/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvor skal vi hen ?
Fra : betterwisser
Vist : 893 gange
200 point
Dato : 08-12-11 11:37

Afstandsmålere, kliktårne, udsætninger, udfodring af vildt og ikke at forglemme vildtkameraer, som nok snart sender billedet ind på jægerens smartphone, så han kan overveje om det er hver at lette r.... , for at forføje sit korpus ud for at nedlægge byttet.

Er der egentligt tale om jagt, eller mere tale om form for slagt af økologiske dyr, på den frie vildtbane.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 08-12-11 13:27

Hej "besserwisser" - du må sgu meget undskylde mig, men jeg krummer tæer hver gang jeg ser nogen, som jeg anser for normalt "begavede", ikke kender vores sprog godt nok til at udtrykke sig på skrift i gramatisk korekte stavemåder og vendinger.
Du skriver: [- så han kan overveje om det er "hver" at...] - det hedder altså "om det er [værd] at..

Hvad er der forøvrigt galt med at bruge de moderne tekniske hjælpemidler som nu engang er til rådighed, det har vi mennesker gjort alle dage og vil helt sikkert også blive ved med at gøre. Hvor var vi henne idag, hvis ikke hjulet var blevet "opfundet" og en eller anden havde lært at "gøre ild"

Hvis du er indvandrer er du tilgivet

kryds

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 08-12-11 16:32

Udvikling og fremskridt kan man jo ikke stoppe--det ville også være dumt.
Hanegevær og sortkrudt hører fortiden til---behøves der siges mere ??
Når det så er sagt, er det jo op til den enkelte jæger at vurdere, hvad han vil bruge af nye smarte gadgets.
Personligt klarer jeg mig fint uden afstandsmåler, kliktårn og vildtkamera.
Uanset hvad man bruger, af de nævnte ting, er det vel stadig jagt.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 08-12-11 17:21

Alle jægere bør kun anvende flinteøkse på jagt. Derved undgår vi alt det moderne bras som bliver opfundet nu om stunder.

Næ du, alting var bedre i de go'e gamle dage.

HH.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 08-12-11 17:46

Kryds

Dette er så vejr at vide

Jeg er udvandre, så syndforladelsen må åbenbart vente, jeg er så nedslået over din dom, at mine to albuer ligefrem laver ligefrem planteriller hvor jeg færdes, med dette prædikat fra et højt begabet menneske

Mvh
BW

Accepteret svar
Fra : Altor

Modtaget 200 point
Dato : 08-12-11 19:25

Selvfølgelig skal vi bruge den teknologi, som er tilrådighed, og vi skal da også finde på nye måder at anvende den på. App+vildtkamera er sgu da en super ide! Ikke mindst for bedstefar med seriøs slidgigt, som så gerne vil skyde en and men ikke kan tåle at sidde i kulden og vente på at de kommer. Han kan se at pakkeposten er kommet og kan snige sig mod det lille vandhul..eller hvad man nu finder på.

Det hele afhænger jo af hvordan man anvender teknologien. Og jeg kan godt blive bange for at mange bliver tilbøjelig til at lade teknologien diktere hvordan de jager. Det kan godt være at teknologien kan give dig optik som kan zoome et rådyr ind fra 400m afstand så man kan tælle de enkelte hår i dens pels, men hvis ikke manden evner at levere en træffer på den afstand, så har teknologien jo ikke hjulpet skytten. Og her tror jeg at der er en del, som falder i. Man skal kende sine egne begrænsninger og være bevidst om at bare fordi man kan, er ikke ensbetydende med at man skal. Og så kan det da være en god ide at bringe sin afstandsmåle med, og dobblettjekke om dyret reelt er indenfor forsvarlig skudafstand. Som en bruger på strandoghavjagt.dk har som underskrift på hans indlæg: Alle kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
mht. udsætninger, udfodring af vildt har jeg det lidt lunkent med. Jagt for mig er at høste af naturens overskud. Naturlige overskud. En anden ting er at jagt ikke blot skal være en anden form for flugtskydning. At man udsætter 5000 fasaner i en lille skov, sætter 50 skytter i en ring derom, og derefter rejser fasanerne, er efter min mening ikke andet end flugtskydning efter levende vildt. Hvis man til gengæld udsætter fasaner for, over nogle år, at etablere en naturlig bestand, som man så sidenhen kan ”høste” af overskuddet fra, så kommer vi derhen hvor jeg måske mener at det kunne være ok. Jeg kunne læse på Veje jagtforenings hjemmeside, at der i trekantsområdet er blevet udsat sikahjorte og at man i samme åndedrag fredede disse i området. Alt i et forsøg på at opbygge en hjortestamme i området. Igen en ok anvendelse af udsætning. Stiller man foddertønden midt i lysningen hvor man i øvrigt har sin skydestige, for derved at højne sandsynligheden for at man får en buk hjem, eller hjælper man vildtbestanden igennem en hård vinter eller for at aflaste det omkringliggende landbrug, er to vidt forskellige ting.

Men den app+vildkamera ide, den skal du sgu på banen med!

Mvh
Torben

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 09-12-11 08:23

Dette indlæg er et spørgsmål om andres meninger, og ikke en udstilling af alfaderlig konstateringer af den evige sandhed.

Der tages forbehold for udsving i brugen, af det danske sprog, tegnsætning samt grammatik i ovennævnte.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 09-12-11 10:54

Kan synges på melodien; Kasper og Jesper og Jonathan (Kardemomme by)

Vi lister os af sted på tå,
når vi skal ud at jage.
Vi jager bare, det vi må
og det, der vil behage.
Vi bruger ikke kliktabel
men stoler på Dianas held
Vi jager fra gårde og skov og fra strand
både Kasper og Jesper og Jonathan.

Mvh.

HH

Kommentar
Fra : Altor

Dato : 09-12-11 12:24

@BW
oh, kan jeg nå at lave det samme forbehold i mit indlæg? eller virker de ikke med tilbagevirkende kraft?

Og nu håber jeg ikke at dit indlæg var møntet på mig, og at du ser min mening som alfaderlig, det er blot et udtryk for min mening...afventer stadig din

@HH
LOL!

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 09-12-11 13:13

Hej Altor

På ingen måde er der adresse til til dig, bare en forklaring til de gode med debattører, at det er et spørgsmål jeg stiller, og at det ikke er en konstatering af mine opfattelser.

Jeg prøver så af al min magt på, at forhindre at Krydset ikke udvikler " fugletæer " over min hjælpeløse formuleringsevne , derfor min lille fodnote, selvfølgelig kan du komme med, med tilbagevirkende kraft, det er vel snart jul.

MVH
BW

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 09-12-11 13:51

Kryds, det staves "korrekte"...

God weekend til alle...

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 09-12-11 15:58

Den var I sgu lang tid om at finde, men jeg var ikke i tvivl om den nok skulle komme. Tak for det Stouenberg...

Mvh.

Kryds

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 09-12-11 16:33

Stouenberg det kan du ikke være bekendt, nu kan Krydset ikke slippe " siddepinden " , de fugletæer må være låst helt fast på nuværende tidspunkt, nå vi må bærer over med de der indvandre typer, det er fandme ugyggeligt du.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 09-12-11 16:39

Kryds, du får en chance til. Kan du stave til "gramatisk" ?
Gi' BW en undskyldning, det ville klæde dig !

Mvh.

HH

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 09-12-11 18:02

HH, det staves "grammatisk"...

- stadig god weekend.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 09-12-11 18:05

- Kryds skal jo ik' ha' alle tæskene på en gang...

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 09-12-11 18:41

Hyggelig weekend til alle, ja det var tider da vi havde tæskeholdet.

Mvh
BW på indvandre status, har lige smidt skærestøvlerne, gud bevare den store danske retskrivningsordbog med Kryds og bolle.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-12-11 22:58

Skal vi holde stien her ren for ukvemsord?????
Det piner en troende og ædruelig mand at se unævnelige ord blive bragt til torvs her i denne ellers udmærkede tråd - os så før den store højtid.
Jeg tænker her på en nylig ankommen deltager, som bruger forkortelsen LOL. Betyder det ikke"Lort og Lagkage"???Her sad jeg - foran skærmen, med et plaster på tommelfingeren og forsøgte at stave mig gennem indlæggene - da dettehersens LOL tonede frem for mine trætte øjne. Den eneste som tidligere har brugt ordet LOL var min kusines datter - Irene fra Viborg, som hader mig over alle grænser, fordi jeg blandede mig i en debat på en kontaktside, hvor den enorme Irene forsøgte at shanghaje et nyt uskyldigt offer.

Det undrede mig ikke, at den store bredladne Irene brugte ordet LOL. Sådan er hun bare. Stor, fræk og vulgær, men ham gutten Altor tegner da godt, men han burde måske tilmelde sig et bibelkursus et eller andet sted.

Med julehilsen

Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 10-12-11 00:20

LOL er en forkortelse af " laughing out loud ", bruges især på hønsenettet. Nu har endnu mere grund til at hamre din anskudte tommelfinger, ned i bordpladen.

Spækmøen har simplethen overbegrint dig Tonganeser!!. I denne søde juletid kan du også frit vælge en alternativ udgave afLOL, der hedder "lots og love", passer måske bedre til den tilstudende hellige juletid for dig, så måske har du gjort maxi møen Sirene uret her.
Kan du ikke lave stave kontrol m.m., på dette indlæg, inden Krydser missilet slår til igen, som en anden blindgænger på en stakkels udvandre

På forhånd tak

Mvh
BW

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 10-12-11 00:28

Citat
Nu har endnu

Av Av

Nu hardu endnu

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 10-12-11 00:36

"lots og love"

Atter en av´r

" lots of love"

Og nej jeg er ikke hjemvendt fra Hjulefrokost.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 10-12-11 19:01

Hej BW

For Satan da. LOL betyder altså Lots og Love - eller kan betyde det. Så foreligger muligheden der - for at have fejlfortolket kødbjergets LOL. Wauw!! Nu bliver det squda kompliceret.

Nøj hvor det blæste i dag. Sønnen og jeg måtte søge læ i skoven - hvor vi kun så en stor hanræv.

Og så er det snart jul igen. Satans til bytteri familierne imellem. Hvem skal så feste hos hvem etc. . . ? I år skulle vi have fejret jul sammen med sønnerne og den ældste søns børn og samlever. Desværre blev det yngste dejlige barnebarn på 4 år indlagt med leukemi, og nu ser det ud til at alle planer viger. Jeg er faktisk temmelig deprimeret. Den lille pige får masser af kemo - og har det i perioder meget dårligt. Hun skal blandt anden i kemo den 21. december i et såkaldt 24-timers forløb.
Kort sagt noget LOL det hele.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 11-12-11 09:05

Tonga det er da i skoven og byerne, der er størst risiko for at få tunge ting og sager i hovedet når det stormer

Det gør mig ondt at høre om dit barnebarn.

Hvis man nogen gange har følt sig personligt handlingslammet eller hjælpeløs, er der for intet at regne, i forhold til den situation, som du og din familie desværre står i nu.
De bedste tanker om hurtig og total helbredelse af dit barnebarn, og det ligger heldigvis inden mulighederne idag.

MVBH
BW

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 11-12-11 17:04

Hej Tonga.
Ord er jo så fattige....men jeg prøver alligevel.
Dit barnebarns kedelige situation har berørt mig dybt. Jeg sender derfor de bedste ønsker for dit barnebarn og hele familien.
Hvis det kan være et lyspunkt i mørket, ved jeg, at leukæmi hos børn har gode helbredelses muligheder.

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-12-11 21:16

Tak for Jeres måde at være på - BW og HH. Jeg sætter stor pris på de trøstende ord, - men, for Helvede da, hvor er det svært at kapere. Magtesløsheden er squ ved at tage pynten af mig. Vi besøgte hende her til aften, og turen hjem blev som forventet - meget våd. Hun har hidtil været en lille krudtugle, og selv om hun ikke kan sætte ord på sin situation, så demonstrerer hun ubevisdst situationens alvor ved det alvorlige ansigtsudtryk - med en slange gennem det ene næsebord. Jeg lavdede sjov med en lille syngende og blinkende nisse - uden at det gjorde større indtryk på hende. En times tid senere sneg hun sig ud til mig i køkkenet - og trykkede den lille nisse ind i min hånd. Ikke godt for næsehulen, fordi en voksen mand ikke står og hyler overfor en lille syg pige på 4 år som har brug for voksen støtte.

Men endnu engang tak for de trøstende ord. I to har hjerterne på rette sted.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 12-12-11 19:27

En voksen mand som hyler, giver nok mere støtte end een med stenasigt og dumme floskler.`

Små syge børns forståelse og opfattelse af situationen er meget dybere end mange forstår Tonganeser.

MVBH
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-12-11 21:26

Det er jeg ikke et eneste øjeblik i tvivl om, men jeg valgte i stedet at komme ned på knæene og "knuse" hende.
Men ja! Vi undervurderer ofte børns indsigt.

Mvh. til alle
fra Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : betterwisser

Dato : 13-12-11 05:54

Tak for svaret Altor.