/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Stegepande belægning
Fra : Troldepige
Vist : 5341 gange
200 point
Dato : 21-11-11 21:33

Min mor og jeg har lige haft en snak om stegepander. Bl.a. anbefalede hun mig, at købe en stegepande med titanium-belægning, dem har hun rigtig gode erfaringer med.

Nu har jeg så siddet og googlet lidt på stegepander og kan se, at flere er med "pro-metal" belægning.

Er det det samme som titanium, eller hvad er det?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-11-11 22:02

Jeg TROR, for det er godt nok svært at følge med i hvad der er sundt/usundt denne måned, at det det handler om i slip-let-belægning er, om den er fri for pfoa eller pfos, som er forskellige fluro-forbindelser, som kan ophobes i vores krop, og er usunde, for tiden (Fluor i tandpasta er noget andet, og skulle ikke være usundt).

Dagens historie er, at den slags fluorforbindelser findes i papir og pap der bruges til emballage af madvarer, madpapir osv, det er godt nok svært at leve, efterhånden

Der var en hel masse ret teknisk om det her

http://ing.dk/artikel/124217-dtu-kemiker-saadan-tjekker-du-selv-for-fluorstoffer-i-emballagen

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 21-11-11 22:04

Hej Troldepus !
Havde det været titanium havde det også stået der, det kan folk forholde sig til.
Pro-metal det ved ingen jo hvad er, og dog!

Prometal - Firma profil
www.prometal.dk/ProMetal er et handels og agenturfirma med et bredt leveringsprogram indenfor kundespecifikke emner i diverse stål- og metallegeringer.

Keramikbelægning skal slå teflon af panden | Ingeniøren
ing.dk/artikel/95696-keramikbelaegning-skal-slaa-teflon-af-panden15. feb 2009 – Jeg har også bemærket, at teflonbelægningen ikke er så holdbar, men jeg har nu købt en pande med titaniumbelægning, og den ser ud til at ...

Sakset gra google

Højris

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-11-11 22:13

Højris, du glemte vist det du saksede fra google, men det gør vi vist allesammen med jævne mellemrum.

For mit vedkommende er jeg ved at kassere en Scanpan CTX pande, som har titaniunmbelægning

http://www.skiftselv.dk/i/Scanpan/

men åbenbart ikke er så holdbar som mine tidligere pander fra Tefal mv.

Da jeg har gjort den lykke jeg regner med at gøre, ikke skal være far til flere børn osv., tager jeg det helt roligt så længe belægningen ikke er arsenik, så travlt har jeg heller ikke

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-11-11 04:52

Køb en smedejernspande, den henter også en god besparelse hjem i eftervarmen, så kan man supplere med en lettere sautepande i stål hvis der er et behov.

Superbelægning eller ej bør man være konsekvent og bruge plast- eller trægrej, så er skader derfra ihvertfald elimineret.
Og så selvfølglig aldrig at fjerne en hed pande fra pladen og stille den ned i en kold stålvask.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-11-11 06:22

Jeg har igennem nogle år brugt nogle billige stegepander, Køkkenchef, de er rigtig gode, så længe de er nye, belægningen holder ikke ret længe.

Støbejernspander her jeg et par stykke af, eller 3, de 2 af dem er på 26 cm (et par gamle Copco), der er supergode, men lige små nok, så har jeg en LeCreuset på 30 cm, som jeg ikke rigtig kan blive dus med.

Min mor har haft flere Scanpan o.l. med titaniumbelægning, hendes erfaring er, at de holder i ca. 3 år før belægningen er i udu, Køkkenchef holder max. et halvt år.

Lige nu havde jeg så fået øje på en Jamie Oliver, som er på tilbud i Føtex, og ville lige tjekke dem med Googl for at se, om den er med titaniumbelægning, den er med sandwichbund, som jeg har god erfaring med fra gryder, og så den der "pro-metal" belægning, som jeg ikke aner hvad er.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-11-11 07:32

Citat
For mit vedkommende er jeg ved at kassere en Scanpan CTX pande, som har titaniunmbelægning

http://www.skiftselv.dk/i/Scanpan/

men åbenbart ikke er så holdbar som mine tidligere pander fra Tefal mv.

Jeg er heller ikke tilfreds med Scanpan - min oplevelse er også at Tefals pander er væsentligt bedre.
Jeg har specielt en "Jamie Oliver by TEFAL" som jeg er meget meget glad for. Den har holdt længe, været brugt meget og er stadig som ny.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-11-11 07:35

Hvis du kender nogen, der abonnerer på TÆNK, så er der en nyere test her:
http://taenk.dk/test/stegepander/sådan-har-vi-testet-stegepander

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-11-11 07:40

De tre år for en scanpan passer meget godt med hvor længe min har virket, nu er maden begyndt at brænde fast, selv om der ikke er ridser i belægningen (bruger kun træ- el plastgrej). Så belægningen er slidstærk, men det er jo lige meget hvis den alligevel holder op med at virke.

Tefalpander og -gryder holder noget længere, de bliver nemmere ridset, men maden brænder ikke fast.

Men du skulle måske se testen af stegepander her, Tefal er langtfra testvinderen

http://politiken.dk/tjek/penge/pengetest/testhjemmet/ECE921526/tefal-jamie-oliver-professional-series/?service=tjek_nomenu&c=skema

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-11-11 07:47

Citat
Men du skulle måske se testen af stegepander her, Tefal er langtfra testvinderen

Sjovt, jeg har før hørt at IKEA har en god pande til billig pris. Det kan man så også se i denne test.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-11-11 07:56

Citat
Sjovt, jeg har før hørt at IKEA har en god pande til billig pris. Det kan man så også se i denne test.

Ikke alt i Ikea er noget "billigt lort" selv om det er billigt. og så er det produkter man ikke ser andre steder til gul pris i supermarkeder, så noget kunne tyde på at Ikeas indkøbere ser sig for.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 22-11-11 12:20

tefal/teflon er skadeligt når det bliver ridset og skaller. Teflonproduktion forurener havede og selv isbjørnene i grønland tager skade af forureningen.jeg har selv titanium og det er udmærket bare man ikke bruger redskaber der ikke ridser.

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 22-11-11 13:27

Jeg har en almindelig stålpande uden belægning, fra da SuperBest kørte med Fissler køkkentøj/saml mærker tingen.

Nøj, den er god. Det er sjældent noget brænder fast og så skal det bare lige koges op med vand, så er den klaret.

Jeg har ødelagt for mange pander med belægning, fordi de ikke tåler at blive meget varme. (har prøvet mange mærker) Og meget varme skal de altså være, hvis man lige skal riste noget af.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 22-11-11 15:56

undskyld skrivefejlene. havede = havene og der er et ikke for meget

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 24-07-12 18:04

Hvad så, Troldepige, fik du købt dig en stegepande?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-07-12 18:28

Citat
Hvad så, Troldepige, fik du købt dig en stegepande?

Ja, jeg købte en Scanpan på tilbud, og er godt tilfreds med den.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 24-07-12 21:59

til orietering Jeg har haft min scanpan sauterpande i 8 år - ganske vis har jeg det sidste år truet med at købe en ny, da maden begynder at hænge i. men 7 års holdbarhed er ikke at kimse af.