/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Min externe harddisk blinker
Fra : solkongen76
Vist : 802 gange
20 point
Dato : 03-12-11 23:31

Hej !
Jeg har en Packard Bell Extern harddisk (model store & save 3400), som jeg har et problem med, så håber at nogen måske kan hjælpe mig, da den indeholder masse af backup.

Den blinker bare orange når jeg sætter strømforsyningen til, men den siger ikke noget.
Jeg kan huske at før når man satte strømforsyningen til begyndte harddisken at køre, og når man så tilsluttede usb til pc'eren, så kørte harddisken op i hastighed.

Håber som sagt at nogen kan hjælpe, da min bærbar også er gået kold, som var min første backup...

MVH Martin

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-12-11 23:43

Harddiske holder ikke evigt, og tåler heller ikke stød og slag, især når den er i drift.
Sådanne harddiske skal behandles som rådne æg.

Kontroller om kablet er intakt ogsidder som det skal, i begge ender.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-12-11 03:47

Ja enig med severino.
Kan dog tilføje at en roterende disk har en betydelig gyrovirkning. Så hvis man drejer på den udsætter man lejerne for en grov belastning.
Hold de eksterne diske i ro på et stabilt underlag . De er mere sarte end rådne æg.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-12-11 09:30

Og så lige den korrekte tilslutningsmåde.
Sæt USB stikket i comp.
og så sætte strømforsyning til.
Nu bør computeren reagere med et USB ikon nede til højre ved det lille ur.

Tage USB grej fra comp.
Brug sikker fjernelse ikonet nede ved uret.
Sluk for strømmen
Tag så USB stikket ud.

Viser harddisken sig her > start > højreklik på computer > vælg administrer > vælg diskhåndtering > nu bør den kunne ses evt. som DISK 1 (DISK 0 er din indbyggede harddisk.)

Kommentar
Fra : solkongen76

Dato : 04-12-11 13:36

Hej severino og transor !

Tak for jeres svar, det hjælper mig dog ikke, da jeg ikke spurgte om hvordan man håntere en harddiske.

Til dig Eyvind !
Kan jeg oplyse at jeg altid bruger sikker fjernelse af hardware, men om jeg lige tager strømforsyningen eller usb stikket ud først skal jeg være usagt.
Pc'en reagere slet ikke på harddisken når jeg tilslutter den, har også prøvet at tilslutte den til en anden pc.
Jeg har tjekket kabler til harddisken og der er ikke synlige brud eller fejl.

Måske nogen har en løsning på hvordan jeg kan få mine data, billeder og andet hentet ud fra harddisken???

På forhånd tak Martin

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-12-11 14:00

Jeg ville først prøve at åbne det eksterne harddisk hus og kigge efter løst datakabel.
Næste punkt ville væra at tilslutte harddisken med et USB til harddisk kabel.
Det kan købes bla.a. hos computercity.
http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?id=1525751

Både mine gamle og nyere eksterne harddiske blinker gult ved aktivitet, men derfor kan det godt være, at din HD ikke vil køre rundt eller læsearmen hænger.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 04-12-11 16:28

Prøv dette program
http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=197
hvis du ikke kan se disken med det, så er den
eller printpladen sikkert stået af.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-12-11 18:42

Husk lige at der er noget interface mellem USB og harddiskens printplade................nemlig det interface som "oversætter" USB til PATA (ide) / SATA harddisken. Og der kan jo også være en fejl.