/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
VISA kort eller Valuta?
Fra : RasmusTrudslev
Vist : 652 gange
100 point
Dato : 27-11-11 20:24

Vi skal en tur til Tyskland, hvad kan bedst svare sig? at købe valuta i banken eller bruge Visa kortet?
Kan nogen hjælpe, har svært ved at gennemskue det.

Tak

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-11-11 20:35

VISA

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-11-11 20:39

hvis du har et mastercard, er det billigst at bruge det. det har du en måneds kredit på.
og skulle du være uheldig at tabe din tegnebog, er kontanter helt sikkert noget af det du ikke får igen.
den tid hvor man går med kontanter er forbi for længe siden.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-11-11 20:49

Småbeløb kan du ikke afregne med Visa, så du er nødt til at have en "mindre" beholdning valuta med dig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-11-11 21:18

Vi køber altid valuta og har et visa med som reserve.
Jeg kan ikke huske hvor stor en valuta der må indføres.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-11-11 21:22

du må ud- /indføre op til 10.000 Euro.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-11-11 01:25

Det betaler sig bedst at få euroe kontanter i en automat i tyskland.
Desværre er kreditcard ikke så accepteret i tyskland som i de fleste andre lande. Især småhandlende, billige tankstationer, og endda visse hoteller tager det ikke. Det hænger sammen med at modtageren bliver lænset godt af de tyske banker ved indløsningen.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 28-11-11 07:46

så vidt mig bekendt koster det 30 kr hvergang man hæver i en pengeautomat

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-11-11 11:52

Men vores småture med hotelophold på mindre steder bestilles og betales med Visa - til hotellerne.
De ser da velfornøjede ud.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 28-11-11 18:03

Det koster gebyr at hæve, men du betaler jo også for at købe valuta. Brug VISA i Tyskland og hæv større beløb så du har kontanter.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 28-11-11 19:10

Prisen for at hæve i automat er forskellig for bankerne. Nogen kræver 50 kr og andre ingenting.
Det er ligesådan med kursen. De fleste tager 1% over den officielle, som er lige omkring 7,44 kr for en euro. Andre tager mindre, og de få giver den officielle kurs. Der er også forskel på hvor meget man kan hve pr gang, pr dag,eller måned.

Veksling hjemmefra er dog altid dyrere. Det kan være at banken reklamerer med at den ikke tager gebyr fra dig, fordi, duer så god en kunde. Men så kan du rolig regne med, at den tager det mere i kursavance. Det er der jo mange troskyldige mennesker, som ikke opdager.

Det betaler sig at se sig om for at finde den rigtige bank, til den slags opgaver man har brug for.

Godkendelse af svar
Fra : RasmusTrudslev

Dato : 29-11-11 20:34

Tak for svaret transor.