/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Anim fonts til Mac
Fra : Sandvad261
Vist : 588 gange
100 point
Dato : 02-12-11 13:10

For MANGE år siden, dengang der var noget der hed AMIGA Computer, til denne AMIGA havde jeg nogle Animerede fonts.
Med disse fonts kunne jeg lave for eks. den flotte håndskrift der stykke for stykke blev skrevet hen over skærmen, og alså ikke bogstav for bogstav bliver klasket ind på skærmen, hvad bruger man i dag til at lave den slags ??

Hej

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 02-12-11 13:51
Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 02-12-11 14:54

Stouenberg
Du er godt nok hurtig på aftrækkeren, det er da' også helt fint.
Jeg har været inde og se og afprøvet det der program, men det kan ikke lave det jeg efterlyser, programmet her klasker jo bare bogstaverne ind på forskellig vis, det jeg efterlyser er et program der får det til at se ud som om at min tekst bliver skrevet hen over skærmen.
Dengang på min gamle Amiga, der kunne man købe nogle Anim fonts, så lavede man nogle billedrammer, og i hver ramme trykkede man disse bogstaver af, sådan så et stort bogstav godt kunne fylde en 20 billedrammer, for der var kun en lille smule af bogstavet på hver ramme.
Hej

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 02-12-11 20:09

Jeg har også haft Amiga computere engang for længe siden og jeg kan også godt huske de der animerede fonte fra den gang. Hvis jeg idag vil lave noget der ligner det på min Mac bruger jeg enten Apples Motion (version 4) eller Adobes After Effects (version 10.5). Især er det let at lave denne type effekt med Motions understøttelse af 'LiveFonts' der meget ligner det vi havde på Amigaen engang, altså specielle fonte med indbygget animation. Disse fonte fås iøvrigt i løs vægt, bl.a. her: http://www.livetypecentral.com/cgi-bin/livetypecentral.cgi/results_cat.html?prod_group=61&cat_searched=XP61LF
Men du skal selvfølgelig stadige være i besiddelse af et passende 'værtsprogram' for at kunne bruge dem.

Læs mere om Motion (version 5) her:
http://www.apple.com/finalcutpro/motion/all-features/#motion-graphics

Læs mere om After Effects her:
http://www.adobe.com/products/aftereffects.html

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 02-12-11 22:16

Hej UlrikB
Det ser jo ret lovende ud det de der programmer.
Den første " Motion " kan den kun køre sammen med Final cut Pro ???
0g så har jeg på min MAC ver. 10.5.8.
Det ser nu noget svært ud, jeg tænker her på at få fat i programmet, for man skal jo købe programmet, der er ingen mulighed for at afprøve det inden køb, så kommer man jo let til at købe katten i sækken.
Så er der After effects, det koster jo en ret pæn formue, det skal ikke opfattes som om, at jeg vil ha' programmet gratis, det må da' godt koste nogle penge, men jeg har ikke mere noget sted jeg kan trække det fra, så det program må jeg jo nok droppe.
Hej

Accepteret svar
Fra : UlrikB

Modtaget 100 point
Dato : 03-12-11 01:15

Hej igen Sandvad261,

Den version af Motion (ver. 4), som jeg selv bruger, kunne kun købes som en integreret del af Final Cut Studio 2, men Apple sælger ikke længere Final Cut Studio 2 og altså dermed heller ikke Motion 4.
Nu kan man kun købe Motion 5, men til gengæld for sig selv. Og for kun kr. 299,- i stedet for de 6-7 tusinde Studio 2 pakken kostede. Sammen med Motion 5 virker Final Cut Pro 10 (kr. 1799,-) og Compressor 4 (kr. 299,-), alle tre programmer kræver som minimum Mac OS X 10.6.8 (Snow Leopard). Jeg vil anbefale at du under alle omstændigheder overvejer om din maskine kan opdateres til Mac OS X 10.6.8 (Snow Leopard) hvis ikke til Mac OS X 10.7.2 (Lion).

Man plejer at kunne hente en 30 dages prøve version af After Effects fra Adobes website. Det kan du jo prøve hvis du vil se om det er noget du kan bruge. Du har ret i at det er et dyrt program at købe til hobbybrug, når man kikker på Adobes priser. Men måske du kan finde det billigt online andre steder, hvis du googler lidt.

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 03-12-11 18:03

Jeg vil lige kaste det her lidt rundt i luften og se hvad jeg kommer frem til.

God vind

Godkendelse af svar
Fra : Sandvad261

Dato : 05-12-11 21:18

Tak for svaret UlrikB.
Nu har jeg tumlet noget rundt i Adobes after effect, men det er jo et MEGET stort program, jeg har fumlet rundt i den 30 dages udgave, og der er vist ingen tvivl om at det skal være det program.
Men det er mange penge, så jeg vil lige se, om jeg dog ikke skulle kunne løbe ind i en ældre udgave, som kan købes for penge.

Hej med dig og tak for hjælpen.