/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Supplerende dagpenge
Fra : huelya87
Vist : 688 gange
50 point
Dato : 10-11-11 18:46

Hej derude
er der nogen af jer der ved om man kan få supplerende dagpenge, hvis man går på vuc og tager nogle fag?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-11-11 19:07

Det ved din a-kasse.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-11-11 20:32

hvis du ikke har et lønarbejde, kan du ikke få suplerende dagpenge.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-11-11 20:41

Hvis du har haft heltidsarbejde og nu ikke arbejder heltid mere, så kan du få supplerende dagpenge. Og det har ikke noget med at gå på VUC at gøre. Så lidt flere oplysninger hvis vi skal hjælpe.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 10-11-11 20:50

Du har ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse, som kan være VUC-kursus, hvis de er godkendt til sådanne kurser. Men du skal være "ny-ledig", dvs. at du skal gennemføre kurset INDEN din arbejdsløshed har varet 9 måneder.
Har du ikke den ret, skal du have A-kasse og Jobcenter til at godkende din deltagelse. Det vil de nok kun gøre, hvis det direkte leder til et job. Og så må kurset ikke koste mere end 3500 kr pr uge, alt iberegnet - dvs at det ikke kun er en eventuel bruger´betaling, men også offentlige tilskud.

Hvis der skal findes nogen logik i at det er sådan:
Grunden til, at det er så strengt, tror jeg, er at man vil forhindre at man kan tage sig en uddannelse "gratis", når andre må tage studiegæld og -job mv.
Omvendt vil man så gerne hjælpe folk, som står og mangler en bestemt ting for at få en konkret stilling.

Om det er rimeligt? ...ja, det er en længere diskussion...

Men du har formentlig betalt A-kasse i mange år. Nu kan du trække på deres specialviden om det helt nøjagtige, selvom det altså er Jobcenter, som er dem, der har den endelige afgørelse.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-11-11 22:22

Supplerende dagpenge er for folk i arbejde, iflg reglerne som står her:

http://www.iak.dk/Dagpengeregler/Supplerende_dagpenge.aspx

•At du står til rådighed.
•At du ikke er syg.
•At du ikke holder fri for egen regning.
•At du har oprettet et CV på jobnet.dk.
•At du opholder dig i Danmark.
•At du skal kunne overtage andet arbejde og deltage i møder med dags varsel.
Her på siden kan du læse om de særlige regler for at få supplerende dagpenge:

Arbejde på nedsat tid
Arbejdsfordeling
IAK skal godkende dit arbejde på nedsat tid
Ledig efter arbejde på nedsat tid
Pligter
Lønsikring og tillægsforsikring
Dagpengesats