/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Montering af dørkarm i lecavæg
Fra : HomeAlone
Vist : 9249 gange
125 point
Dato : 30-11-11 10:46

Jeg skal have monteret nye inderdøre og karme. Væggene er opmuret af lecablokke.

Spørgsmålet er hvilke skruer der egner sig til at holde en karm med en fyldningsdør i en lecavæg, som jo er et temmelig porøst materiale?

Oprindeligt (i 1973) er der muret træklodser ind i fugerne hvori karmene er sømmet fast. Nogle af disse træklodser er blevet løse med tiden, så jeg synes ikke dette er vejen frem, specielt ikke hvis der findes skruer der er egnet til direkte montage, evt. med plugs.

Kommentar
Fra : alexsh

Dato : 30-11-11 11:37

Ganske normale karmskruer m/hoved (udenhoved kan også bruge som alternativ). Kan købes via internettet eller ved din lokale tømmerhandler. Husk også lige et bor til at forbore med (6mm burde passe, men det står også på pakkerne med skruer, hvilke bor der passer til)

Pøj pøj med projektet :)

_____________
Alex S. Hansen

Kommentar
Fra : alexsh

Dato : 30-11-11 11:38

************
Glemte at skrive, du bare bruger dem direkte ind i leca-væggen. Ikke noget med at skære træ ind i væggen osv.

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 135 point
Dato : 30-11-11 11:39

Jeg brugte monteringsskum. Meget effektiv. Ikke ti vilde heste,kan rykke døren løs igen.

Men husk endelig at "afstive" karmen indvendig.(Dørhul) Da skummet jo ekspanderer,og dermed trykker karmen,så døren så ikke kan være der. Efter et døgn,er der ikke fare for ekspandition.

Nu kommer der måske nogle indlæg,om det lovlige i at bruge skum.(Brandfare). Men fordi der sidder en cm. tyk lag skum rundt om karmen,er det nok ikke mere brandfarlig end selve karmen.(Træ).

M.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 30-11-11 14:01

en blanding af de forslag der er kommet indtil nu er nok det bedste. giv dem gerne 5 karmskruer i hver side og så en klat montageskum ved alle skruerne. så ryster døren ikke løs med tiden. og husk, at skum udvider sig, så det skal bare være en lille klat, så du undgår at døren kommer til at binde.

Kommentar
Fra : HomeAlone

Dato : 30-11-11 14:22

Jeg fandt nogle 7,5mm karmskruer 180mm. Er det overkill?

Hvis jeg giver karmene lidt skum lige ved skruerne, kan jeg så undgå at karmen bliver skæv, uden at afstive den?

Kommentar
Fra : alexsh

Dato : 30-11-11 14:24

3 karmskruer i begge sider brude være rigeligt! 1 lige under hver hængsel (er der kun 2 hængsler, sættes 3. karmskrue midt imellem de to andre)

5 stk. i hver side + fugeskum vil være unødvendigt "spild" af materialer, og så vil du få de flere skruehuller at dække til.

No offence, men det ville jeg i hvert fald fraråde.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-11-11 15:05

Ikke for at nedvurdere andres indlæg.Men jeg er færdig med skruer kiler,rawplugs,og hvad ved jeg.
Skum er utrolig effektiv. Ikke noget med at døre sidder og "klamre",efter få års brug.

Skruer og kiler har det med at gå løs,efter nogle års brug.Selv vore plastik vinduer (tunge) er monteret med skum. Der er dog sat to skruer i,i hver side.Men det er kun for "pyntens" skyld.

M.

Kommentar
Fra : alexsh

Dato : 30-11-11 15:26

Umiddelbaret vil jeg mene at en 112mm karmskrue ville være helt fin, så ja 180 = overkill :) .. Jeg har dog aldrig rådgivet nogen til at bruge fugeskum, og alt efter hvor "lille" en klat skum du snakker om, så nej, så burde den ikke skubbe det skævt. Tror først et kan være tilfældet hvis man giver karmen en ordentlig omgang skum.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 30-11-11 16:06

du må ikke bruge skum .skum suger fugt så træet rådner meget hurtig måtte skifte døre og vinduer efter 8 år

Kommentar
Fra : alexsh

Dato : 30-11-11 16:23

ove112, du er godt klar over at vi andre snakker indendørs døre??? Alligevel begrænset hvad fugt der er at suge.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 30-11-11 16:45

Gad vide hvorfor alle håndværkere bruger skum

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-11-11 17:06

Akja:
Citat
du må ikke bruge skum .skum suger fugt så træet rådner meget hurtig måtte skifte døre og vinduer efter 8 år

Er det en hus uden tag,i bor i.

Endelig lidt fornuft:
Citat
ove112, du er godt klar over at vi andre snakker indendørs døre??? Alligevel begrænset hvad fugt der er at suge.

Og en endnu mere relevant konklusion:
Citat
Gad vide hvorfor alle håndværkere bruger skum

Mod fordomme kæmper selv guderne forgæves.
Jeg har arbejdet med monteringsskum (Hvorfor hedder det i grunden det,hvis det ikke må/kan bruges??´)Lige siden det kom frem,for vel 30 år siden.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-11-11 17:13

Skal lige pointere,at hvis det bruges til vinduer,er det selvfølgelig meningen,at der lægges en fuge udenpå. Ikke gummifuge.

Det var ellers det eneste rigtige............ engang.

M.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 30-11-11 22:28

Brug skum, det holder, der skal bare afstives ordentlig det første døgn indvendigi karmen, så går karmem aldrig fra/ løs. Hvis det er en yderdør, skal der bare fuges udvendig. Men husk at skummet udvider sig MEGET, så der skal bare lige ligge en lille streng i midt i karmen.

Så brug skum, så er du også fri for at skulle til at lukke skrue-hulderne i karmen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-12-11 00:05

Skum holder fantasisk stabilt. Førstegangsbrugeren falder dog altid i fælden og bruger for meget.

Så spar på det og husk at det bliver ved med at udvide sig lige til det er hærdet.

Så stop, når du synes det er alt for lidt, og tænk på at man altid kan komme mere i. Men det er ærgerligt når karmen står trykket ind i en bue.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 01-12-11 07:31

Et tip:
Tag hængslerne af dørpladen, sæt pladen i karmen og fastgør den med kiler på de 2 sider, så bliver karmen på plads medens du skummer.

Kommentar
Fra : HomeAlone

Dato : 01-12-11 10:49

Takker for de mange inputs. Mange nævner skum, og muligheden for at udlade skruer og deraf ikke have synlige skruehuller i karmen tiltaler mig

Jeg søgte lidt efter skum som jo kommer i et utal a varianter. Hvilken type egner sig bedst til formålet hvis jeg fuger karmen over det hele og udlader skruerne?

Kommentar
Fra : alexsh

Dato : 01-12-11 11:06

Må lige understrege at, skum til bruge af fastgørrelse af dørkarm er en MEGET alternativ "gør-det-selv" løsning. Når det så er sagt, er jeg ikke i tvivl om det nok skal holde, bare du tager de fornødne tiltag såsom afstivningen af karmen (sørg nu for at få afdækket afstivningen godt så karmen ikke bliver ridset eller mærket af afstivningen).

Et produkt du kunne vælge er: Fugeskum fra Bostik af. Sådan en dåse koster ca. 50kr. inkl moms for 500ml.

For ikke at gøre det til en tiggende brandbombe, kunne man alternativt vælge en brand-skum. Denne vil nok være at finde i prislejet 300-380kr. inkl. moms. for 750ml.

Har du karme uden forboredeskruehuller?? Det kunne jeg nemlig forstille mig de fleste lagerfører nu til dages (dog uden at være helt sikker).

Kommentar
Fra : HomeAlone

Dato : 01-12-11 13:10

Ja karmene er uden huller.

Mht. brændsikkerheden, er der så noget krav om dette?

Den tyndeste del af døren er en 16 mm plade. De to gerikter der omslutter skummet er hver 13mm, så jeg vil mene at dørene brænder igennem før bagsiden af karmen.

Hvor langt rækker 500mL skum?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 01-12-11 13:26

Der er ingen brandkrav når det ikke er etageadskillelse
500 ml rækker til mere end 1 dør

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-12-11 15:03

Der er kun brandkrav til fugningen , hvis det er en branddør. I boliger forekommer branddøre næsten udelukkende i etagebopligbygningernes fælles trapperum.

Der findes ikke brandskum , som kan bruges til montering af døre.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 02-12-11 01:13

Køb skummet i harld nyborg, der er det billigst og lige så godt som det dyre fra byggemarked.
Men husk nu på at det er afstivningen der bestemmer hvor godt det bliver, for hvis du ikke får afstivet nok, får du svært ved at lukke døren, og det udvidersig mange gange, så der skal kun bruges meget lidt skum. OG HUSK AT HAVE ENGANGA HANSKER PÅ, FOR DET ER IKKE TIL/ MEGET SVÆRT AT FÅ AF HÆNDERNE.

Godkendelse af svar
Fra : HomeAlone

Dato : 19-12-11 20:37

Tak for svaret Mosebaek. Det var en fantastisk ide, som flere jo også har kunnet anbefale. Jeg har nu opsat tre døre, og hvor jeg selvfølgelig brugte alt for meget skum så det flød ud over karm og væg ved den første dør, så har jeg nu lært at dosere rigtigt første gang.

Jeg har bygget en ramme af 10x4 stolper og forbundet de lodrette stykker med forskalling for hver 40 cm. Den er stiv nok til at holde karmen i form, og det er samtidig muligt at kravle igennem døråbningen.