/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Svamp ?
Fra : Nysgerrig_2011
Vist : 459 gange
50 point
Dato : 07-11-11 16:35

Hej Kandu

Hvordan finder man ud af om der er svamp eller råd i huset, uden at skille det ad? Kan man bestille en ekspert som tager nogle målinger eller hvordan?

Håber på gode nyttige svar.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-11-11 16:47

Du kan selv købe en billig fugtmåler hos Flügger, og viser den udslag på fugt, så må det næste trin være, at få en tømmer ud og tjekke, det kan nok gøres lidt forsigtigt.

Hvis han så kan bekræfte at det er svamp, og du har en svampeforsikring, skal du få fat i dit forsikringsselskab

Er det råd, dækker forsikringen ikke - da råd vil blive skønnet,som manglende vedligeholdelse

Kommentar
Fra : lham

Dato : 07-11-11 17:08

ang råd er det ikke helt korrekt at forsikring ikke dækker, i det mindste når det angår vinduer/døre.

Hvis man har tegnet en forsikring der også dækker råd ( det hedder "råd og svamp" ) dækker forsikringen . Der fratrækkes dog for alder -herunder termoruders alder hvis der sidder sådanne i rammerne.

Har netop fået skiftet 3 rammer og ruder hvor forsikringen betalte halvdelen ( fradrag grundet alder start 80-erne ) .

JA husk at få en lokal tømrer derefter taxator ud at se på skaden .

Kommentar
Fra : Nysgerrig_2011

Dato : 07-11-11 17:09

Ganske glimrende svar.

Sagen er at jeg bor til leje i en bygning som virkelig bliver misligholdt. Vedligeholdelse er et ordforråd som min udlejer ikke kender, bygningen står bare og forfalder og bliver endnu mere rådden og fugtig.

Jeg køber sådan en fugtmåler, da målingerne skal bruges til en fremtidig sag imod udlejer og dennes mangel på isoleringskundskaber, heraf mine varmepenge som bare fiser ud i luften og manglende vedligeholdelse.

Tusinde tak for dit svar, lader den stå lidt åben hvis andre vil byde ind med gode råd.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-11-11 18:42

hvis du har mistanke om, at der er svamp i konstruktionen, bør du finde et andet sted at bo. man bliver syg af at bo i sådan en bolig. og det er ikke bare en forkølelse vi snakker om. det er virkelig sygdom der er tale om.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-11-11 18:54

Når du bor til leje og udlejer ikke gør noget så kan du vælge at gå til kommunen. De kan pålægge udlejer at istandsætte for skimmelsvamp eller du kan henvende til LLO (lejernes landsorganisation)

De har tlf: http://www.lejerneslo.dk/andre/hvad_er_LLO.asp

Henvender du dig til kommunen så er det i første omgang Teknisk Forvaltning og evt. juridisk afdeling. Det er huslejenævnet der styres her.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-11-11 01:06

Hvis der lugter muggent og "klamt", så er der skimmelsvamp