/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Efterløn, føj for en narresut
Fra : Josph
Vist : 1278 gange
300 point
Dato : 23-11-11 11:19

Ja, det gælder for dem under 55 år

For mit vedkommen jeg er 52 år

For nogle år siden blev reglerne for efterløn ændret lidt, dette betød for mig at jeg skulle arbejde ½ halv år mere, det var til at overskue.

De sidste ændringer som snart bliver vedtaget i folketinget betyder:

Jeg skal arbejde til jeg er 62½ år det var lige 2 år mere, ja det var da lige og strammen det end del, men er det det der skal til så gør vi det.

Hvad nu, jeg kan kun få efterløn i 3½ år, okay der forsvand 1½ års efterløn.

Er det så det NEJ !
Når jeg går på efterløn og jeg har en pensionsopsparing på ca 1.500.000 kr så skal vi lige reducere din efterløn med 60000 kr årlig

Så til Jer der sidder i folketinget og vil snyde dem der har slidt næsten et helt arbejdsliv og især dem mellem 52 og 55, der ikke kan ændre en masse ved den måde man har besluttet hvordan en tid skulle se ud når man gik på efterløn eller pension

Så la da vær ! med at sige det er vigtigt at spare op til ens pension

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-11-11 11:46

en pensionsopsparing på 1,5 million er for lidt til at leve lystigt af. Men det er så meget at det modregnes både i efterløn og i folkepension. Så den slags småpensionsordninger skal man undlade. Summen bør være omkring 5 millioner med dagens pristal, eller man skal lade være.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-11-11 11:52

Du er lidt for sent ude, det var ikke den nuværende regering der opfordrede til at opspare pension, det var den forrige.

Og jeg kan godt forstå at du føler dig snydt. Det hele handler om penge, ikke om mennesker. Men bliver du syg så kan du blive godkendt til Flexjob. Og det er deltidsarbejde.

Når du er godkendt til flexjob så er det kommunen der skal skaffe dig job, og kan de ikke det så kommer man på efterløn som 60 årig. (Indtil videre) Jeg har ikke set at reglerne for flexydelser skal ændres. Kun efterlønnen. (efterløn hedder flexydelse når man er godkendt til flexjob)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-11 11:56

Jeg forstår dig godt - det er simpelthen så urimeligt

Lad dog de ældre gå på efterløn, og få de unge i arbejde i stedet for at de går arbejdsløse

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 23-11-11 12:00

Det er da rimeligt nok at fjerne efterlønnen.
At du har sparet op til din pension, er da din dumhed. Jeg har ikke sparet 1 kr. op til min pension. Det har aldrig kunne betale sig at gøre det.
Jeg venter bare på at de får det godkendt, så jeg kan få mine penge retur. Dem mangler jeg til rep af mit hus m.m.

vic200

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-11-11 14:34

Det er jo nok fordi vi ikke længere har råd til at betale alle de førtids pensionister,
vi bliver jo ældre og over halvdelen af os er nu på overførsels indtægter.

Selv blev jeg ved til jeg var 65 år, det bør de der kan også gøre...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-11-11 14:38

Ja, såvel et løftebrud af dimensioner, som en rigtig ulækker aftale.

Skulle man endelig forringe efterlønnen, havde jeg meget hellere set et krav om minimum 35-40 år på arbejdsmarkedet, det er jo ikke de højtuddannede, der bliver nedslidt som 60-63-årige.

Måske skulle du checke, medmindre du bliver nedslidt inden for de næste 10-års tid, om det kan betale sig i stedet af få den skattefrie udbetaling du får, hvis du ikke går på efterløn.

Seniorførtidspensionen ser ud til at blive den rene narresut, man skal opfylde helt de samme krav som ellers, sagsbehandlingen skal bare foregå hurtigere, dvs. på et mindre oplyst grundlag, så chancerne er nok mindre end ved den normale langsomme sagsgang!

Jeg er helt enig med nordsted1

"Lad dog de ældre gå på efterløn, og få de unge i arbejde i stedet for at de går arbejdsløse",

havde vi haft mangel på arbejdskraft var det lidt nemmere at forstå, at man ville forringe efterlønnen

Men som andre har været inde på, hele ideen med at spare op til sin egen pension går hurtigt fløjten, når ens egen pension modregnes i de offentlige pensioner, medmindre man har en rigtig stor pensionsopsparing.

Ejer man sin egen bolig er det som regel meget bedre at få gælden af vejen, friværdi modregnes ikke i folkepension, eller førtidspension, så man kan både bo billigere og få den fulde pension med tillæg.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 23-11-11 15:21

Citat
Lad dog de ældre gå på efterløn, og få de unge i arbejde i stedet for at de går arbejdsløse

er 100% enig.

der er ingen grund til at nedslidte fok på 65 år skal arbejde, så der bliver færre arbejdspladser til de unge, i denne her "krise tid".

jeg vil hellere betale lidt mere i skat for at de ældre kan gå på efterløn, eller førtidspension. Fordi at der vil så vil blive flere arbejdspladser som jeg kan arbejde hos.

Og de "gamle" kan passe deres børnebørn mens forældrerne til dem arbejder og betaler skat.

det er da en win-win situation.

+ kære politikere, Lad være med at spare på uddannelses-området, det kan godt betale sig at investerer i uddannelse på langt sigt.

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 23-11-11 15:23

Jeg ikke set evt. nye regler for modregning af pensioner i efterlønnen, men efter de gamle regler skete der ingen modregning af pensioner, når man ventede med at gå på efterløn, til man var 62 år.

Mvh

Claus

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-11-11 15:38

Måske skulle du også se her

http://borsen.dk/nyheder/privatoekonomi/artikel/1/220126/se_her_om_du_skal_haeve_efterloennen_eller_ej.html?utm_source=nyhedsbrev&utm_medium=email&utm_campaign=Seneste+nyt&utm_content=N1+-+Nyhedsvisning-

>Claus, de nye regler (efter forliget) betyder netop modregning i "hele" den reducerede efterlønsperiode på tre år, fra

http://www.pka.dk/OmPKA/Nyheder/Sider/Efterloensforliget.aspx

"Pensionsopsparing modregnes

Som i den eksisterende efterlønsordning sker der en modregning, hvis du har pensionsopsparing.

I dag kan man modtage efterløn de sidste tre år af perioden uden modregning for de årlige pensioner.

Alle pensionsordninger modregnes fremover langt hårdere, idet der sker modregning i hele efterlønsperioden, og reduktionen i efterlønnen forhøjes. "

http://www.pka.dk/OmPKA/Nyheder/Sider/Efterloensforliget.aspx

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-11-11 15:47

Citat
Lad dog de ældre gå på efterløn, og få de unge i arbejde i stedet for at de går arbejdsløse

Det var også hovedargumentet da man i sin tid indførte efterlønnen og hvor der også var stor ungdomsledighed.
Desuden er efterlønnen bedre financieret end a-kassen, hvor folk jo kan få dagpenge i 2½ år selv om de kun har betalt i eet år, og har arbejdet hele det år.
Da hele det virak omkring afskaffelse af efterlønnen opstod var det jo en besparelse på 16 milliarder de glædede sig til, men det koster nok langt mere at aktivere arbejdsløse unge samt dem på 60+ der reelt ikke har en chance for at få et job.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-11-11 18:56

Jeg har enkepension og flexydelse (efterlønagtig) udbetalt og enkepensionen bliver ikke modregnet.
Jeg ved ikke om det er fordi det er en enkepension, men måske er det derfor den ikke modregnes.
Først når jeg er berettiget til folkepension bliver enkepensionen modregnet. Og min opsparede pension er så lille at jeg kan få det hele udbetalt på en gang når jeg fylder 65.

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 23-11-11 19:08

Tak Vagnr.

Det er virkeligt oprørende, hvordan den røde regering laver lovgivning "med tilbagevirkende kraft".

Det bør give stof til eftertanke hos dem, som stemte på disse partier.

Claus

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 23-11-11 19:17

DAF_direktoer - tror du ikke, at det var den afgående VKo regering med støtte fra de radikale, der lavede denne aftale. Og den nuværende regering kan umiddelbart ikke skaffe flertal for, at fjerne efterlønsreformen, da Radikale, Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti fastholder at efterlønsreformen skal gennemføres.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 23-11-11 20:01

Som der blev skrevet - i et andet indlæg - så skal der jo være penge til det, og for at det kan være tilfældet, så er det nødvendigt at hæve skatter og afgifter.

Og det er der jo heller ikke nogen, der ønsker.

Hvis der skal være råd til både lavere pensionsalder og efterløn, er der jo nogen, der skal betale, og der er "kun" os selv til at gøre det.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-11-11 20:31

Citat
Som der blev skrevet - i et andet indlæg - så skal der jo være penge til det, og for at det kan være tilfældet, så er det nødvendigt at hæve skatter og afgifter.

Afgifter bliver landets død.
Regeringen vil hæve afgiften af Nox-udslip (kulbrinter) til det 5 dobbelte, hvilket allerede har betydet at 2 sukkerfabrikker skal skære med 270 medarbejdere, og Ålborg Portland truer med at flytte til udlandet.
Alle de fyrede skal have dagpenge + det koster at aktivere dem........ og vi taler om mennesker i Udkantsdanmark

De rødes velkendte korstog mod erhvervslivet har vi set før, men det er deres vælgerkvæg ligeglade med.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 23-11-11 21:05

hvorfor kritiserer i den "røde" regering, når det er de borgerlige partier der vil forringe efterlønnen..

problemet er nok at, mange af politikerne ikke har nok styr på makroøkonomi, og derfor lytter til embedsmændenes uduelige råd.

Kommentar
Fra : Josph

Dato : 24-11-11 10:41

Hej

Jeg ønsker ikke skatter skal hæves for at min årgange har mulighed for at gå på efterløn, hvis man har behov for dette. Er der er arbejde til den tid tror jeg mere på at man vil gå ned i tid frem for at stoppe fra den ene til den anden dag, efter et langt arbejdsliv så vil man gå i stå, hvis man ikke har noget at stå op til.

Den nye generation tror jeg ikke får samme problem, hvis man har arbejde. Det er så lidt man skal hæve % satsen for tvunget indbetalinger til pension, i dag er det 8% for arbejdsgiver og lønmodtager 4%, hvis arbejderside gradvis blev hævet til de 8% så tror jeg der vil være mulighed for at afgøre hvad man skal når man rammer de 60-70 år, vi er ikke ens og ikke ens nedslidt.
Efter et langt arbejdsliv til den tid, så bør der stå en god potion til pension.

Arbejdsløse skal også være med i denne ordning, men det ser ikke så nemt ud, for der er pengene små i forvejen.

Kommentar
Fra : Josph

Dato : 24-11-11 10:47

Kode
Jeg skal arbejde til jeg er 62½ år det var lige 2 år mere, ja det var da lige og strammen det end del, men er det det der skal til så gør vi det.

Ja det var fejl jeg skal arbejde til 63½ så det var lige 3 år mere eller med andre ord så skal jeg lige arbejde knap 40% længere i forhold til før, ja det må da betyde noget

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-11-11 14:26

Ja hvis du kan klare det og ikke bliver syg. Ellers bliver du sygemeldt og kan du så ikke arbejde heltids så kan du blive godkendt til flexjob.

Men det hele er kassetænkning. I 2003 kunne man blive godkendt til førtidspension, men netop i 2003 stoppede statens tilskud til førtidspensioner. Nu gav de tilskud til folk det blev godkendt til flexjob, og vupti, ingen blev bevilget pension og alle syge blev godkendt til flexjob. Ikke ret mange af dem kom i arbejde og var man oppe i året så fik man ledighedsydelse lige til man blev 60 og så blev man tvunget til at gå på efterløn. Men kommunen havde fået tilskud til hver person som fik ledighedsydelse.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-11-11 14:32

Lige den bemærkning, at det er ikke kun efterløns- og folkepensionsalderen der er blevet sat op, selvbetalte ordninger, der er oprettet efter den forrige efterløns"reform" i 2006, følger med efterlønsalderen op.

Og så bliver de private pensionsordninger, selv hvis man ikke får dem udbetalt, selvf. modregnet i efterlønnen

Kommentar
Fra : DJHausted

Dato : 25-07-12 01:37

Jeg tror det faktisk på det danske folkeparti prøver at tage røven på os, på den mest feminime måde. men altså hvis man lever i Danmark kan man jo ikke rigtigt gøre noget ved det.