/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
gearstang-forbindelse
Fra : 190e
Vist : 439 gange
50 point
Dato : 04-12-11 18:29

er der nogen der kan fortælle mig hvordan ophænget for gearstang under neden ser ud(konstrueret) på en mazda 323 f- 1,6i-- 16v årg.1992 helst med billeder af ophæng + forbindelser, det er min datter der er kørt istykker, håber nogen kan hjælpe.

190e

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 60 point
Dato : 04-12-11 18:59

Hvis forbindelsesstængerne til gearskift er knækket bukket - så køb et nyt sæt og skift dem.
Jeg kender ikke Masda, men gætter på at de ikke kan sættes forkert.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 04-12-11 19:11

Det er som regel små kuglehoveder, hvor en plastikkop er knoppet ned over.
Med tiden bliver plastkoppen slidt større og så kan den hoppe af kuglen.

Man kan i mange tilfælde knoppe den på igen og holde den på plads med en kraftig nylonstrips for et stykke tid, nok til at man kan humpe hjem og få skiftet de defekte dele.

Nye skiftestænger kan være ganske vanskelige at montere da de friske plastknopper går meget stramt ned over kuglerne.
Her må man være forberedt på at bruge en vandpumpetang, for at klemme plastkoppen ned over kuglen.

Skal du ud på landevejen at rode med bilen, skal du have noget kraftigt lys med og et tæppe til at ligge på - og huske nylonstripsen.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 04-12-11 22:16

nogen gange er forbindelsesleddene sikret med en split. det kan være det bare er en af dem der er faldet af hvorefter leddet er gået fra hinanden.

Godkendelse af svar
Fra : 190e

Dato : 05-12-11 00:32

Tak for svaret Eyvind.

190e