/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Computer staller!
Fra : zyberchief
Vist : 782 gange
100 point
Dato : 05-12-11 22:04

Så prøver vi igen... skrev for et par uger siden et spørgsmål, hvor jeg fik en masse forskellige råd, men desværre ikke et problemløsende svar.

Min computer staller, altså går enten fuldstændigt i stå eller bliver så langsom, at man ikke kan arbejde med den fordi musen knap bevæger sig.

Jeg har tjekket alle mine harddiske med 3 forskellige foreslåede programmer og windows eget værktøj, og alt kommer igennem som OK..

Jeg arbejder meget med billeder og har lige fået en stak .NEF-filer (NIKON RAW) af en kammerat samt .CR2-filer (CANON RAW) fra egen fotoshoot. Overførslen via Photoshop Lightroom 3.5 gik smertefrit med begge pakker, og jeg fik lov til at redigere og det hele, SÅ LÆNGE JEG GJORDE DET I LIGHTROOM!

Da jeg ville ind og tjekke billedernes placering brød helvedet løs: Harddisken begyndte at knage voldsomt og computeren stoppede med at fungere. Da det ikke blev meget bedre efter genstart af computeren, brugte jeg Lightroom til at flytte billederne til en anden harddisk, hvor jeg har alle mine andre billeder. Derefter pillede jeg det knagende drev fra og installerede windows på et andet drev (den skal sgu ikke tro den er noget, den computer..)
Nu er windows oppe og køre igen... men problemet er der stadig!!

Et eller andet går galt, og computeren staller til uendelighed. Kan det være noget andet end harddisken? Bundkort, grafikkort, RAM? Er der nogen måde at tjekke det andet hardware på?
Det sker også ved andre ting end billeder, og det er pisseiriterende :/

HAR prøvet at bytte om på RAM-blokkende, so don't ask.. det virker ikke!

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-12-11 22:14

Hvor stor er din disk?
Tror du har lavet en masse? gamle/ temp filer,
som driller din harddisk/ pc.
Sidder for tiden og har samme problem, bare med en 2TB disk
og det tager lang tid at fixe.....
men ikke umuligt, hvis det er en ekstern, kan du måske fixe det på 2 minutter
Fik min hastighed på drevet øget med 50%?
Men ikke til max - ydelse, da jeg ikke er helt færdig med at reparere
er det drev C: så vil det tage flere timer = afhængig af diskens størrelse.
Men meget nemt - som sådan.
Citat
tjekke billedernes placering brød helvedet løs

Prøv eventuelt at brug prorammet
http://www.google.dk/search?hl=da&source=hp&q=xyplorer&gbv=2&oq=xyplorer&aq=f&aqi=g6&aql=&gs_sm=e&gs_upl=1953l12781l0l13734l11l10l1l0l0l0l1312l3953l5-3.1.1l5l0&biw=1016&bih=567&cad=cbv&sei=hzPdTqyqIsqe-Qaykbn1BA

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-12-11 22:17

Citat
kan du måske fixe det på 2 minutter

Eneste ULEMPE = du sletter ALT på disken = IKKE PARTITIONEN
Den anden metode koster penge = programmet + tid

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 05-12-11 22:23

lyder måske underligt... men har du prøvet at skifte sata kablet? går udfra det er en sata disk. Jeg har observeret underlige fejl som forsvandt når jeg skiftede sata kabel.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-12-11 22:28

Prøv også lige at se i din JOBLISTE
om denne kører helt LANGT op i hastighed og dermed ødelægger andre programmer.
http://www.processlibrary.com/directory/files/smtray/23861/
Min står PT og æder 50% CPU bare for en åben mappe.
Til tider også bare af at kigge herind......

Højreklik på den og nedsæt forbruget til MINIMUM

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-12-11 23:07

Beklager
Citat
http://www.processlibrary.com/directory/files/smtray/23861/

Det skulle være denne.
Gad vide hvorfor jeg blev omstillet til noget andet.?

http://systemexplorer.net/db/cmtray.exe.html

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-12-11 00:12

Hvor mange ram har du i din maskine? Og hvor mange ram har dit grafikkort?

Du arbejder med mange billeder og det er ram og grafikkort du bruger til det.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-12-11 00:51

og god

Til Jørn med den røde

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 07-12-11 21:16

Citat
Hvor stor er din disk?
Tror du har lavet en masse? gamle/ temp filer,
som driller din harddisk/ pc.

Mine drev ser ud som følger:

Harddisk 1 (sataII) indeholder C-drev (120GB) til windows og programmer, og E-drev (1250GB) til billeder..
Harddisk 2 (IDE) indeholder D-drev (120GB) til øvrige personlige mapper, så som dokumenter, musik, favoritter mm.
Harddisk 3 (SataI) indeholder G-drev (75GB) som står tom og H-drev (390GB) til spil og download.

Formaterede C-drevet ved installation af windows for 3 dage siden.. stadig problem.

Citat
Hvor mange ram har du i din maskine? Og hvor mange ram har dit grafikkort?

Har 4GB DDRII ram i maskinen, men problemet kommer, selvom jeg går direkte fra windows opstart og ind i mappen med billederne.. der er altså ikke et 3.partsprogram til at sluge hukommelse.

Kode
lyder måske underligt... men har du prøvet at skifte sata kablet? går udfra det er en sata disk. Jeg har observeret underlige fejl som forsvandt når jeg skiftede sata kabel.

Jeg har haft billedmappen til at ligge på 2 forskellige harddiske (drev E og H), og problemet kom begge steder. Drevene har hvert sit stik

Problemet opstod både i windows7 32 og 64bit..
Der sker noget særligt, når jeg går ind i den specifikke mappe med blandede .jpg .RC2 og .NEF filer, men der er ikke problemer med at se billederne via Lightroom..
Nogle gange går computeren også i stå på internettet..

Jeg har forsøgt at slukke for "windows search", da jeg har set, den bruger en hel del kræfter..

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 26-06-12 17:44

Efter at have købt ny computer, har jeg et stykke tid ikke brugt den problematiske stationære, men nu skulle den lige tændes for at arbejde lidt med det gamle data, og problemet med at computeren staller er der stadig. Er der nogen, der har fundet en løsning sidenhen?