/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Lod på vægt i lufttomt rum
Fra : jonas_3434
Vist : 1103 gange
100 point
Dato : 06-11-11 19:45

Jeg stiller et lod på en vægt. Den viser præcis 1 kg. Nu pumper jeg rummet tomt for luft. Vil vægten så vise mere, mindre eller det samme? Hvorfor?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-11-11 20:04

Luften har ikke betydning for hvad dit lod vejer.

Tyngdekræften har dog betydning. Derfor er der forskel på hvor dit lufttomme rum er placeret.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-11-11 20:10

Det samme, lufttrykket spiller ingen rolle for vægten, det er tyngdekraften der bestemmer det.

På samme måde vil en sten, nedsænket i vand, have samme vægt (forudsat samme temperatur, saltholdighed mv), uanset hvor dybt nede den bliver vejet (bare den er helt nedsænket)

Tyngdekraften er ikke helt ens over hele kloden, så med en meget fintmærkende vægt burde det være muligt at måle forskelle, men igen, det er ikke det atmosfæriske tryk der gør udslaget.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 06-11-11 20:40

Nej det får ingen udslag. Det du måler er massen af loddet, hvor der måles tyngdekraftens træk i loddet. Hvis du tager et andet sted hen på jorden, f. eks. ækvator vil loddet veje en ganske smule mindre - massen er den samme, men loddet bliver slynget en ganske smule væk fra jorden, hvorved tyngdekraften ikke er så kraftig.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-11 20:42

Jeg mener nu at 1 kg loddet vejer en anelse mere.

I følge Arkimedes: Et legeme der nedsænkes i vædske taber lige så meget i vægt,
som den fortrængte vædske masse vejer, her fortrængte luftmasse...

Forudsat at der måles med en fjedervægt,
ikke en ballance vægt, hvor der også sker en vægtforøgelse på den anden vægt skål.

Vægtforøgelsen er loddets rumfang gange luftens massefylde...

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 06-11-11 20:47

Ja, det er rigtigt, svendgiversen, det du siger kan gøre en ganske uendelig lille forskel. Men massefylden af luften lille.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-11 20:49

Om Arkimedes og massefylder se her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Massefylde#Arkimedes

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-11 20:57

Rettelse:
Vægtforøgelsen er loddets rumfang gange luftens massefylde 1,29 kg/m³ gange tyngdeaccelationen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-11 21:03

Da du spørger om vægtforøgelse, ikke tyngdekraft forøgelse, så glem venligst min rettelse...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-11-11 21:11

Vægten vil stige præcis så meget som "vægten" af den luft, som loddet fortrænger. Ved stuetemperatur er massen af en liter luft cirka 1.25 gram, så vægten behøver ikke være fantastisk fintfølende.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-11 21:25

Det er jo det jeg lige har skrevet ovenfor, hvis du pbp_et ellers kan omregne enheder...

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 06-11-11 21:28

tyngdekraften er lidt kraftigere i danmark, 9,82 m/s² ved ækvator er den lidt mindre tror jeg.

de danske fodbold drenge, sagde jo også at de røg ud af gruppespillet, ved vm i afrika. fordi de ikke var vant til at spille med den tyngdekraft, de har på den anden side af ækvator.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-11 22:04

Rigtigt tyngdekraften varierer også,
jorden er fladtrykt og med centrifigal kraft vejer vi mere på nordpolen end ved ækvator
altså på en fjedervægt der registrerer tyngdekraften.

Men nu er vi på det samme sted på jorden med vort lod i en beholder der tømmes for luft.

Er 1 kg loddet af jern med massefylde    7880    kg/m^3 fylder det 0,000126904   m^3
og med luftens massefylde 1,29 kg/m^3 er masseforøgelsen 0,000163706 kg,
eller ca 0,164 g, var det et bly lod var masseforøgelsen under det halve.

Dit jern lod på 1 kg vejer så nu 1,000163706 kg i lufttomt rum.

Regn altid i SI enheder, og regn om til sidst...

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 06-11-11 22:23

Der er også flere faktorer der spiller ind end de nævnte. Luftens massefylde varierer også efter hvor meget vand der er opløst luften. Endvidere hvor stort lufttrykket er på det tidspunkt, hvor loddet blev vejet på fjedervægten.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 07-11-11 00:15

Problemet og de varierende svar skyldes at du bruger det upræcise ord vægt .

Hvis det du brugerer en fjedervægt, vil den vise tyngdekraften på loddet fraregnet centrifugalkraften, på grund af jordens omdrejning og fraregnet luftens opdrift på loddet. Dertil kommer så også corioliskraften, hvis vægten er i relativ bevægelse på jorden.

Det er således krafter fjedervægten viser og ikke masse. Den kan ikke vise 1 kg for det er ikke en kraft.

Hvis din vægt er en anden slags instument, som viser ægte masse , så vil den vise 1 kg uanset om der er luft eller ej.

-------------------------------

Hvis vægten er en toarmet balance hvorme man kan sammenligne to masser og der sættes to ens 1kg lodder på hver sin side, så vil den være i balance uanset lufttrykket og stedet på jorden, hvis bare de to lodder også er af samme volumen. Hvis volumen er forskellig vil den ændre sig med den varieerende opdrift på de to sider.

-----------------------------

Så svaret er : Det afhænger af hvilken slags vægt.

Godkendelse af svar
Fra : jonas_3434

Dato : 21-11-11 08:46

Tak for svaret transor.