/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Hvis Genvex ikke er stort nok...
Fra : sbach
Vist : 1429 gange
50 point
Dato : 01-11-11 21:23

Hejsa

Jeg er ved at kigge på noget ventilation til vores hus da vi har klima problemer på vores 1. sal. Det er grundet et meget stort vinduesparti og der er meget varmt om sommeren og vores varmeanlæg kan ikke varme det op om vinteren.
Ønsket var et anlæg der kunne bruge overskudsvarmen om sommeren til opvarmning af gulvvarme og en varmeflade / zone som kun kunne give ekstra varme på 1. salen om vinteren. (Vi kan kun opnå 15-16gr. på 1.salen om vinteren med mindre jeg ændre fremløb på naturgasfyret til +60gr. Det er lidt øv når jeg har gulvvarme i resten af huset.)
Jeg havde kigget efter et Genvex anlæg men de beregninger jeg har fået er 400m3/h på 1. salen (1,5 g luftskifte pga. varmetilførsel) og 250m3/h i stueplan (1 skift pr time). Dvs. 650m3/h hvor de 400m3/h skulle have en ekstra varmeflade.
På 2. salen har jeg et rum på 15m2 til anlægget og jeg kan "nemt" komme til alle rum via skunke etc.

Er det et Nilan comfort 600 (plastik...) eller et Exhausto VEX330H-1 - pris 30.000 kontra 59.000 (netpriser 1/11-2011)

Hvis det ikke er muligt at benytte overskudsvarmen kan man så lave bypass på enten 1. salen alene eller evt. begge etager om sommeren for at køle?

Jeg har også en emhætte, kan den kobles på sådan et anlæg? Tørretumbler?

Man kan jo bare sige tag Exhausto, ingen plastik, men jeg kan jo købe 2 Nilan anlæg for samme beløb.... Holder det bare 60%..... og udelader emhætten

Findes der nogle troværdige energiberegninger der afhjælper mer prisen på Exhausto anlægget (billigere i drift)

Huset er 120m2 i grundplan og har 132m2 på 1.sal. Stuen på 1. sal er de første 3 meter 11m bred og går til kip (5,5m), derefter 9m bred og 2,8m til loftet. Dybden på rummet er 8,5m.

Planen på 1. sal er at have indblæsning i begge sider af loftet lige før det ændre sig fra planloft til og så suge i kip.

Jeg har ikke lige overvejet endelig hvordan der skal blæses og suge i stueplan, men det må komme.

Vedr. friskluft og afkast vil det blive monteret i min nordgavl, hhv. friskluft i vestlig side og udkast øverst i kip.

Nå, det var en lang smørre.... håber at der er nogen der vil give sig tid til at svare for jeg jeg syntes ikke rigtig at jeg kan få nogle svar som er "uvildige"

Sbach

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-11-11 01:02

Der er det fundamentale galt at du tror man kan dimensionere varme og ventilation ud fra gulvarealer og rumindhold.
Behovet for varmetilførsel skal udregnes efter rummets varmetab. Det bestemmes groft taget af de udvendige flader og deres isolation.
Behovet for ventilation bestemmes af antal mennesker i rummet og specielle udslip ( køkken og bad)

Når vi ikke ved hvordan huset er isoleret og hvad 1. sal bruges til , er det umuligt at sige hvor meget der skal til.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-11-11 01:25

Det var dog en af de mest horrible ventilationsdimensioneringer jeg nogensinde har set - til enfamilieshuse. Snoren falder helt af, når du begynder at ville varme og/eller køle med ventilationsluft. Så kigger du virkelig ind i noget der ikke er til at betale og slet ikke til at betale at køre med.

Ommer.

Undlad at blande, ventilation og varme i samme anlæg. Optimalt er det hver sin installation.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-11-11 08:02

dit problem ligger nok ikke kun i dit varmeanlæg eller ventilation, men i din isolering.
og som jeg forstår det, tager du radiatorvarmen fra samme blandesløjfe som gulvvarmen. det er også helt galt. radiatorer og gulvvarme skal køre hver for sig da de arbejder med to forskellige temperarurer.
med hensyn til varmen om sommeren, er det fordi du har de forkerte glas i dine ruder. måske er det et helt nyt parti der skal til. det vil sikkert også give en ret stor besparelse på varmen om vinteren.
få lavet et energitjek af dit hus inden du bruger en million på et kæmpe genvexanlæg der alligevel ikke løser dit problem.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-11-11 09:23

Man kan lave opvarmning af enfamiliehuse med luft.
Men det kræver varmeflader med høj temperatur, og det vil du jo ikke. Det kræver også indblæsning ved gulv i yderrandzonen hvis der skal være komfort.
Varm luft indblæst for oven giver en ubehagelig temperaturfordeling med mindre det sker med stor hastighed til fuld opblanding. Dertil er dine luftmængder for små.

Genvex er ikke til opvarmning, men til at spare lidt på ventilationstabet.
Nu er det tab jo ikke så stort i et enfamiliehus til få personer, så der er ikke den helt store økonomi i genvex.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-11-11 09:28

Det for meget varme fra forkert dimensioneret vinduesparti , kan du klare med solafskærmning.
Den bedste og ret dyre måde er med indvendige persienner i termoruden. Der fås og så nedrullelige udvendig afskærmning, som er pæn og knap så kostbar . Udvendig markise eller skodder virker også men passer ikke alle steder så godt til arkitekturen. Det kan alt sammen fås med automatik, så der åbnes og lukkes efter behov.

Kommentar
Fra : sbach

Dato : 02-11-11 21:22

Hejsa

Tak for kommentarene... jeg syntes ellers at jeg forklarede og forklarede, men det jeg skrev, viste vist bare at jeg ikke er VVS ing....

Nå, i stueplan vil vi gerne "bare" have ventilationsanlæg. Der er gulvvarme i bad, køkken / alrum, gang etc. Der er 3 værelser med radiatorer som nærmest aldrig er tændt. Der er en seperat gulvvarme sløjfe til alle gulvvarme områderne.

På 1. sal har vi bad med gulvvarme og 2 værelser med radiator som står på 2 max. 3 når det er koldest. Derudover har vi den store stue som jeg prøvede at forklare størrelsen på i mit første indlæg.
Det er ca. 5 år siden vi inddragede en veranda på 1. salen til stue og monterede det her vinduesparti på 11m i bredden og 5,5m i højden (trekant). Glasset er noget Pilkington Activ SuncoolTM 70/40 med en U-værdi på 1,1. Skråvæggene er isoleret med 175mm isolering da det var det er var plads til.
Til opvarmning har vi 3 stk. 3000mm Rio integra gulv konvektorer med aksial ventilatorer MEN de der regnede på det den gang regnede med fremløbstemperatur fra fjernvarme og ikke naturgas.... Derfor kan vi godt varme op når fyret står til 65gr. men jeg har fået at vide at det er ret uhensigtsmæssigt (dyrt).
Varmetabsberegningen mener jeg er ca. 35- 40w/m2, det kan jeg ikke lige huske præcist. Det er udfra denne de 400m2 luft er fremkommet.

Derfor tænkte / troede jeg at genvex kunne fjerne overskudsvarmen om sommeren og give det tillæg på 4-5gr om vinteren.

Det skulle selvfølgelig være to forskellige zoneflader til hhv. varme (fra radiatoranlægget) om vinteren og hvis det var muligt om sommeren "skubbe" noget varme ned i gulvvarme sløjfen. Jeg har godt nok hørt en sige at det med at "gemme" varme om sommeren ikke var muligt (meget dyrt ifh. til besparelsen). Kunne anlægget bare fjerne varmen om sommeren ville det være fint.

Vi har også snakket om en ekstra radiator i stuen, men der er bare ikke rigtig nogen væg til den (så er det slut med væghængt tv) og det giver ikke bedre luft om sommeren og ja, vi har bare luftet ud de sidste par år, men der var bare så mange myg her i efteråret så det ikke var muligt.

Det var en lang snak igen, men lige lidt svar på jeres kommentar:
Et trekantet vinduesparti er bare meget svær og lave noget solafskærmning som fungere, både gardiner, persienner og.. og har været vendt. Partiet er opbygget i limtræ (90x160) som står lodret pr. 1000mm. Nogle på tværs (60x100) i højde 600mm og 3600mm. Udenpå er der lavet et alu parti hvori glasset er monteret. Det er super lækkert bare lidt for varmt.

Indblæsning ved gulv på 1. sal er muligt. Der er ca. 10m væg fra skunk til rummet så der kunne etableres indblæsning.

Igen, tak for jeres kommentarer, det er super med nogle "kloge" hoveder der kan hjælpe den uvidende..

Kommentar
Fra : sbach

Dato : 02-11-11 21:27

Jeg glemte at skrive at vi er 2 voksne og 3 børn til dagligt og 2 børn ekstra i aflastning i weekenderne. (alle fem mellem 5 og 13 år). Bad og mad er vist normalt for en familie i den størrelse.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-11-11 03:04

Filmen knækker når du overventilerer væsentlig, med det formål at opvarme eller køle. Så render dine driftomkostninger helt af helvede til. Køler du med ventilationluft, skal du ungefær bruger ca det dobbelte i total køleeffekt, i forhold til hvad du får i sensibel køling. Fordelen er så at du kan frikøle i overgangstiden. Men så skal du zonevarme på den resterende del af bygningen. Uanset hvordan den vendes render det galt og du øger dit energiforbrug i væsentlig grad ved det kunststykke du har tænkt dig at lave. Designmæssigt er forslagene med indblæsning ved gulvet en ting amerikanerne synes er smart. Men de er også berømt for at lave ventilation/køling med ringe comfort. Gulvnært indblæsning kan være en fordel, hvis man dimensionerer til fortrængningsventilation. Ulempen er krav til tilstrækkelig luftmængde ( i dit tilfælde svarende til den termik der måtte herske i rummet). Ulempen bliver store nærzoner. Altså stærkt uegnet i dette her tilfælde. Klogere er højimpuls indblæsning over opholdszonen. Det vil give langt bedre resultat med mindre fodkulde og langt bedre varmefordeling. Udover forslaget med udvendig solafskærmning, ville jeg nok vælge fuldkommen at tilsidesætte Transors forlag, der grunder i åbenlys mangel på praktik indenfor området.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-11-11 03:19

Dimensioner efter BR. Lav udsugningen iht BR og dobbeltkontroller at du overholder kravet til 1/2 gang luftskifte pr time. Indblæsningen kan du så fordele pr kvm i alle opholds og soverum. Høvl en cm af dørene for at sikre overførsel af luft fra ophold til vådrum, eller fjern dørtrin. Hvis du i "glashuset" skal varme/køle, installerer du i dette rum en luft/luft varmepumpe. Klogt valg kunne være Danmarkspumpen eller IVT's LR-N (glem fidus-importeret Panasonic, LG mm - køb mærkevarer, ved dem der ved noget - Kinnan eller IVT). Se ENS' listen - dem med lig i lasten er gengangere, omend vi mangler nogle af parallel-import firmaerne.

På den måde laver du et VE anlæg, der ventilerer bygningen og fjerner fugt og udskifter luft. Opvarmnigen (+evt køling) laver du med VP'en. I overgangstiden, glæder du dig over den formefordelings-forbedring VE anlægget laver til dig. Zonevarme og andet - nej. Dyrt, svært at trimme, omkostningskrævende at køre med, alt for lille gevinst. VE-anlægget baserer du på en Genvex Energy I eller II. Fastlæggelse af nominel luftmængdekrav + de repektive ventilatorkurver fortæller om det skal være den ene eller den anden.