/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvor kan man se dommen?
Fra : bjarnefilm
Vist : 1330 gange
50 point
Dato : 02-12-11 21:43

Hej Folk på Kandu

Min kæreste og jeg var i tirsdags inde og overvære en retssag.

Det var denne her:

Retten i Glostrup
Borgerlig sag, Småsagsproces
Kl.13:00. Retssal 201. Rettens j.nr.:BS 20G-5172/2009
Hovedforhandling
Retsmødet er offentligt
Sagen drejer sig om: Udgift til skønserklæring

Til sidst sagde dommeren, at der ville komme dom om ca 14 dage.

Efter at have overværet sagen, vil vi gerne vide hvad dommen bliver.
Er det muligt at slå dommen op på internettet?
Hvis det ikke er muligt, kan man så henvende sig i Glostrup, og få adgang til dommen?

Venlig Hilsen
Marie og Bjarne

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 02-12-11 21:45

Onsdag formiddag sendte jeg en email til retten i Glostrup, men de har ikke svaret.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-12-11 21:49

Citat
der ville komme dom om ca 14 dage.

Samme Ret, der dømte...
Og så er der vel ikke gået 14 dage
Citat
Min kæreste og jeg var i tirsdags

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 02-12-11 22:12

Jeg kan ikke forstå dit indlæg. Her er nogle flere oplysninger. Retssagen var i tirsdags den 29. Dommen kommer om ca 14 dage, det er den 15 december. Der bliver ikke afholdt retsmøde. Parterne får dommen på en sms. Det jeg spørger om er, om man et sted kan læse dommen.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-12-11 22:45

Citat
Parterne får dommen på en sms.

Åbentbart KUN på SMS?
Ellers plejer domme ´vistnok´at blive opslået i Retten/ Kredsen.
Når dommen er AFSAGT = ikke før, så vent til den Dato du selv oplyser,
eller ring til Retten, de må kunne hjælpe = især hvis du eller nærmeste er berørt af sagen

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 02-12-11 23:36

Jeg er ikke berørt af sagen.
Til sidst under sagen sagde dommeren at han ville afsige dom om 14 dage, og der ville komme en sms. Men det er rigtig nok, at det lyder lidt mystisk. Jeg sætter mig ned til den 15., og så tager jeg derud.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 03-12-11 06:55

Prøv på siden "domstol". Jeg har ikke selv nærlæst den, men her er et link:

http://www.domstol.dk/Seachpage/Pages/default.aspx?k=dom

vic200

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 03-12-11 07:56

Jeg mener at du kan se domme i Statstidende, der både kan købes i papirudgave og ses på nettet!

http://www.statstidende.dk/default.aspx?pg=36.1.14.-1&date=03.12.2011

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 50 point
Dato : 03-12-11 11:14

Når dommeren i retsmødet afslutter med at sige, at der vil blive afsagt dom om 14 dage, er der såmænd ikke noget mystisk i det. Der er forskellige praktiske hensyn, der spiller ind. For det første skal dommeren selvfølgelig beslutte, hvilket resultat han vil nå frem til.

Måske ved han eller hun det allerede i det retsmøde, du overværede. Det er ofte tilfældet. Men der kan nogen gange været bragt nogle argumenter op af parterne eller deres advokater, som dommeren vil studere nærmere. F. eks. hvis den ene af parterne har henvist til en højesteretsdom eller landsretsdom i en sag, der har lighedspunkter med den aktuelle. så vil dommeren godt selv læse den pågældende dom med sine egne øjne for at se, om den har betydning.

Dommeren skal også tage stilling til omkostningsspørgsmålet. Skal hver af parterne betale deres agne sagsomkostninger, herunder retsgebyrer og advokatudgifter? Eller har den ene af parterne fået så meget ret, at den anden part bør betale en del af den anden parts sagsomkostninger? Også her kan dommeren have brug for at dykke ned i tidligere afgørelser før han helt beslutter sig.

Endelig kan der være fravær, såsom fridage, sygedage, eller retyten kan være overbooket med en stopr sag (f. eks. en stor straffesag, som kan være en enorm tidsrøver), som gør det svært at have dommen i den sag, du overværede, parat lige med det samme. Alt dette gør, at dommeren - som det forsigtige menneske, han eller hun er - sætter en frist for sig selv på 14 dage til at få udført disse praktiske opgaver.

Du vil gerne se dommen. Det kan du også komme til. Prøv af slå op på Danske Domstoles hjemmeside under "Aktindsigt". Der står b. a. den tekst, som jeg har sat ind nedenfor. Men som jeg læser dit indlæg, er du faktuisk mest interesseret i at læse selve konklusionen, du har måske ikke brug for udskriften. Derfor kan du måske få lov at læse den på dommerkontoret gratis, men du kan sikkert også bede dom om at maile den til dig, når den ligger der. Under alle omstændigheder: ring til dommerkontoret, sig det drejer sig om aktindigt i den dom. så hjælper de dig med resten.

Venlig hilsen.....og læs nedenfor
Oldboston

: Hovedreglerne for aktindsigt:

Enhver kan som udgangspunkt få aktindsigt i domme og kendelser mv.

Det betyder bl.a., at man i såvel straffesager som borgerlige sager har mulighed for at gennemse en doms konklusion, hvis man anmoder om det inden 1 uge efter dommens afsigelse, og at man kan få en kopi af domme og kendelser mv. i borgerlige sager.

Parterne i en sag kan normalt få udskrifter af dombog, retsbog og bilag, der er fremlagt i sagen.

Journalister kan som udgangspunkt få udskrifter af dombog og retsbog. Der gælder dog særlige regler for journalisters brug af udskrifter.

Der gælder en række begrænsninger i adgangen til aktindsigt.

En udskrift koster normalt 175 kr.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-12-11 18:27

Dogvillestars Statstidende-link er ikke så ringe endda..

Godkendelse af svar
Fra : bjarnefilm

Dato : 01-01-12 16:59

Tak for svaret Oldboston. Som jeg har skrevet, sendte jeg en email til retten. Retten har tolket det som et ønske om aktindsigt. Derfor kom dommen med posten efter ca. 3 uger. Sagsøger fik ikke ret.