/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
scanne et billed større.
Fra : preb1944
Vist : 798 gange
100 point
Dato : 15-11-11 15:11

Hej. jeg har en Canon Pixma 630.jeg har tidl.sendt et scannet billed fra min computer til en ven.
Han har forsøgt at gøre det større på sin computer -men det er blevet mere utydeligt.Kan jeg når jeg scanner det fra min printer gøre det større ? Eller andre muligheder. Evt. tak. hilsen Preben

Kommentar
Fra : webm

Dato : 15-11-11 15:25

Alt efter opløsningen på billedet, vil det alt andet lige blive sløret/utydelig ved at blive forstørret...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-11-11 16:06

Kan du forstørre det billed når du har scannet det.
Du reducerer vel ikke scanningsresultatet inden du sender.

Accepteret svar
Fra : Qualiman

Modtaget 110 point
Dato : 15-11-11 16:07

Hvis du bare scanner det i 300 dpi bliver det noget skidt du skal kunne stille opløsningen (dpi) op til minimum 600 og gerne 1200 Dpi
Du vil så også få et billede der måske fylder på den anden side af 100 MB eller mere - men det kan løses ve at sende billedet til ham som en pdf

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-11-11 16:27

Qualiman kommer med det helt rigtige.
Grunden til at det bliver et dårligt billede ved scanning er netop at standard opløsning for en Canon scnner (og næsten alle andre også) er kun 300 Dpi (dot pr inch - prikker pr tomme) og det er slet ikke nok for en forstørrelse. Et billede består på af prikker (dots) og des flere des bedre. Det er akkurat det samme med dit fladskærms tv, om det er HD ready eller Fuld HD.
Hvorfor vil du scanne det ind til ham, har du ikke billedet liggende på din pc.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 15-11-11 18:22

Du får det bedste resultat når du gør billedet større under scanningen. Når jeg scanner et lille billed der skal bruges i større format, indstiller jeg mit scanner program til f.eka. 300% større end original fotoet og så opløsningen 300-400 dpi eller hvad det nu skal bruges til.

Har du først scannet et billed i lille opløsning bliver det uskarpt når du forstørre det f.ekzs. 200-400%. Du kan godt i photoshop, men ikke uden det bliver at se.

Scan altid billedet i den størrelse det færdige resultat skal bruges i. Gen så billedet som en eps i stedet for jpg. Det gør også billedet ringere, da det smider nogle bit væk.

hawaii7

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 16-11-11 04:09

Scan med en opløsning på 300 - 1200
og med dette kan du gøre billedet større
http://pixresizer.dk.malavida.com/d6269-download-gratis-windows

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 16-11-11 04:12

Du kan også bruge dette.
http://www.formatoz.com/

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-11-11 14:13

Hm.......
Det fremgår ikke helt, hvor problemet ligger eller hvad der egentlig sker....

Hvis billedet er blevet mere utydeligt ved at blive sendt, så er det jo ikke skanningen, der er noget galt med.
Så er det forsendelsen..

---Vennen har forsøgt at gøre billedet større -på computeren. Så længe det kun vises på computeren, så er 300dpi mere end rigeligt..

Jeg havde samme problem på et tidspunkt..... Alle billeder blev automatisk skåret ned til lommeformat når jeg forsøgte at sende.

Hvis jeg skal "sende" et billede til nogen, så uploader jeg det i stedet til peecee og sender linket til billedet til dem der har brug for det.
Så får de det i den fulde størrelse. Og så ved jeg præcis hvilken størrelse, der modtager.

Forsendelsen pr. mail kan vel gå galt både hos afsender og modtager.

http://peecee.dk/

---Men det kan da osse være, at I har ret. At skanneren er stillet til for lav opløsning og at vennen har forsøgt at printe billedet ud og resultatet blev dårligere end originalen.
Det kan også være vennens printer, der er indstillet forkert..

Preb1944, har du prøvet at printe det indskannede billede ud på din egen printer? I bedste billedkvalitet? Så kan du nemlig se, om det er det billede, du har sendt, der er noget galt med. Eller om det er noget andet..

Godkendelse af svar
Fra : preb1944

Dato : 16-11-11 14:22

Tak for svaret Qualiman.