/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Formatering?
Fra : nomore
Vist : 542 gange
50 point
Dato : 30-11-11 19:24

Hvorfor skal min interne 2TB disk formateres - før jeg kan se/ bruge den på et USB stik.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-11-11 19:46

Er det en ny disk? For så skal windows oprette en rille til eget brug.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 30-11-11 20:07

Har været brugt som intern backup.
Men syntes aldrig jeg har haft problemet før = med andre diske, jeg smider på en USB---
Men du har sikkert ret i, at den skal lave sin egen (rille)
men hvorfor skal mine andre = mindre diske så ikke også brokke sig?
samme forhold, bare størrelsen den er gal med = den sidste på 2TB

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 30-11-11 20:09

Citat
før jeg kan se/ bruge den på et USB stik

Jeg kan sagtens se den, men den skal formateres før jeg kan bruge den
Så åbenbart ikke fejl og mangler.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-11-11 21:01

Det kan være at prtitionstabellen ikke stemmer overens med windows.
Hvilket filsystem er der på den.
Hvad viser den i filhåndtering.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 30-11-11 21:35

Citat
prtitionstabellen

Hvad er det for en fætter´´´´
-
Tror du er inde på noget rigtigt, (nftc?)
Citat
Hvad viser den i filhåndtering

Som uallokeret = skal formateres før brug af disken.
Har prøvet med diverse programmer, at omgå det, men nej,
FORMATERING er eneste vej.

Ikke fordi jeg behøver det, men jeg rendte ind i problemet for et par dage siden
da jeg satte disken i en USB enhed - og jeg plejer ikke få den melding = formatering.
MEN:
Om det er diskens størrelse eller min pc der ikke kan klare den?
Det er en SATA - disk.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 30-11-11 21:36

Og så gik der fnidder/ fnadder herinde, igen - med at skrive....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-11-11 22:06

Nomore, hvorfor tager du ikke navneforandring til "nobrain"????

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 30-11-11 22:42

Problemet kan måske skyldes at din 2TB disk er low level formateret med en ny teknologi som kaldes "Advanced Format Technology". Det er noget som er gjort fra fabrikken. Den indebærer at hver sector på disken rummer 4096 byte i stedet for hvad der hidtil har været normalt 512 byte. Så vidt jeg er orienteret kræver det minimum Windows XP at køre en diske som er lavet sådan. Men hardwaren skal også kunne håndtere det, og det er sikkert der problemet ligger. Din usb-adapter kan sikkert ikke håndtere en sådan disk.

Partitionstabellen er, som navnet siger, en liste over partitioner på disken. Der er en primær eller boot partitionstabel som ligger på den allerførste sector på disken, og den er der uanset om der kun er een stor partition på disken. Den har plads til data for op til fire primærpartitioner, eller tre primærpartitioner plus en "pegepind" til en tabel for en eller flere extended partitioner.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-11-11 22:50

Hvis disken er for stor til at din maskine kan håndtere, så prøv at opdele den i et antal partioner, med en størrelse som den KAN håndtere!
Det har jeg haft held med i en PC der ikke havde så store evner.
Det medføre så også, at du får flere drev på disken, hvor du kan sortere dine filer i:
Musik Foto Grafik o.s.v.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 30-11-11 23:01

Citat
Nomore, hvorfor tager du ikke navneforandring til "nobrain"????

Hej teil?
bortset fra DET _ må man SÅ VÆRE HER
Citat
Den indebærer at hver sector på disken rummer 4096 byte i stedet for hvad der hidtil har været normalt 512 byte. Så vidt jeg er orienteret kræver det minimum Windows XP at køre en diske som er lavet sådan.

Havde tænkt samme tanke

og prøver at lave dem om til noget der er mindre,
men skal lige have det hele over på et par andre diske - først...
Men så er jeg bare i tvivl om, at det så holder i længden?
Altså hvis jeg brugte en sector/ klynge størrelse på 1B hvad jeg har mulighed for
har lige prøvet det på en anden disk = det virker bare fint.

Citat
så prøv at opdele den i et antal partioner

Virker ikke

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 30-11-11 23:04

Citat
så prøv at opdele den i et antal partioner

Virker ikke = da alle partitioner er påvirket af de ? sectorer/ klynger den åbenbart
ikke kan klare........
Og så gik der GED i den IGEN =
PAGE DOWN = indsæt en og jeg kan ikke skrive mere

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 01-12-11 01:34

Nu eksisterer den ikke mere?
Kan ''kun'' læses gennem enheds-håndtering + denne pc - men ikke andre steder

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-12-11 13:15

prtitionstabeller bruges til de billige harddiske.

De lidt dyrere harddiske bruger partitionstabeller.

Gparted (Linux baseret) kan måske bedre håndtere de stor harddiske.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 01-12-11 22:21

Lige et øjeblik Eyvind, så vidt jeg har forstået er disken faktisk partitioneret og formateret. OG det har også fungeret udmærket i en anden maskine. Problemet er blot at den ikke fungere med hans usb-adapter. Så vi behøver slet ikke det ellers udmærkede program Gparted.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-12-11 12:04

Nåe ja - jeg trækker gparted tilbage igen.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 50 point
Dato : 02-12-11 19:20

Citat
Den indebærer at hver sector på disken rummer 4096 byte i stedet for hvad der hidtil har været normalt 512 byte. Så vidt jeg er orienteret kræver det minimum Windows XP at køre en diske som er lavet sådan.

Havde tænkt samme tanke

og prøver at lave dem om til noget der er mindre,
men skal lige have det hele over på et par andre diske - først...
Men så er jeg bare i tvivl om, at det så holder i længden?
Altså hvis jeg brugte en sector/ klynge størrelse på 1B hvad jeg har mulighed for
har lige prøvet det på en anden disk = det virker bare fint.

Antallet af bytes pr. sektore er normalt noget fabrikken bestemmer. Dette gøres gennem en såkaldt low-level formatering. Man kunne godt selv low-level formatere de gamle MFM, RLL, og (ihvetfald de ældre) SCSI diske, men normalt ikke nogen af de nyere diske. Forsøger man selv uden at have de helt rigtige værktøjer kan man ende med at have en totalt ubrugelig disk bagefter. Så hvis din disk er formateret med Advanced Format Technology så gør du klogt i ikke at lave om på dette men i stedet prøve om du kan finde en anden usb-adapter som kan håndtere en sådan disk. Jeg er ret sikke på at de findes.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-12-11 01:22

UPDATE:
Jeg har 2 USB HD (udskiftnings-enheder) det hele kører på
-------
Enten kan min PC ikke se den/ m - eller også skal den (PC) formateres = SURT
-----
Tror det kan skyldes, at jeg ikke er up-to-date med mine USB udgange?
Men så er det mærkeligt, at skifter jeg disk/ e så kan de se´s
------
Jeg kan se disken som ´´ enten TOTAL NY/ INITIATE ny disk?
Eller jeg kan bare gå ind på den _ og hente/overføre = på 2 forskellige USB porte.
Det ER efter der LIGE har sat en MINDRE disk i samme USB enhed
------
Citat
Altså hvis jeg brugte en sector/ klynge størrelse på 1B hvad jeg har mulighed for
har lige prøvet det på en anden disk = det virker bare fint.

Den kan se´s gennem en port på min bruger-pc, men ikke på en anden - PC ?????
Så BAD LØSNING

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-12-11 01:27

Og så kunne jeg ikke skriver mere på kna-du
der gik/ går GED - i det = hvergang jeg taster
Citat
Jeg kan se disken som ´´ enten TOTAL NY/ INITIATE ny disk?

Men den er igang og velfungerende - på en pc
-----
fatter det sgu ikke......

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-12-11 01:32

Har hørt noget om, at det kan være? at de køre
på samme ATa kanal // kan ikke huske den melding
men samme enheder, der kører på samme ??????????????????????????????kanal/ stik
OG ALT KØRER PÅ SATA
noget med bundkortet´s opstilling at gøre.
Har før fået den fejl-melding, bare andre ting og sager,
der ikke kan sammen.....

Godkendelse af svar
Fra : nomore

Dato : 06-12-11 05:34

Citat
Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.

Har FORMATET iorden, bare ikke mine USB
Takker for svar og TILTALE