/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Skift MR11 spots til GU10
Fra : claus_lyhne
Vist : 946 gange
20 point
Dato : 17-11-11 20:07

Hej,

Jeg har en del 12V MR11 halogen spots. Jeg har testet en del forskellige LED spots og har fundet ud af at der laves betydeligt bedre LED pærer til 230V GU10 end til 12V MR11.

Jeg overvejer derfor at skifte dåserne i loftet ud Ledningerne ligger løst på loftet (der ikke er i brug) og transformere sidder på spærene.. Men har nogle spørgsmål til dette:
1. Er det noget man kan gøre selv?
2. Kan jeg beholde de gamle ledninger, således at bare jeg skifter transformatoren hvor der samles ledning fra typisk 3 lamper med en samledåse.

Er der andre ting jeg skal være opmærksom på?

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 17-11-11 20:46

Køber du færdige sæt, må du selv, opsætte spots, men som du antyder er de gamle "custom made". dem skal elektrikeren fjerne først, da de er en del af den faste installation.

mvh

Trikker

Kommentar
Fra : claus_lyhne

Dato : 17-11-11 20:51

Hej Trikker, hvad mener du med at de gamle er "custom made" - hvorfor må jeg ikke fjerne de gamle man godt sætte nye op?

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 17-11-11 22:58

Du må kun pille ved de eksisterne spots hvis de er købt som et samlesæt men hvis det er opsat af en elektriker af løsdele (næsten det samme som i sættet, men spots, ledninger og trafo er diminisioneret af en installatør) er det "nix pille" ifølge lovgivningen, da man som lægman ikke må pille i den faste installation.

mvh

Trikker

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-11-11 04:30

Du kan godt selv afmontere 12v spotne på sekundær side

Der hvor der opstår et problem er af du siger det kommer fra et lampeudtag i loftet og går op på loftet i en transforme dette stykke ledning er og vil betraktes som værende fast installation og denne ledning kvædrat skal minimum være 1,5mm (hvis det ikke er det vil det koste 1 time og 1-2m kabel samt en dåse)

Når der sider en lampedåse må du godt selv opsætte lamperne du ønsker gu10

1 ledning 1 lampe og gerne blødledning i en 3x1,5 hvis du har flere ind 3 lamper der skal til sluttes så ville jeg anbefale dig at montere lamperne med ledning og føre alle ledningerne hen til der hvor transformeren sider nu og lade elektrikeren montere disse i dåsen

Kommentar
Fra : claus_lyhne

Dato : 18-11-11 09:28

Der er ikke lampeudtag i loftet. Alle ledninger ligger løst ovenpå isoleringen på loftet. Hvis jeg skal skifte til gu10 skal der nye indbygningsdåser i loftet da gu10 er større end mr11.

Jeg vil helst undgå elektriker da hele ideen er at spare penge. Så jeg håbede på at jeg kunne pille det gamle ned selv og sætte nye dåser op og samledåser og så evt få en elektriker til at koble det til 230V.

Det er vel ikke nødvendigt at skifte kablet mellem nuværende lamper og trafo (trafo bliver til samleboks) da der i dag løber 12V/1,5A i kablet men i fremtiden skal løbe 240V/0,05A. Det stiller vel mindre krav til kabel tykkelse

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 20-11-11 10:57

Helt essentielt er det sådan at du gerne må opsætte indbygningsspots der er købt som et sæt komplet med ALT udstyr dvs: Lamper, ledninger, stikforbindelser og evt transformer. Dette under forudsætning af at du ikke ændrer på den konstruktion du har købt. DVS DU MÅ IKKE ENGANG FORLÆNGE DE MEDFØLGENDE LEDNINGER.

Hvis det drejer sig om spots der er købt enkeltvist er der tale om et job der kræver en autoriseret el installatør. Årsagen til dette er at der så er tale om at man konstruerer en installation.

Det er ikke fordi vi har en mavesur sikkerhedsstyrelse der generelt er snerpet at reglerne er som de er. Det drejer sig simpelt hen om at der er talrige eksempler på at der ikke i befolkningen er den nødvendige viden om hvad man må og ikke må.

@claus:
Når man etablerer en spotinstallation er kabler/ledninger fra lampe til tilslutningssted eller transformer en FAST installation, og den mindste lovlige ledning i fast installation er mindst en 1,5 kvadrat.

Jeg kan godt forstå at du gerne vil spare penge, det vil vi jo alle sammen. I midlertid kan det blive nogle rigtigt dyrt sparede penge hvis: 1) Du gerne vil sælge dit hus, og det skal el-synes for at køber skal kunne tegne en ejerskifte forsikring. 2) Din installation er skyld i en brand eller en el ulykke.

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 20-11-11 12:58

Jeg tror du bruger alt for meget energi på at spare penge... men i den sidste ende tror jeg ikke, at du spare en krone.....

Elektrikeren

Kommentar
Fra : claus_lyhne

Dato : 20-11-11 15:01

Ok, jeg kan forstå at de skal en prof. indover her. Spørgsmålet er bare hvor stor en del af løsningen jeg må lave selv. Hvis jeg f.eks. kan pille de gamle ned selv, bore større huller, tilslutte ledning til lampe. Så det elektrikeren f.eks. skal gøre er at udskifte transformer med samle dåse.

Lamperne var sat op i huset da jeg overtog - så jeg ved ikke om hvordan / af hvem de er sat. Huset er fra 1978 så de er formentligt efter monteret.

Jeg prøvede lige at åbne for en af de eksisterende lamper for lige at se hvordan det er lavet - men nu er jeg kommet i tvivl om den eksisterende lamper er lovlige. Skal der ikke være en indbygningsdåse når de er installeret lige under isolering?

Ledningerne der går videre til transformer der ud til at være alm. 230V ledninger. Den lille sorte boks indeholder en alm. muffe.

Se billeder her:
http://s1080.photobucket.com/albums/j340/claus_lyhne/?action=view¤t=P1040621.jpg
http://s1080.photobucket.com/albums/j340/claus_lyhne/?action=view¤t=P1040622.jpg
http://s1080.photobucket.com/albums/j340/claus_lyhne/?action=view¤t=P1040626.jpg
http://s1080.photobucket.com/albums/j340/claus_lyhne/?action=view¤t=P1040627.jpg

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 20-11-11 22:27

Der skal være en indbygningsdåse der sikrer min 50mm afstand fra lampens bagside til isolering, det er der ihvertfald ikke nogen tvivl om med den pågældende spot.

Man kan få spots idag (både til 12v og til 230v) der er godkendt til indbygning i isolering. Deres wattage er begrænset til 20 eller 25W pr. spot, men med LED lyskilder er det slet ikke noget problem.

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 21-11-11 11:40

Du skal være glad for huset ikke er brændt, få fat på en rigtig elektriker

mvh

Michael

Kommentar
Fra : claus_lyhne

Dato : 21-11-11 13:36

Skod det var det jeg frygtede.

Men hvis nuværende installation ikke er livlig, så er det vel noget min husskifte forsikring dækker. Jeg har boet i huset i fire år.

Hvad skal der laves for at det er lovligt? I indbygningsdåser?

Kommentar
Fra : claus_lyhne

Dato : 11-01-12 18:32

Enden på historien er at jeg havde en elektriker ude at kigge på installationen som konstaterede at der var så mange problemer at det nu er blevet en forsikringssag, hvor en elektriker skifter spots og de andre problemer der var.

Tak for de mange gode kommentarer, det er lidt svært at sige hvem der skal have point, men kan i ikke alle skrive et svar så deler i point,