/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
vægt her, forhold til asien.
Fra : jelstroem
Vist : 555 gange
50 point
Dato : 02-11-11 20:32

Hej

Er der nogle der kan fortælle mig om man regner i kgi asien, tænker mest på kina.

Hvad er et kg i dk i forhold til kina´s vægt. Og hvad kaldes der vægt forhold?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-11-11 20:53

Kilogram er enhed i det internationale målesystem, men ligesom min mor købte kaffe og smør i pund, er der formentlig også oldnordiske vægtsystemer i Kina såvel som i UK.
vh
pbp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-11-11 21:17

Jeg ved tilfældigvis at Kina er langt mere metriske end eksempelvis England og USA,
så brug du bare SI enheder...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-11-11 21:43

Som andre har skrevet, så bruger Kina hovedsagelig (officilet) det metriske system etc (SI)

http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_units_of_measurement

MEN, kigesom vi stadig kan høre folk tale om ½ pund smør, så er ikke alle kinesere med på beatet!

Kommentar
Fra : jelstroem

Dato : 02-11-11 21:53

Nu har jeg et problem. Jeg ved ikke hvad si er. Og jeg kan ikke læse engelsk.

Hvor mange si er 100 danske kg?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-11-11 22:01

SI er det internationale målesystem, 1 kg er 1 kg, 1 m er 1 m, osv.

SI-systemet er bare en standard for alle slags mål, vægt, længde

Mere her, på dansk

http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/M%C3%A5l_og_v%C3%A6gt/SI-systemet

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-11-11 22:01

SI er en forkortelselse for vort metriske enheds system: Standard International,
altså med rigtige kg som masse enhed, så du behøver ikke at regne om til Kina...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-11-11 22:03
Kommentar
Fra : lham

Dato : 03-11-11 08:08
Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-11-11 08:44

Praktisk taget hele verden bruger officielt det samme system for mål og vægt. Vægtenheden er alle steder kg. og længdeenheden meter.
Det gælder alle steder. Både USA, England og Kina.
Men der er alle steder i verden nogle gamle kagekoner, som stadig bruger enheder, som for længst
skulle være udgået.
USA som llers har været teknologisk førende på mange punkter har utrolig mange kagekoner, som ikke engang kan finde ud af metersystemet.
De har havareret både fly og rumkapsler fordi de prøver at regne i det meget sværere gamle system fra kolonitiden.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-01-12 23:23

prik-prik

Kom godt i gang
http://www.kandu.dk/faq.aspx#25