/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Blå himmel billedbehandling
Fra : EA_HS
Vist : 1070 gange
300 point
Dato : 08-12-11 20:53

Hvordan pynter man nemmest på naturbilleder,
mere blå himmel / vand og lidt grønnere græs mm.

jeg fandt en side med tutorials til photoshop,
men det ser utrolig tidskrævende ud, især hvis det skal gøres på 20 - 30 billeder,
http://www.pionersoft.dk/ps-kursus/
her om blå himmel
http://www.pionersoft.dk/ps-kursus/Trin09/09_blaa_himmel.html

findes der ikke en nemmere / hurtigere måde at gøre det på ?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-12-11 20:55

Hjesa.
Jeg har taget picassa ind. Og netop i aftes sad jeg og lavede det som du vil.
www.picassa.dk

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 08-12-11 20:59

Det lyder interessant, ...........
men hvordan gjorde du,
og hvor lang tid tager det ca. ?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-12-11 21:05

Citat
men hvordan gjorde du,

Ude i venstre side er der foeskellige muligheder man kan bruge.
Det tager lidt tid at sætte sig ind i men det er alletiders .
Prøv at tage det ned ...du kan altid smide det ud igen hvis det ikke er det du vil bruge...eller det ikke svarer til dine forventninger.
Men kan rette billeder op..rette farver osv osv.
Jeg brugte 1 time på det man havde også 300 billeder jeg gennemgik.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 08-12-11 21:30

jeg har lige hentet det ned, og prøvet på ét billed,
det bliver ikke godt,... det dur ikke,
jo,.. det er mange muligheder som i alle fotored, programmer,

fejlen er bare at når noget ændres fx 'varmere', lysere / mørkere,.. mere blå osv
bliver det samtlige farver der ændres
altså når himlen bliver mere blå,.. bliver græsset også mere blå,

jeg vil gerne have det som på videoen her :
http://www.pionersoft.dk/ps-kursus/Trin09/09_blaa_himmel.html

og altså noget nemmere og hurtigere hvis det er muligt,

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 09-12-11 00:30

Citat
gøres på 20 - 30 billeder

Prøv BATCH´s funktionen = mange billeder - men det virker som du skriver ikke
når hvert enkelte billede (farve/ baggrund) skal have sin egenskab = så tager de tid
altså et billede af gangen
-----
Prøv eventuelt MS Picture Manager.

Accepteret svar
Fra : hvaderikkeibrug

Modtaget 300 point
Dato : 09-12-11 09:54

Du har ret - det var dog en besværlig måde.
Jeg bruger "tryllestaven" til at markere det område, der skal ændres. Hvis der er flere områder, holder du bare shift-tasten nede og klikker på det næste område. Når alt det, du vil have ændret er markeret, går du op i "billeder" -> "justeringer" -> farvetone/mætning" og trækker rundt med pilene, til du har den ønskede farve.
Læg mærke til, hvor pilene kommer til at stå, så bliver det lettere ved næste billede.
Hvis billederne er ens, kan du oprette en "handling", så er det bare et klik ved næste billede.
Prøv eventuelt at klikke på "Hjælp", så bliver du guidet igennem på bedste vis.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 09-12-11 15:54

I Photoshop.:
Mere farve (hvis der er lidt i forvejen) ctrl+U Træk i Saturation (giver mere farve) giv ikke for meget.
Er himlen helt hvid/grå: marker med tryllestaven og delete. Lav nyt lag. hav farverne hvid og lyseblå ude til venstre( i stedet for sort og hvid) På det ny lag brug gradueringsværktøjet og træk en lodret streg så baggrunden går fra blå øverst til hvid nederst og sæt dette lag bagest
Så er den ged barberet på under et minut (med lidt øvelse)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-12-11 17:15

Prøv dette
Magic Landscape Filter
http://www.pixelapp.com/Magic-Landscape-Filter.htm

Kan somme tider hentes på GiveAwayOfTheDay
http://www.giveawayoftheday.com/

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 09-12-11 20:13

Citat
Jeg bruger "tryllestaven" til at markere det område, der skal ændres.

Ja,.. det virker også ganske udemærket,
i hvert fald når det er et forholdsvis simpelt billed, fx en strand, vand, horisont og himmel,
uden for mange 'dikkedarer'
det er ret let at lave med "tryllestaven" også i billig / gratis programmer som PaintNET, og Photofiltre,

det er betydelig mere problemer når der er for meget andet forstyrrende som træer, flagstænger mm.
det kan "tryllestaven" ikke rigtig finde ud af,

@Sønder
det lyder sgu enkelt,.. synes ikke rigtig jeg kan få det til at virke,
jeg må nok øve noget mere,..
findes der en dansk manual på nettet, ?

@Klaudi
kender godt Lanscape Filter,.. minder meget om 'simplygoodpictures'
men synes ikke lige det helt er sagen.

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 10-12-11 21:09

Tak for svaret hvaderikkeibrug.