/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Pumpernickel.
Fra : vedikkealt
Vist : 4533 gange
500 point
Dato : 30-10-11 15:52

Er det overhovedet sundt ?

Brødet er lavet af rugkerner, som efter hvad jeg ved, skulle være sundere end kerner af hevdemel.

Men er der så meget andet i f.eks salt / sukker eller andre "kemikalier" i mængder, der gør det mindst ligeså usundt som marie kiks ...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-10-11 16:11

Her kan du læse en fuldstændig varedeklaration for pumpernicklebrød

http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_details.asp?FoodId=1455

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-10-11 16:17

Læs her hvorfor Pumpernickel er sundt:

http://www.123kogebog.dk/leksikon/pumpernickel/

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-10-11 16:20

Naturligvis er det sundere en hvedebrød. Det er bagt på surdej og det er ren knuste rugkerner og rugmel.
Det bages i meget lang tid.

Der er alle de fibre som du har brug for.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-10-11 16:27

Det bekræftes også i Tyskland, hvor det jo stammer fra:

>Pumpernickel: Das schwarze Brot Es ist deftig, saftig und gesund
Fundet her, blandt mange andre anbefalinger:

http://www.kochmix.de/kochmagazin-pumpernickel-das-schwarze-brot-838.html

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 30-10-11 17:10

# svendgiversen

Desværrer kan jeg hverken engelsk eller tysk ...

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 30-10-11 17:20

# Nordsted1

Jeg kan godt se, at siden fortæller om ALT hvad pumpernickel indeholder.

Men er det ernæringsmæssigt i den bedste ... eller bedre ende...

Hvis nu jeg tager 100 g sukker, og drysser 100 g klid på, så får jeg jo mange fibre, men da også et ordentligt skud sukker.

Noget ligesom det pålæg der kommer fra Den Grønne Slagter 3 % fedt, og så 80 % sukker / kulhydrater, det er på det nærmeste lige så usundt som en Mars bar.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-10-11 17:34

Hvis man tager Meyers opskrift på pumpernikkel (sådan staver han det)

Så er der 2 spsk salt, 3 spsk. honning 2 spsk mørk sirup til 1 kg. af diverse meltyper.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-10-11 17:36

ups glemte lige at sige, at det er den lange bagetid, som får stivelsen i melet til at karamellisere- hvilket giver den specielle smag.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-10-11 18:02

Du kan ikke lave stivelse til karamel bare ved at varmebehandle i lang tid.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-10-11 18:20

>Desværrer kan jeg hverken engelsk eller tysk

jeg oversætter gerne:

>>Pumpernickel: Das schwarze Brot Es ist deftig, saftig und gesund

Pumpernickel: Det sorte brød er solidt, saftigt og sundt.

Selv om du ikke ved alt, vi har kun dialekter her i Vesteuropa...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-10-11 18:58

Jeg har nu været inde på mange tyske sider med Pumpernickel og må delvis give dig ret,

mens det oprindeligt Westphalske pumpernicklebrød kun indeholdt fuldkornet rug, vand og salt,
ikke engang gær og surdej, og blev bagt i meget lang tid for at kornet kunne blive til mørkt malt,

indeholder de nyere industrielt producerede pumpernicklebrød mange andre tilsætningsstoffer,
hvoraf ikke alle er lige sunde, eksempelvis sirup, surdej og og hæve midler...

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 30-10-11 19:44

# svendgiversen

Tænkte det nok ...!!!!

Ikke alt er hvad det giver sig ud for at være...

Så tilbage til spørgsmålet ... er det overhovedet sundere end noget som helst andet rugbrødslignende ædelse, der er så kemisk, så det river "huden af ganen", så man ender med en hudløs fornemmelse.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-10-11 20:01

Jeg ved det ikke, er jo ikke ekspert i industri brød og slet ikke i pumpernickel,

men jeg tror at hvis du køber fuldkornsbrød i en rigtig bagerforretning,
er det sundere end den "pumpernickel", som du i dag kan købe i supermarkeder?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-10-11 13:24

Der er ikke så stor forskel på mørkt rugbrød og pumpernikkel.
Pumpernikkel er jo bare en speciel tysk udgave af rugbrød.

Begge findes i sunde og mindre sunde varianter.

Kik på varedeklarationerne, vælg sunde varianter og køb det, du bedst kan lide. Både pumpernikkel og andet rugbrød kan fås uden hvede og sukker, f.eks.

Intet rugbrød er jo sundt, hvis det kun ligger og mugner i brødkassen...

Rigtig godt bliver det først, hvis du selv bager det.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-10-11 21:22

>Pumpernikkel er jo bare en speciel tysk udgave af rugbrød.

Nej, det er historisk meget mere, her i uddrag:
"
Ein seltsam klingender Begriff ist er schon, das Pumpernickel! Doch wie viele sicher schon wissen, beschreibt er ein Vollkornbrot, dessen Ursprung in Westfalen liegt und nur aus Roggenschrot und ganzen Roggenkörnern besteht. Ein Brot, das roggt! Die namentliche Nennung einer ersten Pumpernickel-Bäckerei in Soest datiert zurück ins Jahr 1570.

Doch nicht nur die Zubereitung des Brotes sucht seinesgleichen, auch die Theorien, die sich um die Namensgebung ranken sind unterhaltsamer als bei vielen anderen Brotsorten.

Kommen wir gleich zum Punkt: Warum nennt man Pumpernickel Pumpernickel?

Hier gibt es verschiedenste Mutmaßungen, denn der tatsächliche Wortursprung ist – wie so oft- unbekannt.

Am hartnäckigsten und am verbreitesten hält sich jedoch folgende etymologische Theorie:

Pumpernickel soll eigentlich so etwas wie „furzender Nikolaus“ oder „furzender Kobold“ bedeuten, eigentlich eine Beleidigung für besonders ungehobelte Menschen. Da „Pumper“ im Sauerland für Darmwindchen steht, vermuten viele eine Anspielung auf die blähende Wirkung des Brotes. Nachdem der Schriftsteller Jakob Christoffel von Grimmelshausen das Brot zu seinen Lebzeiten abfällig als Pumpernickel bezeichnet hatte, bürgerte sich dieser Begriff im 17. Jahrhundert schnell ein und besteht bis heute fort.

Doch wie gesagt, es gibt viele verschiedene Geschichten, und so behaupten Einige, der Name komme von einem Ausspruch französischer Soldaten, die das Brot nicht mochten und für „bon pour Nickel“ hielten – also für gerade einmal gut genug für Napoleons Pferd Nickel. In Soest, der Heimatstadt des Pumpernickels wiederum heißt es, der Name beruhe auf der damaligen Geldeinheit „Soester Nickel“ und der des „Pumpens“, da viele Geld liehen um das schmackhafte Brot zu kaufen.

Daneben gibt es noch die Legende, der Wortursprung rühre vom lateinischen „bonum paniculum“, da das Brot die ganze Stadtbevölkerung bei einem Angriff am Leben erhalten konnte, selbst wenn die Versorgung von außen knapp wurde.

Egal welcher Theorie man glauben schenken mag, Pumpernickel bleibt so oder so das Brot mit dem schönsten Namen. Und auch eines der wenigen Brotsorten mit einem eigenen Song. Den Pumpernickel Song.
"

Altså Pumpernickel er helt specielt, med baggrund tilbage til Napoleon,
hvis franske soldater ikke kunne lide det mørke Westphalske fuldkorns rugbrød.

Og da Napoleons hest hed Nickel, sagde de, dette brød er: Godt for Nickel:
På fransk: Bon pour Nickel.
Og da b og p lydmæssigt er næsten ens, og tyskere ikke kan fransk, blev det til Pumpernickel...

Andre teorier om at navnet på brødet skyldes, at Pumpernickel giver megen tarmluft,
eller det har noget med overlevelse på latin at gøre, tror jeg ikke på og vil/kan jeg ikke oversætte.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 01-11-11 07:17

# svendgiversen

FLOT stykke arbejde du her har bedrevet ... spændende med et historisk vingesus...

# Birgitta

Kik på varedeklaratonerne ... gør jeg også så godt som min lærdom rækker....

Fedt ... lavest muligt ... og helst ikke over 10 procent.

Men så er der ""andre tilsætningsstoffer"" ... sukker og kulhudrater af anden etnisk herkomst...

Og så mængden af salt ... den er - alt for høj - i alt for mange fødevare, så vi nærmest får det dobbelte skud salt dagligt, og der er virkeligt skidt for helbredet.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 02-11-11 09:05

Jeg bliver lidt ved med, at studerer i HVOR sundt pumpernickel / pumpernikkel egentligt er ... og meget klogere er jeg ikke blevet, men jeg fandt lige dette, og det viser sig, at vi "lokalt" har et bageri her i Nordjylland der har en produktion af pumpernikkel / pumpernickel.

http://www.spisbare.net/3/pumpernikkel

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-11-11 09:42

Godt fundet,
så er det jo et spørgsmål om det nordjyske Pumpernickel er identisk med det Westfalske?
og om det overholder den meget præcise varedeklaration øverst angivet af Nordsted??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-11-11 12:59

Pumpernickel, så kan du lige så godt æde bolcher.

Der er ret store mængder sirup, altså sukker, i det.
Vist endda mere end i de fleste kager.

Der er ikke meget fedt deri, men det er der heller ikke i bolcher .

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-11-11 16:07

Nej, det er jo det jeg prøver på at sige, der er ikke sirup i rigtig Westfalsk Pumpernickel,

men i mange moderne afarter, hvor man prøver at fremskynde processen med billige additiver...

Derfor undrer det mig også at man kan lave en så præcis varedeklaration?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 500 point
Dato : 03-11-11 23:26

Citat
Nej, det er jo det jeg prøver på at sige, der er ikke sirup i rigtig Westfalsk Pumpernickel,

Svend, det er jo sådan set ligegyldigt hvordan det oprindelige Westfalske Pumpernickel var før i tiden, det er jo det der findes nu, der spørges om hvorvidt det er sundt eller ej..og det er det ikke , i hvert fald ikke medmindre man mener det er sundt at fylde sig med slik og kager, for det kan man lige så godt spise som det sukkerfyldte ulækre "brød" man kan købe nu til dags der kaldes Pumpernickel.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 06-11-11 20:39

Så har jeg været i en helsekost butik...

Det man kan købe i butikkerne ... sådan almindeligvis ... er en dårlig efterligning af det oprindelig pumpernickel, og er ikke specielt sundt.

Men det fra Aurion ... eller andre "hjemmebagerier" har et langt højere fiberindhold, og er mere ernæringsmæssigt rigtigt.

Det er så nok det nærmeste jeg kommer det.

Men oprindelsen af ordet, er stadig et mere eller mindre mysterium...

Men TAK til alle for god deltagelse, og lige om lidt skal jeg tage den hæslige beslutning, at uddele point...

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 06-11-11 20:48

Tak for svaret dova.

Du besvarede mit spørgsmål meget præcist.

Det er ikke specielt sundt, i den moderne udgave.

Så enten må man selv bage, eller være parat til at poste en 30 - 40 kr., i et supergodt kernebrød fra aurion, eller andre hjemmebagerier.

Bedste hilsner fra vedikkealt...