/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Min udlejer forsøger at opsige mig
Fra : peter126
Vist : 894 gange
20 point
Dato : 06-11-11 09:42

Selvom dette ikke er et erhverv spørgsmål håber jeg nogen vil kunne hjælpe mig.

Jeg har gennem det sidste år haft en noget speciel udlejer som af og
til virker lidt kort for hovedet.
Hun ringer til mig for to uger siden og fortæller at vand/varme i
løbet af det sidste år er steget med 6000 kroner. Jeg og de tre andre
som jeg bor i lejligheden sammen med siger at vi skal have indsigt i
et regnskab, så vi også kan se hvad det er vi skal hæfte for. Men
udlejeren gider ikke give os ordentlig dokumentation, og truer med at
opsige os hvis vi ikke bare betaler hende.
Jeg har mange gange hørt at lejeloven tilgodeser lejeren og jeg gik
også rundt med en god fornemmelse indtil jeg kiggede under pargraf 11
i min lejekontrakt og undrede mig over en tilføjelse som min udlejer
har lavet:

"Lejer er bekendt med at lejligheden er en ejerlejlighed og at
opsigelse er i henhold til gældende regler for ejerlejligheder"

Som jeg har forstået lejeloven er det næsten umuligt for udlejer at
smide en lejer ud medmindre man virkelig opfører sig som en idiot, men
betyder den tilføjelse hun har lavet at hun er i stand til at smide
mig ud inden min lejekontrakt ophører om 8 måneder?

Mvh.
Peter

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-11-11 10:11

gældende regler for ejerlejligheder er de samme som for lejelejligheder. og hvis hun vil sige jer op, kan hun kun gøre det hvis i misligholder kontrakten, dvs at i ikke betaler eller overtræder ordensreglerne
eller med 12 måneders varsel, men det kræver, at udlejer rent fysisk selv flytter ind i lejligheden ved jeres fraflytning.
sæt jer lige hen og studer lejeloven så i har noget at banke udlejer i hovedet med.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-11-11 10:32

Det er da bage en LLO sag.

Hvis du har boet der 2 år, har hun meget svært ved at smide jer ud.

lejeloven kan du finde på retsinfo.dk og sø på lejeloven.

Hun kan ikke skrive en lejekontrakt der stiller jeg dårligere end det lejeloven forskriver.

Hvis hun havde lavet en fremlejekontrakt, kunne / burde denne være afgrænset til 2 år, hvilket ville have givet hende muligheden for at få lejligheden tilbage.

Det der kan være med ejerlejlighedskontrakt, er at ved salg kan køber gøre krav på selv at skulle bo i den.

Men meld dig ind i LL.dk og se hvad de siger.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 06-11-11 11:24

Hvis der er en såkaldt tidsbegrænset udlejning, kan tidsbegrænsningen ophæves af retten. Men der må vel stå i kontrakten, at udlejer kan hæve lejen, hvis der tilstøder større udgifter såsom varmeudgifter.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-11 14:07

Citat
inden min lejekontrakt ophører om 8 måneder?

Tja - det tyder jo på den ER tidsbegrænset

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 06-11-11 15:15

Du kan få lejemålet fastsat tidsubegrænset. Se linket: http://www.lejerneslo.dk/asp/vispjece.asp?Id=10

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-11-11 17:28

Jeg kender personligt 2 lignende sager, min veninde som et helt år efter fraflytning fik en afkrævning for "Fælles elforbrug" som udlejeren ikke kunne dokumentere men som hun jævnligt bliver rykket for.....telefonisk.

Og hendes voksne datter med mand og mindre barn som fik besked på en fredag aften at efterfølgende mandag middag skulle de være ude af en fremlejet villa hvis der ikke blev betalt en "pludselig" opstået varmeregning.......efterslæb på 3 år=30.000 kr. som udlejer også nægtede at dokumentere for.
De flyttede samme weekend til et stort havehus og sagde til udlejeren at han kunne stikke sin regning skråt.......

Fanden tage private udlejere, jeg var selv en af dem i 26 år men havde tingene i orden overfor mine lejere

Kommentar
Fra : Nysgerrig_2011

Dato : 07-11-11 16:51

Hej.

Du har krav på varmeregnskabet for bygningen som lejer, endvidere skal der stå på regnskabet at du efter 8 uger har krav på indsigelse, såfremt tallene ikke stemmer overens med dit eget regnskab - hvis ikke er varme(regningen) ikke gyldig og du kan undlade at betale.

Endvidere har du lov til, iflg. lejeloven stykke 11 at inddrage en vis procentdel af huslejen indtil varmeregnskabet er blevet bragt i orden.

Udlejere har MEGET svært ved at smide folk ud, dette skal ske på grundlag af manglende betaling uden yderligere henvendelse (at være ligeglad), bevidst hærværk på lejemålet eller misligholdelse af husreglerne.

Håber du finder ud af det, ellers kan du tilmelde dig LLO og køre en sag - du skal bare forvente at ventetiden er utrolig dræbende/lang. LLO har UTROLIGT mange sager i øjeblikket med udlejere som laver deres egne regler.

Kommentar
Fra : Nysgerrig_2011

Dato : 07-11-11 16:56

"Lejer er bekendt med at lejligheden er en ejerlejlighed og at
opsigelse er i henhold til gældende regler for ejerlejligheder"

Denne linje binder din udlejer sig bare endnu mere til lejeloven - eller bør man skrive "ejeloven". Så vidt jeg har forstået, mener din udlejer at du har samme vilkår som hvis du ejede lejligheden - hvilket er helt hen i vejret.

Har din udlejer overhovedet begreb om at udleje lejligheder, eller er det bare sådan en "print selv" kontrakt med side 13-15 som ekstra kommentarer?
Dermed skrevet at du bør have lagt din underskrift på en LEJEKONTRAKT - ergo hæfter udlejer sig ved lejeloven, da denne har lejet en lejlighed ud til dig.

Og det ville være lidt mærkeligt hvis din udlejer ikke ejer lejligheden, for hvis ikke er det fremleje - og her gælder endnu flere sjove regler.

Læs lidt på lejeloven, du kan finde lidt af det på LLO's hjemmeside.

Happy reading.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-11-11 17:30

Sikke dog en gang vås

Kommentar
Fra : pcasa

Dato : 15-11-11 02:45

Som udgangspunkt skal man altid betale sine forbrugsafgifter ellers kan lejemålet ophæves.

Denne post skal fremsendes til lejer senest 3 mdr fra regnskabsårets slut. Husk det er udlejer der er ansvarlig for jeres kundskab af regnskabet.

Regnskabet skal passe med den udskrift man får fra aflæsningsmanden der kommer og aflæser vand og varme. Er der ikke et regnskab ud over det sædvanlige kan udlejer ikke kræve en ophævelse af lejemålet da denne ikke er misligholdelse af lejeaftalen.

Det er vigtigt i laver en indsigelse vedr forbrugsafgifterne senest 6 uger efter kundskab. Denne skrivelse skal fremsendes til udlejer, der ligeledes har 6 uger til, at fremsende til huslejenævnet. Modsat kan han ikke kræve af jer.

Klart skal se et regnskab og hold dem nu op med andre årsopgørelser og ikke mindst omtalte udskrift fra aflæsningsmanden.

Som du beskriver det kan han ikke yderligere kræve 6000 kr grundet forældelse. Han skulle længe have fremsendt til jer.