/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Har I læst det her?
Fra : Tonganeseren
Vist : 516 gange
300 point
Dato : 30-11-11 21:56

Miljøministeriet genindfører den europæiske bison på Bornholm. Bisonerne skal indgå i et avlsprogram, der skal redde arten fra at uddø.

I 2012 vil en lille flok af den europæiske bison blive transporteret fra Polen til skoven Almindingen på Bornholm. De i alt syv bisoner skal indgå i et avlsprogram, der skal redde den europæiske bison fra at uddø. Projektet, der har været fire år undervejs, bliver nu muligt takket være en bevilling på fire millioner kroner fra Villum Fonden.

- Vi gør en indsats for at redde Europas største vildtlevende pattedyr fra at uddø ved at forsætte avlsarbejdet på Bornholm. Vi skaber mere lysåben natur ved at lade bisonerne græsse i skoven. Og vi giver turisterne endnu en grund til at tage til Bornholm, for nu kan de også opleve bisoner i fri natur, siger miljøminister Ida Auken.

Fuld adgang for offentligheden

De syv bisoner, seks køer og en tyr, skal leve de første fem år i en 200 hektar stor indhegning, hvor i alt seks kilometer hegn med låger og rister (såkaldte fæ-rister) skal sørge for, at øens trafik kan passere området. Offentligheden vil have fuld adgang til området, da den sky bison ikke er farlig for mennesker.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 30-11-11 21:58

Konen og jeg var på Bornholm forrige sommer - og vi så masser af indianere med sort hår, brun hud og pandebånd. Projektet er derfor dømt til at mislykkes.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 01-12-11 08:05

Citat
I det 19. århundrede blev dyret jagtet vildt, og bestanden var helt nede på 750 individer i 1890, hvoraf kun 23 levede frit i naturen. Siden er et stort redningsforsøg sat i værk, og bestanden anslås nu til 350.000. Dette tal skal sammenlignes med en bestand på 60-100 millioner før europæerne kom til Amerika, hvilket er det største antal af en enkelt pattedyr art der nogensinde har levet.

Tonga, det er vist ikke dine indianere vi skal frygte...

Mvh Steen

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 01-12-11 09:18

Ja, Tonganeser - det er dejligt der er nogle private fonde som støtter den slags initiativer ! Godt for de omtalte dyr og godt for Bornholm. Endelig er det også godt for befolkningen, som forhåbentlig, på sigt, lærer at omgåes de store dyr !
Man må håbe der også bliver plads til udsætning af bison andre steder, samt af f.eks. vildsvin - det vil berige den danske fauna !
Stouenberg kan have ret i, at de farlige for danskerne (og bisonerne) er europæerne !!! Det bliver spændende at følge - mon det bliver i vor tid ??
Rødhuderne, med bl.a. miljøministeren i spidsen, kender vi jo desværre alt for godt - typisk at de gerne modtager midler fra disse privat-kapitalistiske fonde - men sådan er der jo så meget !!!

ØV4

Tonganeser - kanske det bliver mere attraktivt at nedlægge bison end kronvildt ??

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 01-12-11 10:48

Godt initiativ !

Citat
typisk at de gerne modtager midler fra disse privat-kapitalistiske fonde - men sådan er der jo så meget !!!
Hvad er der galt i det ?

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-12-11 14:18

Nu var mit indlæg mere ment som en spøg, fordi vi så mange grøndlændere ( a´la Jimmy Hendrix), da vi var på ferie. Med lidt god vilje ligner de faktisk indianere. Jeg så bare for mit indre øje en flok "indianere" møde frem med buer og pile - for at forhøre sig om ejerskabet.
Nu er bisoner ikke et nyt fænomen her i Nordsjælland. I mange år har en landmand "dyrket" bisoner, og vi har ofte beundret de prægtige dyr - når vi agede afsted mod Helsinge. Det var der jeg fostrede ideen om at hyre nogle indianere, udstyre dem med buer og pile - for derefter at lade dem kontakte ejeren. "Ugh! Er det dine bisoner"?

Og ja - ØV4, jeg er squ stadig bitter på Skov & Naturstyrelsen + kongehuset. Pisse ægreligt, når det nu tegnede så godt. Og så nåede jeg squ at blive forkølet. Dertil kom, at mine nyindkøbte ECCO støvler viste sig ikke at være vandtætte.

Hej HH

Det må da være i orden at hente kronerne - hvor de nu engang findes.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 01-12-11 14:26

Citat
Hej HH

Det må da være i orden at hente kronerne - hvor de nu engang findes
Jepper, og det var også min pointe.
Men såvidt jeg forstod på Øjenvidnet;
Citat
med bl.a. miljøministeren i spidsen, kender vi jo desværre alt for godt - typisk at de gerne modtager midler fra disse privat-kapitalistiske fonde - men sådan er der jo så meget !
Så er Øjenvidnet lidt..hhhhhmmmm forarget over det...

Mvh
HH

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 01-12-11 15:33

Citat: "Så er Øjenvidnet lidt..hhhhhmmmm forarget over det... "

- den berømte røde klud spøger igen...

Mvh Steen

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-12-11 15:36

Tag nu og hold fre`- for Fanden da. Det er snart Jul igen - hjerternes tid.

Mvh.
Tonganeseren

Der er squda ikke noget at være sur over.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 01-12-11 15:48

- jeg synes her er utroligt fredeligt Tonga, hvad tænker du på?

Mvh Steen

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-12-11 16:22

Det synes jeg også - kære Stouenberg, men min replik skulle opfattes forebyggende. Tråden her er blevet hyggelig på alle fronter - og sådan bør det fortsat være. Fre`på Jorden og godt for det.
Jeg bliver squ altid så rørstrømsk, når konen begynder med julepynten - og når hun beynder at gå rundt i kort kjole og stribede uldstrømper.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 01-12-11 16:54

Citat
Citat: "Så er Øjenvidnet lidt..hhhhhmmmm forarget over det... "

- den berømte røde klud spøger igen...

Mvh Steen
Nej nej Steen med det ekstra ben, ingen viften med røde klude herfra.

Make låve nåt piiis

HH

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 01-12-11 17:40

- jeg holder lav profil, tænk hvis Tongas kone læser med...

Mvh Steen

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 01-12-11 18:52

Du er en fornuftig mand, Steen.

HH.

Accepteret svar
Fra : betterwisser

Modtaget 300 point
Dato : 01-12-11 20:36

Udemærket tiltag med en sådan berigelse til klippeøen, det har jeg intet imod, især ikke hvis vi får udevidet vore jagttider på råger, krager og diverse rovfugle, samt andre gåsearter, sæler, vildsvin og får falkejagten gjort lovlig ,og buejægerne kan få lov til at regulere på lige fod med riffeljægerne, at duejagten bliver tilrettet til dens bæreevne m.m.

Har hørt ved bagdøren at Hjem Is, overvejer at udsætte isbjørne på deres familie islagkager, når Noxafgiften også kører i grøften for Guzzi Tornirisen, med russer efterslæbet og overløberne fra Christinit staden m.m.

Lad os få lidt mere dyrehave i DK, det er moderne at " hegne " især hvis man har kassen til det.

Dette er også en muntert udslip, med lidt iblandet udtræk af galde.

Mvh
BW

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-12-11 21:22

Tak for svaret betterwisser.

Her i Norfsjææland er der blevet hegnet - så hatten er ved at falde af. Kan squtte lide det - og måske burde man klage.
Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 03-12-11 11:59

Tak for Poing´s ,

Jeg tror ikke en døjt på at det hjælper, at klage og i hvrfald ikke i Rudersdals kommune, money talk´s))
Det er er ikke blevet til " mængde jagt " i år, tiden og for såvidt også lysten har ikke været til det, men eller nogle rigtig gode kvalitets oplevelser så det er jeg meget tilfreds med.

God weekend
BW