/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
energikoks
Fra : olhund2
Vist : 1023 gange
100 point
Dato : 12-11-11 17:30

hej
jeg høre om der nogel her som ved hvordan man fyre best med energikoks for vi har kun vær van til oliefyr og træpille pillefyr og nomal træ fyrning, men vi har leje et huset med træ fyr og har få at vide at vi skulle fyre med kosk da det hvad billige og maget nemer huset er på 141 m2 i 2 plans og det er et pænt stor træfyr som kan ta træ på 45/50 cm i længe og der bliv sat en 1000 liter vandtank op så buffetank.Men mand er lidt udsikke på hvordan den beste måde at brug kosk på er

ps håber i kan læs og forstå mig da jeg er ordblin

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-11-11 17:42

Koks brænder langsomt og der er ingen grund til at bruge buffertank - tværtimod er der varmetab fra 1000 l. varmt vand som bare står uden at gøre nyttet.
Energikoks brænder ved en meget høj temperatur og kan ødelægge risten i fyret, kun en støbejernsrist kan bruges i længere tid, det er min egen erfaring at risten smelter.
Det er billigt og nemt at fyre med energikoks og endnu billigere hvis i selv kan hente koksene i Tyskland, der koster de nemlig under halvdelen af prisen i Danmark

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 12-11-11 18:12

Du kan få en indsats og sætte ind i din ovn stor eller lille beregnet til koks, det har jeg selv og det er fantastisk indsatsen koster ca. fra 300 til 500
Koks i Tyskland koster 87 kr. pr sæk med 25 kg ( i Dk ) ca 230 kr

Kommentar
Fra : olhund2

Dato : 12-11-11 19:03

hej
fyret er af mærker salemanderfyr men er det best og smide Energikoks i når vi har tænd op og når træ er brænde godt ned så der kun er gløde i fyret eller er der en som kun fyret med kosk se har nogel god tips

o.v.n.
grund til at buffen tank er at så behøves vi kun at fyret vær 2 dag

droslerne
ja kosk er billige i tyskland og vi har også hørt at vi bare skal la sække lægge ude for selv om det regn eller sne for det ske ikke nåde ved at kosk få vand

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-11-11 21:28

Da vi fyrede med energikoks lå de ude, godt nok med en presenning over men det skete at den blæste af, koksene brændte udmærket allgevel med sne på.
Vi startede altid med at have fyret varmet op og godt med gløder inden koksene kom ovenpå, koksene er svære at tænde også selv om de er tørre er koksene vanskelige at få tændt, koksene ligger og gløder uden flamme og det bliver de ved med indtil de er brændt ud efter mange timer, på grund af at de var så svære at få tændt op undgik vi helst at fyret gik ud, bare nye koks ind ovenpå gløderne igen og igen, der bliver næsten ingen aske efter energikoks.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-11-11 21:37

Som o.v.n. skriver, så bliver det meget varmt når energikoks brænder, så der skal en elelr anden særlig rist el lign for at undgå at ovnen bliver ødelagt, jeg har ødelagt en gammel ovn med det.

Så snak med udlejer om hvordan I skal brænde dem, så I ikke bagefter står med en regning fordi fyret er ødelagt, endnu bedre, få det på skrift.

Kommentar
Fra : olhund2

Dato : 12-11-11 23:17

vagnr

der bliv fyret med kost og affaldes træ i den før vi overtog leje målet dog har vi ikke kun finde nogel der kun lev afflades træ og skov er pænt dyrt så der lægge sådan en rist i den må sig man kan godt mærker økonomis at mand er bliv førtidspensonist i n alder af 37 og jeg er udanles som hjemhælp

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-11-11 00:07

Bare I er sikre på ikke at ødelægge fyret, er der ikke noget problem!