/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
knækkede skruer som skal fjernes
Fra : creamcheese
Vist : 9225 gange
100 point
Dato : 09-12-11 14:59

Er der en metode at fjerne skruer som sidder med knækkede hoved inde i et styk træ? Jeg skulle fjerne en plexiglas plade for at gør den rent, og jeg skal helst skrue den fast igen i de samme huller, ellers ser det ikke så godt ud. Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-12-11 15:20

Det bliver nok ikke nemt, du kunne prøve med "lidt på skrå" eller hvis der er flere skruer der holder,
så lim hovedet fra den knækkede skrue på plexiglasset, så det ser ud som alt er ok!

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-12-11 15:24

Tag fat om den med en skævbider, og skru den ud.
Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-12-11 15:47

Du skal bore et hul i skruen lidt mindre end en ornepik,
og so bruger du den til at skrue ud, det er en tap med links gevind...

Undskyld navnet men det hedder den altså.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-12-11 16:14

Hvis skruen ikke er så stor, bruger jeg gerne en loddekolbe til at varme skruen godt op, så kan den (som regel) fjernes med en skævbider!

Ellers kan du få en skrueudtrækker fx her

http://www.harald-nyborg.dk/soeg.asp?Produkt=skrueudtr%E6kkers%E6t&n=10

Men det kræver en vis størrelse på skruen for at det lykkes.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-12-11 17:45

Sådan et sæt til 25 kr må være lavet af kineserblik. Det kan næppe bruges til noget fornuftigt.
I øvrigt kan de - i god kvalitet- kun bruges til skriuer fra ca 6 mm og større.
På godt dansk håndværkersprog hedder de ornepikke- fordi de ligner.

Accepteret svar
Fra : Højris

Modtaget 100 point
Dato : 09-12-11 20:36

Hvis det er meget om at gøre det, og Klaudis råd ikke dur.
Det er ikke så tit at en ornepik kan bruges i træ.
Med en bævskider bliver der da gotnok et plørehul
Men en mulighed kan være at save/bore med et kopbor der nu er plads til og så sætte en dyvel i og så sætte en skrue i efterfølgende.
Jeg vil sige at jo tyndere skruen er jo større er opgaven, nærmest expontialtumulig med en ornepik. Der er vist også noget om at en ornepik drejer venstre om Hvis det er meget om at gøre det, og Klaudis råd ikke dur.
Det er ikke så tit at en ornepik kan bruges i træ.
Med en bævskider bliver der da gotnok et plørehul
Men en mulighed kan være at save/bore med et kopbor der nu er plads til og så sætte en dyvel i og så sætte en skrue i efterfølgende. Der er gået lort i systemet et eller andet sted
Jeg vil sige at jo tyndere skruen er jo større er opgaven, nærmest expontialtumulig med en ornepik. Der er vist også noget om at en ornepik drejer venstre om

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 10-12-11 10:14

Citat
Undskyld navnet men det hedder den altså.

Nul Svend--det kaldes den men den hedder en bolt/skrueudtrækker

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-12-11 11:42

Det kaldes den ikke på maskinværkstedet! dabj! I 1961 hed det også en "orneganstand"!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-12-11 11:57

Mener du "ornegenstand"? Sådan en kender jeg ikke...

Er der iøvrigt nogen der ved om en ornepik har links gevind?

Måske findes der begge slags, vi har har jo, ikke kejt håndede men,
venstre håndede håndbold spillere, vrang vendte fladfisk etc.

For mig er kaldes og hedder det samme, afhængig af i hvilke kredse man færdes...

Kommentar
Fra : vagnry

Dato : 10-12-11 12:09

En skrueudtrækker har linksgevind, den skal jo bore sig fast i hullet og skrue skruen op, men selvf., hvis skruen har linksgevind i forvejen skal skrueudtrækkeren have alm. højregevind, sådan en skrueudtrækker har jeg nu hverken set eller hørt om

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 10-12-11 20:22

I øvrigt er det et stykke lorteværktøj, der oftest udvider skruen så den sidder endnu bedre fast.
Det sidste nye er et stykke firkantet konisk stål, som på kanterne har fået slebet spor (som spånbryderen på et stykke blankstål).
Man borer det sædvanlige hul i tappen, sætter tapudtrækkeren i hullet og giver den et let slag ned i hullet. Skærene bider sig fast og tappen er uhyre nem at skrue op.

Godkendelse af svar
Fra : creamcheese

Dato : 13-12-11 10:18

Tak for svaret Højris. Vi endte med at vende brædene om så at de grimme skruer var ikke synlige mere, og nu starter vi på en frisk overflade med nogle bedre skruer, så at de kan komme ud når jeg skal gør vinduesparti rent næste gang. Du fik point alligeval fordi dit svar var seriøst. Jeg havde læste om det apparat de andre snakkede om, og det at tage fat med en skævbider var helt udlukkede fordi som sagt, hoved på skruene var væk og der var ikke noget at tage fat på.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-12-11 10:26

Seriøst! Selv tak!

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 13-12-11 15:58

Selv tak.
Citat
Indsæt dit citat her

Der er stadig puha i systemet men det skulle, have været "Klaudi " nå nu forsvandt curseren også. Men jeg syntes at Klaudi skal have en lille tudekigs
Højris
Mon den kan sende indlæget, Kandu skal nok snart have en ny programør.