/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Min harddisk knager og er langsom
Fra : zyberchief
Vist : 921 gange
100 point
Dato : 20-11-11 23:16

Hejsa kloge mennesker..

Min computer har i et stykke tid opført sig lidt mærkeligt, og jeg tror, det har noget med harddisken at gøre. I dag afspillede jeg en image-fil i Windows Media Player og efter ca. 10 minutter begyndte harddisken at knage hel vildt og hele computeren kørte ekstremt langsomt. Når jeg slukkede filmen og ventede lidt, holdt det op, men efter ca. 10 minutter gik det igang igen... jeg prøvede at afspille en anden film, som kørte hele vejen igennem uden problemer, så umiddelbart kunne det være selve filen, der var dårlig, men blot jeg prøvede at flytte den (4Gb) startede knageriet igen og processerne blev vildt tunge...

Det er desværre begyndt at ske oftere, og nogle gange, når jeg sidder og skriver annoncer på dba, så fryser skriften i et halvt minut, og harddisken knager som tosset!

Jeg har windows 7: 32bit til at ligge på C-drevet, som er en partition af en 1.5Tb harddisk. Programmer ligger også på C, men jeg har flyttet alle de personlige mapper (dokumenter, billeder, musik..) over på nogle andre partitioner og harddiske..

Hvad siger I? Er det min harddisk, der er ved at dø?

Har det noget at gøre med partitionerne og lokationerne af de personlige mapper?

Jeg har for nyligt kørt defragmentation af alle drev, men kunne det være i den boldgade?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-11-11 23:39

Din harddisk er ved at gå i stykker. De holder ikke evigt så skynd dig at lave en backup af dine dokumenter, billeder, musik og film. For lige pludselig duer den harddisk ikke mere.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 20-11-11 23:45

Du skulle lige prøve at hente og installere dette program: http://www.almico.com/speedfan.php
Når programmet er installeret og startet vælger du den fane der hedder: S.M.A.R.T
På den fane vælger du din HDD og vælger at checke online.
Der kan du se om der skulle være problemer med din disk.

Der er jo også den mulighed at det er en eller anden proces der står og misbruger din disk.

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 20-11-11 23:49

ved godt, harddiske ikke holder evigt, men denne her er min nyeste.. har en ældre 120Gb IDE fætter, som bare kører gnidningsfrit. Skal helt sikkert lave backups, men det undrer mig, hvis netop den her disk er ved at stå af..

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 20-11-11 23:50

Hvad er AUX fan? Lyd?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 20-11-11 23:57

sensorer i din computer men du er på den forkerte fane
AUX fan er tit en kabinet køler eller køleren i strømforsyningen

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 21-11-11 00:00

Citat
AUX fan er tit en kabinet køler eller køleren i strømforsyningen

Glemte noget, det kan også bare være et målepunkt i dit chipsæt, det er jo ikke sikkert at der er tilsluttet noget til stikket (hvis stikket i det hele taget findes på dit bundkort)

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 21-11-11 00:02

hehe, forkerte fane ja, men stussede lige over en AUX temperatur på 125C... virker mistænkeligt... satte CPU blæseren på fuld skrue, og der skete ikke nogen ændring.

Men.. jeg tror vist, jeg må vente med den anden test til i morgen, så den kan stå og hygge sig, mens jeg er på arbejde.. det tager jo for ever!

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 60 point
Dato : 21-11-11 00:10

Citat
AUX temperatur på 125C

Det er så fordi der ikke er tilsluttet noget til det stik

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-11-11 04:36

Nu har jeg aldrig kunne afspille en image fil, og slet ikke med Media Player.
Filen kan være behæftet med fejl, som du selv skriver.
Hvad med at pakke den ud til en almindelig Audio + Video fil
eller smide filen på et Virtuelt drev.
En image fil kan indeholde mere end bare filmen, der kan være trailor på også
samt billeder og tekst filer.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-11-11 04:41

Citat
Det er desværre begyndt at ske oftere, og nogle gange, når jeg sidder og skriver annoncer på dba, så fryser skriften i et halvt minut, og harddisken knager som tosset!

Har du opdateret dit Jawa
ellers er det nok nærmere en form for virus/ program der tager kræfter
og får maskinen til at stønne.
prøv at åben Joblisten CTRL + ALT + DELETE og se hvad der bruger kræfter.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-11-11 05:07

Test din disk med dette
http://www.hdtune.com/

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 21-11-11 07:53

Citat
Nu har jeg aldrig kunne afspille en image fil, og slet ikke med Media Player.
Filen kan være behæftet med fejl, som du selv skriver.
Hvad med at pakke den ud til en almindelig Audio + Video fil
eller smide filen på et Virtuelt drev.
En image fil kan indeholde mere end bare filmen, der kan være trailor på også
samt billeder og tekst filer.

Det var skam mountet som en virtuel DVD og ikke åbnet direkte med WMP ;) Men filmen blev afspillet i WMP..

Citat
Har du opdateret dit Jawa
ellers er det nok nærmere en form for virus/ program der tager kræfter
og får maskinen til at stønne.
prøv at åben Joblisten CTRL + ALT + DELETE og se hvad der bruger kræfter.

Kommer fra en dugfrisk formatering af C-drev ved geninstallation af Win7.. har stort set kun været på nettet for at hente java og tjekke facebook, før nu... så kan ikke forestille mig, det skulle være virus. Men havde selv tanken, for det lød godt nok som om der skete noget i baggrunden, som jeg ikke lige havde bestemt.

Sætter SpeedFan til at lave nogle extended tests nu, men de online test viser ikke noget alarmerende, synes jeg... mine 3 harddiske har henholdsvis 90 (gammel), 93 (ny) og 97% (medium) fitness...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-11-11 10:05

Citat
nogle gange, når jeg sidder og skriver annoncer på dba, så fryser skriften i et halvt minut

Du har et processor/ram problem....

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-11-11 10:14

Citat
Du har et processor/ram problem....

Den kan da trække en win7, så man må antage at alt hardware er som det skal være.
Citat
Test din disk med dette

http://www.hdtune.com/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-11-11 10:24

Citat
så man må antage

Ja - det står jo en frit for

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 21-11-11 11:54

For tiden er det sådan at 25% af de diske der kommer til dataredning er under et år gamle.
Mange bliver dårlige pga for ringe køling af diskene. Når man sætter en ny disk i en ældre maskine, bør man sikre sig at der er et rimeligt luftflow omkring disken - evt ved at montere en ekstra blæser der sørger for det.

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 21-11-11 13:38

@REFI.. Jeg kører med en Intel Core 2 Duo 2.66GHz og 4Gb DDR2 Ram.. Jeg har ikke problemer i spil eller billedredigering (udover jeg selvfølgelig ikke kan køre på MAX grafik, og gedigering kan blive lidt tung, når der er tale om panorama RAW-billeder).. tænker også, det må være noget med harddisken, da den begynder at knage hel vildt, som om den læser på 1000 forskellige steder på samme tid og mekanikken ikke kan følge med..

@JentT.. harddiskene har en temperatur på ca. 45 grader... det er vel ikke slemt? Den knagende harddisk sidder aller øverst i mit High-tower, så der er rigeligmed plads omkring, men ingen dedikeret blæser.. har til gengæld 2 andre harddiske, som sidder cleanet op ad hinanden i en lille boks ved siden af CPU'en, og de kører fint.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-11-11 13:57

Citat
prøv at åben Joblisten CTRL + ALT + DELETE og se hvad der bruger kræfter.

Alternativt kunne du prøve at bytte om på dine ram klodser

Tvivler på det er disken der er ved at gå.
Citat
Test din disk med dette

http://www.hdtune.com/

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 21-11-11 14:38

Tag disken ud - sæt den i en usb boks og se om filmen kan vises uden mislyde på en anden PC

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 21-11-11 20:17

Jeg vil gerne prøve, om det hjælper at skifte placering af rammene. Man ved aldrig..

Har nu kørt alle de foreslåede tests, og alle harddiske får en "OK" derfra..

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-11-11 21:58

Citat
harddiskene har en temperatur på ca. 45 grader... det er vel ikke slemt?

Mine kommer MAX op på 25* ved almindelig brug / max 40 ved max load af cpu/ =
2 dvd-rippere igang på samme tid, samt overførelse af filer til anden disk = samtidig.
Så - jeg ville smide en køler ned til dine diske...?
Hvad siger CPU temp, den skulle nødig komme over 60-65* ved fuld belastning
og omkring 30* i tomgang? uden noget kørende

Du kunne også prøve at KLONE disken (Acronis) til en af dine andre,
for at se om problemet stadig er der.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-11-11 22:01

Citat
Jeg vil gerne prøve, om det hjælper at skifte placering af rammene. Man ved aldrig..

Gjorde det selv for et par måneder siden, men andet problem = men det hjalp = på mit.
Se også efter løse eller slatne/ varme - bløde ledninger, tegn på for meget varme
gennem dem?

Godkendelse af svar
Fra : zyberchief

Dato : 01-12-11 13:41

Kan ikke finde fejlen, men synes I har gjort et godt forsøg på at hjælpe.... har formateret igen og installeret en 64 bit version, og har nu mistet kontakten til mit 120Gb IDE-harddisk... prøver lige at smide det i en ny tråd.