/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
vaskemaskine centrifugerer ikke
Fra : rørbech
Vist : 1681 gange
40 point
Dato : 29-10-11 22:14

Håber, der er nogen, der kan hjælpe herinde.
Jeg har en vaskemaskine af mærket Ariston AVXL 169. Der er for nylig opstået det problem, at maskinen ikke automatisk går videre til centrifugeringen, når den vasker. I stedet står motoren og "kører i tomgang". Det lyder altså som om, at maskinen kører, men tromlen drejer ikke rundt - og der sker så vidt jeg kan se ikke noget.
Jeg kan få centrifugeringen til at virke ved at afbryde vaskeprogrammet, slukke maskinen og starte den igen direkte på centrifugering. Men det kræver jo, at man altid er ved maskinen netop når den skal til at centrifugere. Upraktisk.

Der er ingen fejlmeldinger eller blinkende lamper. Vandet løber til og fra maskinen som det skal. Og jeg har kørt maskinen igennem med rensemiddel for at opløse evt. ophobet sæbe....

Er super ærgerlig over denne dumme fejl, da maskinen jo ellers virker helt fint.
Er der nogen af jer, der kender problematikken - og kan give gode løsningsforslag?

På forhånd tak!
Rørbech

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 40 point
Dato : 30-10-11 00:31

Det du hører er nok bare pumpen der kører, fordi maskinen tror der stadig står vand i.
Det kan skyldes at pressostaten er defekt, eller følerslangen til pressostaten er stoppet.
Man skal afbryde strømmen. Fjerne låget på maskinen.
På siden foroven sidder pressostaten, som er knap knytnævestor.
En eller 2 blyanttykke slanger fjernes fra pressostaten og blæses med trykluft.
Der må ikke blæses ind i pressostaten.
Slange monteres og maskinen afprøves.
Ellers:
Fjern slangen, klem den sammen på et langt stykke, sæt den på og slip klemningen.
Nu er der vaccum, så pressostaten ikke opfatter der står vand i maskinen.
Hvis dette hjælper er pressostaten defekt.
VH Palle

Kommentar
Fra : rørbech

Dato : 30-10-11 19:18

Hej Palle

Tak for dit svar. Det lyder ret kompliceret... Nok noget, der kræver en autoriseret person. Har du en idé om, hvorvidt det kan betale sig at få det tjekket - altså hvad man kan forvente sådan en rep. koster?

VH Rørbech

Godkendelse af svar
Fra : rørbech

Dato : 30-10-11 19:19

Tak for svaret pallebhansen.
Hov - har svaret til dig i tråden i stedet... Er ny på sitet, så beklager hvis jeg griber det lidt forkert an.
VH Rørbech

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-10-11 19:54

Hvis du ikke selv kan tage låget af med 2 stjerneskruer, så kan naboen vel.
Det kan ikke gå at havde fagfolk nu om dage, kun polakker !
Hvis maskinen er mere end 5 år gl. og du ikke selv, eller naboen, ja så er det desværre sådan at det ikke hænger sammen, da en ny maskine fra elgiganten feks. koster 2500kr.
Og med timelønninger på omkr. 500 kr, såå
VH Palle

Kommentar
Fra : rørbech

Dato : 31-10-11 08:52

Hej igen Palle

Nej, du har ret, det bliver hurtigt en pebret omgang, især hvis så ender med alligevel at skulle anskaffe ny maskine. Låget skulle være til at klare, det er mere resten af proceduren, jeg er lidt loren ved.
Jeg prøver med en teknisk nabo, og håber snart at kunne vaske problemfrit igen.
Tak for gode råd.

VH Rørbech