/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Forlænger til vaskemaskine
Fra : billebie
Vist : 3008 gange
100 point
Dato : 08-12-11 08:45

Hej,

Jeg har købt sådan en vaskemaskine;

http://www.elgiganten.dk/product/hvidevarer/vaskemaskine/LN79689/aeg-vaskemaskine

Mellem vaskeskabet og vaskemaskinens plads er det et 60 cm skab + at maskinen skal hæves 40 cm. Så kan slangen til vandtilførslen (og afløbsslangen) ikke nå mere. Slangen er med aquastop (magnetventil) og den kan ikke umiddelbart pilles af.

Se billeder af slangen + aqua stop her.
http://billedeupload.dk/photo/2011-12/deb7700f/IMG_0360.JPG.html
http://billedeupload.dk/photo/2011-12/1b03f2dc/IMG_0361.JPG.html

Hvordan forlænger jeg denne så den kan nå hen til aftapningsstedet?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-12-11 10:23

Hvis du Googler om sp. finder du ikke den løsning på problemet, som du efterlyser. Der er mange gode - ikke brugbare råd. der findes kun én rigtig løsning, og det er, at den faste installation forlænges, dvs. tappestedet forlænges med rør/hane og så tilsluttes vaskemaskinens vandtilslutning - det er også nok den billigeste - og lovlige løsning!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-12-11 11:09

Jeg ville forlænge den med en færdigmonteret trykslange og en nippel i mellem (ej nippelrør)
Husk pakninger.

Jeg er i tvivl om den aqua stop må ligge ned.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-12-11 11:52

Der er to løsninger.

Den billige og ikke helt fine:
Læg aquastop væk på en hylde og monter en god armeret trykslange i stedet.
Problemet er i almindelig market at få en kvalitetsslange som holder i 100 år. Så kan du være sikker på den i maskinens levetid. Syntetisk armering og EPDM gummi er godt. Armeret pvc holder bedre end gemen gummislange.
http://www.bue-net.dk/index.php?cPath=1_615_628
Linket fortæller desværre ikke noget om slangens armering og trykdimensionering. Den bør have sprængtryk mindst 30 bar.

---------------------------
Den bedste løsning:
Det faste vandrør forlænges som Alka skriver:
Løsningen kan kræve ombygning af skabet, hvis der ikke er plads bagved.

Aquastop er ikke med magnetventil , men er en dobbeltslange med en rent mekanisk afbryder som lukker, for vand i inderste slange, hvis der lægger vand ud i den yderste.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-12-11 12:02

Rettelse
Det var forker hvad jeg skrev om funktionen af aquastop.
Det jeg skrev var om et andet princip, med et andet navn.
Aquastop kan godt være elektrisk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-12-11 17:13

Forlæng du bare den slange.............................med en færdiglavet tilslutningsslange og en nippel.
Det er hverken farligt eller ulovligt.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-12-11 12:34

... jeg bruger iøvrigt selv Eyvind forlængelse fra tappested til aquastop! det har siddet der i 9 år nu. Er lige blevet tilset pga. install. af ny opvasker! Insatll/forlænger så ud som ny!

Kommentar
Fra : billebie

Dato : 09-12-11 13:12

Hej Eyvind.

Tak for svaret. Har du eksempler/link til den "færdigmonteret trykslange" du beskriver?

Mvh Chresten

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 09-12-11 22:30

Du kan købe færdig lavet slanger på 2 m og 2,5 m, og tag du bare den slange af med det aqua stop af eller køb en slange på 1,5 meter og en samler og sæt den slange med aqua stopper på tapstedet og forlæng med den 1,5 meters slange så har du stadigvæk beskyttelsen med det aqua stop der var med maskinen.......

Bassebo