/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
HJÆLP. til at fjærne en Partition
Fra : navycopc
Vist : 242 gange
20 point
Dato : 24-05-03 14:59

Hej I der ude!
Har problemer med at fjærne en partition på min hard disk. Lavet tidligere en partition for XP og derefter en partition for ME. Nu viser det sig at partitionerne ikke fungerer Kun ME partitionen (til dels) Mens XP læser ikke netkort og er besynderlig. I ME fungerer ikke lyd og webcam. Så jeg vil vælge at slette XP partitionen. Valget får jeg mellem XP og ME ved opstart i DOS.

Hvad gør jeg. Er der nogen kloge hoder derude som har oplevet lign. probl. før?

Kommentar
Fra : xou

Dato : 24-05-03 15:03

boot fra xp cdrom og i indstallation menu kan du
så slette din xp partiton med filsystem ntfs
o=for at oprette partiton
l=slette partition
afbrud indstallation når den er færdig med at formatere evt den nye parttiton i fat32

Kommentar
Fra : navycopc

Dato : 24-05-03 15:13

Er der nødvendigt at formatere? Vil jeg så miste det der ligger på ME partitionen, og hvorledes ved jeg hvad er XP partition og hvilken er ME partitionen?

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 24-05-03 16:54

Din XP-partition kører NTFS, mens ME-partitionen er nødt til at køre FAT. Det vil du kunne se, når du booter på XP CD-rommen

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 24-05-03 16:56

Lige én ting til...........

Du mister kun de data på den partition du sletter. Bare lad ME (FAT) partitionen være og slet XP'en. Så kan du oprette en ny og formatere den til FAT32, som xou skrev tidligere

mvh/HJP

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-05-03 16:57

Hold øje med størrelsen på me og XP, så ved du hvad der hvad.
Emesen.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 24-05-03 17:04

det er lidt rod at slette en nfts partition hvis boot.ini ligger på den der slettes
så kan me heller ikke starte op,men me skal indstalleres oven på me for at for det
til at virke igen,så den partition der slettes skal ikke være en systemdrev hvis indstaller
bare me igen.denne fremgangmåde virke ved win98 så det gør den velm osse med me.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 25-05-03 17:41

Sørg for at have en Windows ME opstartsdiskette. Når du har fjernet Windows XP partitionen kan du få brug for FDISK for at gøre din Windows ME aktiv således at du kan boote på denne. Har du en boot manager instaleret og hvis Windows ME nu er det eneste styresystem der er i maskinen kan kommandoen "FDISK /MBR" fra DOS prompten også være en god ting.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : TEXXXAZZ

Dato : 04-06-03 16:05

Få fat i programmet Partition magic 7.0, der kan du lave / fjerne / oprette NTFS&FAT32 system UDEN at miste data
Hilsen Michael

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-06-03 16:58

Når eller hvis du køber Partition Magic 7 ell. 8 så er du velkommen til at spørge her inden du bruger programmet. PM 7 til 750 kr. og PM 8 til 450 kr. set på
http://www.edbpriser.dk >Software>PowerQuest>hak i fuld version>søg
Emesen.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 10-06-03 09:11

Partition Magic 8 er supercool, jeg har lige ændret min nye HD's format fra NTFS til FAT32 så jeg kan se den i win98, uden at indholdet har taget skade!!! Det er sq for cool!

Men det kan sagtens findes derude i et crack, så sparer du kr. 450......

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 17-07-04 17:45

Husk nu at hvis du vil være helt på den sikre side og har tilgang til en computer mere med lidt ledig diskplads, kan du jo bare proppe din harddisk i den (skift evt. ud med et cd-rom drev e.l.) og herefter kopiere de filer over som du er bange for at miste. Det virker i hvertfald med XP..

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 17-07-04 17:47

---> og så kan du rode lige så tosset du vil med dine partitioner...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-07-04 17:52

Ja >Karl_Smart men husk lige at genstarte efter du har ændret den primære part inden du går i gang med tilhørende partitioner - ellers kan det gå galt.
Eyvind.