26

Kommer nok tættest på her med hensyn til rengøringen. Tak for svaret transor.