/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vedr afløb fra vaskemaskine
Fra : mbrasmussen01
Vist : 5864 gange
40 point
Dato : 12-11-11 08:23

hej.

har et kæmpe problem, i min kælder skal jeg have sat bryggers op, hvor vaskemaskine og tørretumbler står i et skab lidt højere end de andre skabe. Problemet er at mit afløb hænger i ca samme niveau som afløbet på vaskemaskinen, altså der kan ikke komme fald på afløbet. Og det skal nok pumpes et sted mellem 3 og 3,5 meter. altså uden fald. har ingen anelse om hvad sådan en vaskemaskine pumper vandet væk med, altså pumpeeffekt. Men nogen som har erfaring med ovenstående ville jeg gerne høre???

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-11-11 09:32

hvis de 3 meter du snakker om, er fra vaskemaskinen og hen til afløbsrøret, er der ingen problemer.
og du behøver ikke mere fald end 2 cm / m på afløbet, så mon ikke du kan få det til at virke uden de store problemer.
vaskemaskinen giver et ganske godt tryk på aflø'bsvandet, så det skal nok finde hen til afløbet.

Kommentar
Fra : mbrasmussen01

Dato : 12-11-11 10:00

Ja, det er ca 3 meter vandet skal pumpes, og som sagt uden fald, men det mener du altså ikke er noget problem?? Ville sku være ked af at få det installeret og så kan den ikke komme af med vandet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-11-11 10:34

Vaskemaskiner skulle i gamle dage pumpe til et niveau, som lå højere end tromlens midte, meget gerne til ½ meter over kabinettets top, så hvis du sørger for, at der ikke er et langt vandret stykke hen til faldstamme men et par procent fald, er alt i orden.
Du skriver "i niveau med afløbet på vaskemaskinen" - er det der forneden hvor afløbsslangen er tilsluttet? Så har du hele slangens længde at gøre godt med i højden. Ingen problemer med at komme af med vandet (medmindre det er en ældre maskine af hankøn LOL).
vh
pbp

Kommentar
Fra : flemming_h

Dato : 12-11-11 10:40

Hej

Husk dit afløb skal være over tromlen, ellers render vandet ud af sig selv

venlig hilsen

Flemming

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-11-11 12:50

Hvis du anbringer en vaskemaskine højt ,kan du få et problem. Afløbet skal så endnu højere op. Ellers kan maskinen tømme sig selv i utide ved hævertvirkning. Se monteringsanvisningen for vaskemaskinen . På et almindeligt afløbsrør er det ret let at forlænge til en rimelig højde . Så hænges afløbsslangen løst op i afløbet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-11-11 12:57

Når maskinen med sin lille primitive centrifugalpumpe pumper ud i slangen, vil der være fald tilbage mod maskinen, og vandet i slangen vil løbe tilbage i bunden af maskinen.
Det er også helt fint, bare det ikke er mere end at det færdigcentrifugerede tøj ikke bliver vådt igen.
Der kan stå nogle liter i bunden, uden at det når op til tøjet. Men mængden varierer for forstellige maskiner.

Hvis det er et problem kan du jo bare føre afløbet hen i nærheden af maskinen, så dens originale slange kan nå. Afløbet må som sagt gerne komme op i højde med toppen af maskinen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-11-11 13:38

Man kan endda forlænge rådet til at afløbsslangens SKAL op i cirkahøjde med maskinens top

Kommentar
Fra : mbrasmussen01

Dato : 13-11-11 07:30

Det lyder meget godt alt sammen, det er lidt svært at forklare hvordan det ser ud, men jeg kan ikke få fald over til afløbet, det kan kun føres ligeud, hvis jeg får fald så skal det slå en bue op til faldstammen, og så vil der jo stå vand der konstant, det er vel ikke godt, er det?? Undskyld hvis jeg lyder fatsvag, men vil bar gerne sikre mig det virker første gang.

Kommentar
Fra : flemming_h

Dato : 13-11-11 08:19

Hej

Du skriver Afløb og udløb fra vaskemaskine er i samme nivau---udløb fra vaskemaskine sidder i bunden af maskinen, du skal føre afløbet lodret op bag maskinen så du er over tromlen(vandstand max) og så føre det hen ad væggen

Hvis du ikke kan få fald på det ,så før det Absolut vandret , men ikke med bue op ,som du skriver

Hvad er problemet ? er der bygningsmæssige forhindringer ?

Hvis ikke ,så virker det

Venlig hilsen Flemming