/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Fugle-unge fundet
Fra : dennis.dahlmann
Vist : 1136 gange
50 point
Dato : 24-05-03 00:04

Igår efter en aften i byen skulle vi hjem (kæresten og Jeg) og på vej finder hun en fugleunge som "flygter" fra 2 katte. fuglen kunne ikke flyve - hvilken en det var ved jeg ikke den var brun. mit spørgsmål går så på - er der nogle steder man kan aflevere sådan en lille en eller skal man som vi nu gjorde overtale kæresten til at hun må sætte den ind i en busk....?

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 24-05-03 00:13

hej...har lige oplevet det samme og talte med en vildtplejestation, der anbefaler at man sætter pippen ud i en busk i nærheden af hvor man fandt den...så skal dens mor nok finde den og fodre den. "Min" solsort fra i søndags trives fint. Så overtal du roligt kæresten.
Mvh Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 24-05-03 00:15

Fugle Spørgsmål Point : 50

Fra : skingur Send til en ven Dato : 18-05-03 01:18

Spørgsmål : "hjælp...solsorteunge uden mor!!!"

http://www.kandu.dk/dk/spg/15552

(mit spørgsmål ang. det samme!!!)

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 24-05-03 00:16

hej igen igen!!! jeg sætter hele tråden ind så du ikke skal "betale" for den!!!

Fra : skingur Send til en ven Dato : 18-05-03 00:55

Spørgsmål : "hjælp...solsorteunge uden mor!!!!"

hyyyyl...katten kom med en solsoreteunge (ret stor, men den kan ikkke flyve og har endnu ingen halefjer).... min naturvejleder siger den godt kan fodres op med biller, orme osv...den skal fodres hver fjerde time ca, men hvor meget er et "måltid" for sådan en størrelse???

I starten ville den godt spise, (for 6 timer siden) men nu vil den ikke...og jeg skal i seng...den blev tilbudt en orm den sagde "nejtak" til...

GODE RÅD ØNSKES!!!!

kh og mvh osv christina

1 Accepteret svar

Fra : 1april Dato : 18-05-03 04:09

Her er lidt http://www.dof.dk/06_fakta_om_fugle/hvad_goer_jeg_naar.html
http://www.zoozity.dk/om_nyhedsbrevNr10.asp
Du får travlt (Et musvitpar samler i løbet af en sæson 30 kg larver og insekter til sig selv og et par kuld unger.) eneste mængde angivelse jeg kunne finde vedr. fugle.
http://www.fugleinfo.dk/lex/default.asp (hvis du søger under solsort kan du se de er flyvefærdige inden for 12-15 dage)
Lidt mere info:The male helps to feed the young in the first nest to hatch. For the first two or three days after hatching she broods them some during the day and feeds them small insects. The first day the chick's weight gain averages 60%. After the third day the female starts bringing bigger insects such as grasshoppers, damselflies and dragonflies. After the young are 4 or 5 days old the female stays at the nest only long enough to deliver food and inspect for water. At nine days old the chicks weight gain has decreased to 5% per day and it has achieved about 60% of its adult weight. At 10-14 days old the young can not fly but they leave the nest never to return. They hop around in the dense vegetation near the water surface and remain there until they learn to fly at about three weeks old. After the breeding season the birds leave the nesting area and flock in dense bulrush and cattail growths. They remain there all day, coming out only to feed in the morning and evening.
Held & lykke med førsøget.

1 Kommentar

Fra : Franksp Dato : 18-05-03 07:43

Hej Plejemor Christina

Jeg har nogen gange "opfostret" solsorteunger, når de er skvattet ud af reden for hurtigt. Det er et stort arbejde, men jeg synes det er besværet værd, at redde liv, selvom det kun er en fugl, og der i forvejen er alt for mange i haven.
I løbet af en 8-12 dage, når den kan flyve, kan den delvist klare sig selv. Jeg havde en sidste forår. Den var simpelthen så fræk, at den blandede sig med de andre solsorteunger i haven, som var meget mindre. På den måde blev den fodret af de voksne.
Til opfodring brugte jeg små melorme (købt i Dyrehandel), franskbrød dryppet med lidt vand, groft æble mos (lavet af et frisk æble mast med en kagerulle eller vinflaske.)

Held og lykke
Mkh Frank

1 Kommentar

Fra : skingur Dato : 18-05-03 10:11

hej frank og april..hvor tit skal den lille have mad? Og hvordan får man den bedst til at spise? Den har spist en bænkebider og lidt (meget lidt) opblødt franskbrød fra en pincet nu... men nu vil den ikke mere..men den er måske mæt?

idag er jeg træt af art have katte! Pippen sidder i en ølkasse på terassen..men den er jo nødt til at være dækket til pga misserne..øv.

kh en bekymret christina med et for stort frelserinstinkt...

1 Kommentar

Fra : Franksp Dato : 18-05-03 11:52

Kære Christina

Den skulle gerne spise lidt hver anden/tredje time. Du skriver, at du har tildækket den. Hvis den har det for mørkt, tror den det er aften og så spiser den ikke.
Jeg ved godt det er svært at passe på, at kattene ikke ta'r den. Jeg havde min stående i en papkasse med aviser i bunden i mit bryggers.

I et af mine ældre blade fra Dansk Ornitologisk Forening, fandt jeg følgende, som er et uddrag af en længere artikel:

Citat:

Lad dyreungerne ligge - maj 99
De er sjældent så forladte, som de ser ud til

Af Helene Kemp, Dyrenes Beskyttels

SMARTE FUGLEUNGER
I sommermånederne vil man også finde store fugleunger baskende rundt på jorden. Men selvom ungerne ikke er flyvefærdige, skal de nok klare sig.
· Mange store fugleunger forlader reden, når de føler sig truet. I reden er de lette ofre for f.eks. rovfugle, men hvis alle unger forlader reden på en gang og løber i hver sin retning, forvirrer de deres fjender. Ungerne kan ikke komme op i reden igen, men forældrene passer på dem og kommer med føde til dem. Så lad dem endelig være, råder Michael Carlsen
· Solsorteunger forlader typisk reden, før de er helt flyvefærdige. På det tidspunkt er de naturligvis sårbare og nogle vil dø. Sådan er det bare. Naturen producerer hvert år et stort overskud, og der vil kun være det antal unger tilbage, som der er plads til i området.
· Det kan være fristende at tage en solsorteunge i pleje for at beskytte den. Men chancen for at den vil overleve i pleje er mindre end i naturen.

PROFESSIONEL PLEJE
Skulle man imidlertid finde unger, som man med sikkerhed ved er blevet efterladt, f.eks. fordi moren er blevet kørt ned, så er det bedst at indlevere ungen på en plejestation.
· Det er en meget vanskelig og meget tidskrævende opgave at opfostre en unge, understreger Michael Carlsen.
· Og selv om man gør alt, hvad man kan, så vil ungen meget ofte dø. Derfor er det bedst at indlevere ungen til en plejestation, hvor personalet har en stor viden om, hvordan ungen skal plejes.

Mkh Frank

1 Kommentar

Fra : Franksp Dato : 19-05-03 18:21

Hej Christina

Hvordan går det med solsortungen. Lever den endnu?

Mkh
Frank

1 Kommentar

Fra : skingur Dato : 19-05-03 20:56

Hej frank
uha...det ved kun moder natur! jeg opdagede at jeg bor tæt på en vildtplejestation, så der ringede jeg til..og fik at vide at overlevelsesprocenten altså er højest, når de kommer ud i det fri. Så vi lukkede svigermors katte inde og satte kræet ud.... den var livskraftig nok, så jeg håber dens pippen har kaldt moren til! har prøvet før...i samarbejde med moderen..at passe sådan een! Den sov hos mig om natten (pga naboens kat) og blev fodret af hende om dagen! Den endte desværre sine dage på samme måde som den ellers kom i kontakt med mennesker på..den bokkede ind i terassedøren..igen! Første gang var den bare dizzy og blev afleveret til mig af en bekymret sambo..og anden gang overlevede den altså ikke!
Du og april for hver point, fodi jeg i min kvide oprettede to spørgsmål! Tak for hjælp!

1 Kommentar

Fra : skingur Dato : 19-05-03 20:57

Tak for svaret 1april.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 26-05-03 01:06

Ooog nu vil jeg da gerne vide hvordan det så gik med pipen??
Mvh Christina

Kommentar
Fra : Kurt.Sveistrup

Dato : 12-07-03 17:51

Hejsa, tja nu er jeg også blevet plejefar for sådant et kræ.
Jeg har indtil videre fodret den, med opgravede orm som jeg giver med pinzet.
Jeg har dog et spørgsmål, er det almindeligt, at en ikke flyvefærdig unge ikke anvender eller
bevæger den ene vinge?
Jeg har undersøgt ungen og kan ikke umiddelbart se at vingen skulle være beskadiget.
mvh
Kurt