/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
jagtegn
Fra : betterwisser
Vist : 1219 gange
500 point
Dato : 04-12-11 10:51

En dansk jæger som ikke kan se forskel på en elgko og et vildsvin i Sverige, vil selvfølgelig blive dømt i Sverige efter gældende lov.
Bør det ikke også have konsekvenser for hans jagtudøvelse i DK?
Hvor nogle danske jægere får en egendommelig adfærd, når de gæster udlandet på jagt, og desværre er det ikke jetlag de lider af, bør dette ikke have virkning på deres jagtret også, når de kommer hjem.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 04-12-11 11:26

Jeg læste godt nok om hændelsen i avisen - og havde nær havde fået kaffen galt i halsen da jeg læste det.

Selvfølgelig kan man se forskel på en elgko og et vildtsvin, hvis man ikke kan det, så er man stæreblind og derfor burde man ikke ha' noget som helst med våben og jagt at gøre.

Men nu tror jeg ikke på, at jægeren er blind eller svagtseende - nærmere en uansvarlig og ligegyldig person, der skider højt og flot på, hvad han end måtte nedlægge. Den slags ser vi desværre rigtig mange af - efterhånden.

Jo, handlingen burde få konsekvenser i Danmark. Omtalte person burde miste retten til at ha' våben + fratagelse af jagttegn i en længere årrække.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 04-12-11 13:26

- øhhh, svinet er den store af dem, ik'?

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 04-12-11 13:35

Det er ikke politik spørgsmålet gik på

Mvh
BW

Accepteret svar
Fra : Altor

Modtaget 500 point
Dato : 04-12-11 14:04

Det kunne være fristende også at have et retsligt efterspil i Danmark, men som udgangspunkt bør man vel kun dømmes for den samme forbrydelse 1 gang. Men når det så er sagt, så er jeg da også fristet af at lade manden få en reprimande fra dansk side også. Dette er dog mest fordi jeg mener, der i visse kredse er sket et skred i jagtetikken, og at hensynet til pengene til tider vejer højere end hensynet til vildtet.
Jeg så gerne at der både var et retsligt lovsæt og et jagtetisk lovsæt, som en jæger kunne dømmes efter. Manden har jo skudt en elgko udenfor dennes jagttid, hvilket giver det retslige efterspil, men manden har jo også tilsidesat jagtreglen om at identificere vildtet inden skudafgivelsen. Som der står skrevet i det jagtetiske regelsæt udarbejdet af Danmarks Jægerforbund

-   Kend dit vildt og skyd kun, når du ved, hvad du skyder på.

Pt. er der ikke mulighed for straf hvis man overtræder de jagtetiske regler, men blot en løftet pegefinger. Jeg havde ingen problemer med at en instans havde mulighed for afgivelse af straf i disse tilfælde. De jagtetiske regler er i bund og grund blot en skriftlig nedfældelse af hvad må betegnes som sund fornuft.

mvh
Torben

http://www.jaegerforbundet.dk/ref.aspx?id=1507

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 04-12-11 14:27

ØØØØHHH BW, er det ikke dig, som stiller politiske spørgsmål...?

Citat
En dansk jæger som ikke kan se forskel på en elgko og et vildsvin i Sverige, vil selvfølgelig blive dømt i Sverige efter gældende lov
Politisk konklusion

Citat
Bør det ikke også have konsekvenser for hans jagtudøvelse i DK?
Politisk ønsketænkning

Citat
Hvor nogle danske jægere får en egendommelig adfærd, når de gæster udlandet på jagt, og desværre er det ikke jetlag de lider af, bør dette ikke have virkning på deres jagtret også, når de kommer hjem
. Politisk spørgmål

Steen Alfred Stouenberg, du burde da vide, at det er Elgkoen der siger ØF ØF

HH.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-12-11 14:52

DJØF, DJØF, DJØF !!!

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 04-12-11 15:26

"jagtegn"!, taler vi om biotop eller politik? Koen siger KUN ØF ØF, når den har svinet på nakken...

Mvh Steen

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 04-12-11 15:44

Apropos svineri....

To hunde sidder hos dyrelægen, en schæfer(s) og en Sanktbernard(SB).
SB: ":Nå hvad skal du så her?
S: "Jeg skal ind og havde dødssprøjten!"
SB:" Nårh, hvad har du dog lavet?"
S: "Jeg jagtede husets kat, flåde gardinerne og gnavet i alle skoene og har ædt husets fugl. Hvad med dig?"
SB: "Jo ser du... Min frue var i bad, og jeg skulle sådan tisse, så da jeg jo ikke kunne kommer ud, måtte jeg vande på gulve på toilettet. Da jeg er en stor hund, var det også en stor sø. Ja, så stiger fruen ud af badet og sopper rundt i det, og da hun bugger sig ned for tørre det op, så var det sku for fristende, sådan som hun stod der helt nøgen. Så jeg hoppede op, og gav hende en ordenlig omgang bagfra."
S: "Det må jeg nok sige, så du skal også havde dødssprøjten!"
SB: "Nææ, jeg kom bare for at få klippet klørene."

HH.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 04-12-11 16:58

Citat
øhhh, svinet er den store af dem, ik'?

For at forsætte i stilen, hvordan definere vi, " den store af dem ". der findes mange overvægtige " svin " som kan overgå en elgko på vægten . Men til info er elgkoen udstyret med lange ben, som kan forveksles med birkebrænde på det nederste stykke,som munder ned i dens "fødder" for at blive i en forgangen deltagers anatomi kendskab, herinde.

HH. Politik begynder i bund og grund ved, ens egens personlige opførsel og ageren, og som man selvfølgelig mener er det eneste saliggørende,som bør fører til efterlevelse af alt og alle. Desværre er det mange gange område bestemt, samt hvilket ulvekobbel man er endt i, især for de mindre svage i troen på egne standpunkter, så lad os holde os fra politikken og få den sunde fornuft op at vende i dette spørgsmål.

Mvh
BW

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 04-12-11 18:38

Yes !!! Og derved fastholder jeg mit første indlæg, hvori jeg bla. skrev;
Citat
handlingen burde få konsekvenser i Danmark. Omtalte person burde miste retten til at ha' våben + fratagelse af jagttegn i en længere årrække.

Mvh
HH.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-12-11 20:13

http://www.youtube.com/watch?v=OiCGUT92UsI

Helt enig. I Sverige samt herhjemme er der for få jægere og for mange bøsseholdere.

Mvh.

Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : betterwisser

Dato : 05-12-11 17:43

Tak for svaret Altor.

Kommentar
Fra : Altor

Dato : 05-12-11 19:20

Tak for points BW...ville dog godt have set et par indlæg mere omkring emnet. Det var et rigtig godt spørgsmål du stillede.

mvh
Torben

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 06-12-11 16:24

Hej Altor.

Tillykke med de så absolutte velfortjente point.
Det var sandelig godt du fik oprettet en profil - og endda på dagen.

Endnu en gang tillykke med en god start.

Mvh.

HH

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 07-12-11 16:08

Hvad mener du med dit indlkæg HH. Skal jeg smide 500 points efter dig igen eller hvad, hvis der er opstået en manko i dit favør , find lige kammertonen om jeg må be.

Mvh
Bw

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 07-12-11 16:49

A'hvad for noget ??????

BW, du underlige mand, ka' du nunte læse ?
Jeg prøver lige igen.

Citat
Hvad mener du med dit indlkæg HH.
Det jeg mener står vel skrevet - nemlig:
Hej Altor.
Tillykke med de så absolutte velfortjente point.
Der er nok ikke så meget at misforstå dér, vel ?

Citat
Skal jeg smide 500 points efter dig igen eller hvad, hvis der er opstået en manko i dit favør
NEJ TAK !!!!!!!! Og hvorfor skal du ikke det.? Det har jeg jo forklaret dig masser af gange i div. indlæg.

HH.

Er der mere du vil vide, kjære BW ?

Citat
find lige kammertonen om jeg må be.
Som alle ved, er kammertonen, A. Og i den dur har jeg altid holdt mig i

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 07-12-11 17:48

Citat
Det var sandelig godt du fik oprettet en profil - og endda på dagen.

Kam du så forklare nærmere omkring dette, måske i C dur. Hellere prædikatet underlig end lusket!, min gode mand

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 07-12-11 18:54

Åhhhh for satan da, det glemte jeg da helt i farten.
Lad os lige trække udsagnet her ned - Altså, der står:
Citat
Det var sandelig godt du fik oprettet en profil - og endda på dagen.

Jo forstår du, BW, hvis Altor ikke havde oprettet sin profil, havde der kun været Tonganeserens og mit svar at gøre godt med - og det er jo ikke mange.
Derfor mente jeg - og stadig mener, at det var godt at Altor fik oprettet sin profil.

Så er der de 4 ord tilbage, de lyder sååååledes; "og endda på dagen"
Og her lægger du lige hånden på hjertet og svarer på mit spørgsmål, som lyder således;
Hvor mange er så heldige, at optjene hele 500 point samme dag som de opretter en profil ?????

Som du nu har opdaget, kjære BMW, så spiller klaver stadig i A-dur - og uden falske oktaver.

Fortsat god aften, kjære ven.

Ærbødigs
HH

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-12-11 19:26

http://www.youtube.com/watch?v=U6eYW512Blo

Med næstenjulehilsen
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-12-11 19:29

Jeg foretrækker nu B-dur. Så kan hornsektionen være med.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-12-11 20:52

Her er noget til den kommende julehygge.

Den engelske avis The Sun fortæller, at en amerikansk 46-årig jæger og hans kammerat var på andejagt på Great Salt Lake i Utah.

Mens kammeraten var ude i vandet for at sætte lokkefugle ud, stod hundens ejer i båden med ryggen til sin hund. Ifølge den lokale sherif Kevin Potter havde kammeraten i vandet lagt sit skydevåben fra sig i båden, og det viste sig at være en dårlig ide.

Hunden blev var nemlig svært begejstret, og den hoppede rundt i båden af ren glæde. Det resulterede i, at hunden affyrede geværet og sendte 27 hagl ind i bagdelen på jægeren.

Han stod kun tre meter fra geværet, da det blev affyret. Hans held var, at hans waders delvist absorberede skuddene, og dermed skulle bagdelen - efter sigende – være intakt efter en tur på hospitalet.

Med begyndende julebegejstring

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 07-12-11 21:57

Ja den søde juletid. Alle, aaarhhhh næsten alle, glæder sig jo til julens fred og ro.
Men jeg ser jo til min store forbavselse, at julehyggen ikke rigtig vil indfinde sig hos BW.
Hvorfor mon ? Har BW haft et par forbi skud til et par gråbasser - eller snepper ??
Eller måske, holdt BW's morgenprut ikke kammertonen - pruttelyden var nok røget over i fis-mol ??

De sidste indlæg fra BW har - synes jeg, båret præg af tungsindighed og melankoli.
BW plejer da ellers at skrive kække indlæg, hvor gækken ellers får frit løb.

Her på det sidste - og endda op til den stundende højtid/jul, har BW bebrejdet mig for, at være efter de "nye profiler" Jeg bliver sku' da helt nervøs. Det er lige før, jeg ikke tør sætte mig hen til tastaturet mere.

Nå men skidt pyt med det, vi må hellere lytte til go'e gamle Johnny Reimar, som synger - når der er fest på TV Charlie - "Og oven over alting, stråler moders sol" Med disse ord slutter jeg mit indlæg.

Kommentar
Fra : Altor

Dato : 08-12-11 09:29

Jo, tak HH. Det var en god start. Og jeg oprettede min profil for at svare netop på BW's indlæg, så ikke så sært at indlægget blev skrevet på dagen

Jeg er netop påbegyndt min karriere som jæger...igen....efter at hus, bil, kone og barn kom på plads. Så megen af min tid går med at læse om diverse jagtemner, primært på strandoghavjagt.dk. Her kommer der jo til tider grimme historier op vedr. jægeres opførsel i Danmark men også i udlandet, og hvordan man oftest er magtesløs overfor dette, og jeg mener der er en vigtig debat at tage op. Og da jeg så trollede igennem Kandu.dk for informationer omkring riffeljagt (ja jagtriffel nåede det også at blive til inden konen hævede øjnbrynene ), så faldt jeg over BW's indlæg.

mvh
Torben

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 08-12-11 10:39

Hej Torben

Held og lykke med din re-start som jæger. Du var heldig med, at du kun var øjenbrynene hun hævede Hvilken riffel bestemte du dig så for ?

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Altor

Dato : 08-12-11 13:03

Det blev til en Dan arms/kepplinger 30.06 med en jaguar kikkert. Billig og brugt, for godt nok var jernet stadigt varmt, men ikke SÅ varmt. Havde kik på en parker hayle også, men jeg kunne ikke lide forskæftet og låsen, så det blev Dan Arms. Om det blev en 6.5*55, 308 eller en 30.06 havde jeg ikke nogle præferencer for. Der er fordele og ulemper ved dem alle.

Så nu går jagten ind efter et sted at komme på jagt efter en buk :). manglende revir var sådanset hovedårsagen til at jeg faldt på pramjagten. Rimelige startomkostninger, og ingen årlig udgift til revir, og de jagtlige oplevelser har ikke skuffet. Minimum andeudbytte, maximum sanseudbytte, så det er fint

/Torben