/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Hvad skal jeg bruge til at murer en over
Fra : palmgren1
Vist : 2852 gange
50 point
Dato : 08-11-11 21:33

Hvad skal jeg bruge til at murer en overligger i muren
Cement, vand og hvad så mere ?
Når jeg skal puser væggen, er det så det samme jeg skal bruge ?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 08-11-11 21:43

Referencemørtel
http://lip.dk/media/31333/t%C3%B8rm%C3%B8rtel.pdf

Når du skal pudse bagefter så skal du vælge noget der passer til resten af vægen så det bliver nok lidt svært at svare på her, vi ved jo ikke hvordan resten af vægen er lavet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-11-11 21:51

Du kan sagtens selv bygge en overligger, hvis det er til en almindelig størrelse dør eller vindue, 1 meter eller mindre så brug 8 mm. tentor stål som armering hvis overliggeren skal være længere kan du bruge 10 eller 12 mm. stål stænger.
Det er nemmest at arbejde med Leca mursten/blokke, du lægger blokkene på et underlag på jorden og samler dem med cement mørtel, når mørtelen har tørret en dags tid så skærer du 2 dybe furer i hele overliggerens længde med en vinkelsliber og lægger dine armerings jern i disse furer, fyld furerne med cement mørtel og når den er hærdet efter mindst 1 døgn så har du en overligger som er mindst lige så god som dem man køber hvis du bruger tynde 10 cm. Leca blokke er jernene cirka midt i, hvis du bruger tykkere blokke så er det bedst at vende fure siden nedad

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-11-11 21:52

Øv jeg misforstod vist, troede du selv ville lave en overligger se bort fra mit indlæg

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 08-11-11 22:39

Jeg er mystificeret. Du har helt styr på at understøtte den overliggende konstruktion, slå hul i muren, lægge overliggeren ind så forbandet bevares og fugerne er helt og fast udfyldt. Men du er i tvivl om om der er andet end cement og vand i mørtel? Og bagefter vil du pudse! Det lyder som om du er ved at bevæge dig ud, hvor du ikke kan bunde. Hvis du insisterer, så tjeck mur-tag.dk.

http://www.mur-tag.dk/index.php?id=259

http://www.mur-tag.dk/index.php?id=330

Kommentar
Fra : Rantheboy

Dato : 09-11-11 14:44

ja du skal bruge mørtel, men du skal huske ikke og gøre det nu her hvor der er frost,

Du skal blande mørtel og mad cement og vand.

Til begge ting.