/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Motor overophedning efter tab af kølevan
Fra : Hemmje
Vist : 924 gange
100 point
Dato : 07-11-11 06:19

Jeg var ude og køre på motorvejen og havde ikke lagt mærke til at motortemperaturen var steget voldsomt, så jeg opdagede at der ligepludselig kom en mærkelig høj skrammelende lyd som gik væk da jeg tog foden fra speederen og kom igen nå jeg trykkede speederen ned osv. Fik derefter øje på min temparatur måler der var helt oppe i det røde felt. Kørte ind til siden for at tjekke og kølervands slangen var røget af i bunden af køleren (typisk) Og derefter har den ikke kunne starte. den har også smidt lidt olie (lille mængde) men oliebestanden i motoren er ellers fin.

Mit spørgsmål er hvad var den lyd og kan det laves uden at der skal ny motor til? Har læst om at stempelerne har sat sig, men den lavede jo kun skrabe lyden da jeg trykkede på speederen.

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 07-11-11 08:10

håber nogle kan svare mig på det ellers ryger bilen til skrot.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 07-11-11 08:55

Det er ikke usædvanligt at toppakningen revner ved overophedet motor, men det kan da også være værre, men så ville jeg starte med at undersøge vand og olie om det ser normalt ud, derefter tage en kompressionsprøve, den kan fortælle et og andet, om du har knækket ringe eller værre.
Du skriver ikke noget om, om det er en gammel øse du omtaler,- så det ville også være en vurdering om hvad du vil bekoste på bilen i forhold til motorkilometer og bilens værdi i det hele taget.
Man kan finde meget ved en ophugger, og kan lave meget´, -især hvis man er selv er lidt minded for det.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 07-11-11 09:43

Citat
Jeg var ude og køre på motorvejen og havde ikke lagt mærke til at motortemperaturen var steget voldsomt, så jeg opdagede at der ligepludselig kom en mærkelig høj skrammelende lyd som gik væk da jeg tog foden fra speederen og kom igen nå jeg trykkede speederen ned osv. Fik derefter øje på min temparatur måler der var helt oppe i det røde felt. Kørte ind til siden for at tjekke og kølervands slangen var røget af i bunden af køleren (typisk) Og derefter har den ikke kunne starte. den har også smidt lidt olie (lille mængde) men oliebestanden i motoren er ellers fin.

Mit spørgsmål er hvad var den lyd og kan det laves uden at der skal ny motor til? Har læst om at stempelerne har sat sig, men den lavede jo kun skrabe lyden da jeg trykkede på speederen.

Lyden kom muligvis fra vandpumpen, hvis starteren kan trække motoren rundt, har stemplerne ikke sat sig fast, men kan godt ha taget lidt skade, toppakningen er muligvis gået, og der er også her at olien muligvis er kommet ud, topstykket kan være revnet.
HVIS starteren kan trække motoren rundt når tændrørerne er ude, vil jeg tage topstykket af og tjekke det og foringerne, hvis ok , ny toppakning og sammel motoren igen med ny olie og swedol.
HVIS starteren IKKE kan trække motoren rundt, så har stemplerne sat sig fast og det kan ikke betale sig at lave motoren.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 07-11-11 12:15

kan du dreje motoren, eller er den gået fast? er den gået fast tror jeg du må se efter en anden motor
det er meget sjælden at en motor kan reddes efter sådan en behandling at kølerslangen er stået af lyder som dårlig vedligehold den har jo ikke været spændt eller spændebånd er rustet over
i første omgang må du ihvertfald skille motoren ad!

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 07-11-11 12:37

Hvis den ikke kan (kortvarig) starte og køre / lyde som den plejer, (også uden vand)
er der,.. kort sagt,.. sket alvorlig skade på motoren,
og det lyder ikke som om du selv kan / vil reparere den,

skal en mekaniker lave den,.. skal du nok regne med minimum 5 - 10.000 kr.
eller mere,.. afh. af bilmodel og årgang.

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 07-11-11 13:53

bilen er en 98 gdi . Jeg er lidt i trivl om det lyder som normalt nå jeg prøver at starte men jeg kan ihvertfald hører motoren bliver trukket rundt men om det er mindre end normalt kan jeg ikke lige svare på-

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 07-11-11 16:49

Du bliver nød til at starte motoren, for at høre lyde og mærke trækkraften,
du vil (næsten) altid kunne kunne 'dreje' motoren rundt med selvstarteren,
også selvom der er 'brændte' stempler / ventiler, sprunget toppakning,
revnet topstykke mm.
hvis der ikke er kompressionen på,.. roterer den noget hurtigere en normalt,

hvis den ikke kan starte,.. kan,.. det skyldes at tændrørene er brændt / ødelagte,
prøv at skrue dem af,.. de burde være kokset til med lys grå / næsten hvid sod, !

prøv også at måle kompressionen, den skal være nogenlunde ens på hver cylinder, (8 - 11)
en dygtig mekaniker kan mærke om kompressionen er ok med en tommelfinger,..

den kan eksempelvis sagtens starte med (lidt) brændte ventiler, defekt toppakning osv
(dét kan så høres)
men det er sjældent det kan betale sig at rep på den,
normalt skifter man hele motoren, pris ca 5 - 10.000

ps......... du kan købe en anden bil mage til (køreklar) med 1½ år til syn pris ca 4000 kr
http://www.dba.dk/hyundai-sonata-20-gls-1997/id-500632421/

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-11-11 18:34

hvis starteren trækker motoren rundt, men den ikke starter, er det fordi den har mistet kompressionen. dit topstykke er revnet og det er en dyr reparation.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 07-11-11 22:44

Kunne du uddybe det der 98 GDI en smule ? Hvis D står for diesel kan du af indlysende årsager ikke fjerne tændrørene m.v. Motoren har garanteret været mere varm end godt er, og hvis den har været så varm, at olien ikke længere har kunnet smøre f.eks. knastakslen vil det skabe nogle grimme lyde.
Havde motoren sat sig, ville du ikke kunne rokke den en millimeter, men det betyder ikke, at den ikke kan have taget alvorlig skade f.eks. på hovedlejer, plejllejer, etc. Så summen er nok, at du må overveje om det kan svare sig, at finde en brugt motor og køre videre ? En renovering kan blive væsentligt dyrere end, at finde en "huggermotor" eller en donorbil.

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 07-11-11 22:47

GDI- Gasoline direct injection.. Altså Benzin.

tror også det lyder til at skal blive en ny motor. Desværre Og det kan ikke betale sig så det er nok skrotten det bliver til.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-11-11 01:11

Den er død, en motor der har været SÅ varm, har sagt "skramlelyde" ved belastning og også har smidt olie, den er færdig.

Det kan ikke engang betale sig at skille den ad for at se hvor slemt det er, mit gæt er, at det ikke engang ville kunne reddes med et andet topstykke..

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 28-01-12 20:42

"en dygtig mekaniker kan mærke om kompressionen er ok med en tommelfinger,.."

Så ska han fan... være dygtig......