/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
El-ventilatoren på badeværelset
Fra : brevdue01
Vist : 1972 gange
60 point
Dato : 29-10-11 12:02

Hej med jer
Jeg har lige sat EL-230 Duka ventilator i badeværelset, men der er bare et problem
den går igang når lys slukkes og omvendt.

Jeg vil jo gerne have den går igang , den går igang når lys tændes..og slukker når lys slukkes.

Der er følgende muligheder på ventilatoren: D-T-L-N
Jeg har ført en fase +nul ledning (L-N) til stikkontakten.

Skal der laves en lus????

Håber en der kan hjælpe.

mange hilsener
kc

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-10-11 12:30

Citat
Håber en der kan hjælpe.

Ja, det kan en autoriseret eletriker........som er den eneste der må lave installationer i et vådrum.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 29-10-11 14:05

- da jeg købte min Duka fulgte der en Maglite med! Det er åbenbart et generelt problem...

God weekend

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-10-11 15:25
Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 60 point
Dato : 29-10-11 17:01

Du har fået tilsluttet den imellem fase og mellemledning.
Den skal tilsluttes imellem fase og Nul

Du kan tjeke min påstand ved at skru pærene ud af dine lamper i badeværelse så vil din ventilator også slukke.

Så Find lig den rigtige Nul, så er dit problem løst.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 31-10-11 20:45

Kode
Jeg vil jo gerne have den går igang , den går igang når lys tændes..og slukker når lys slukkes.

Nu er det sådan at fugten fra badeværelset skal ud når du er i bad, derfor skal den køre et stykke tid efter når du har været i bad, ellers står fugten og våde vægge i lang tid bag efter du har været i bad, og det gir svamp og skimmel

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-10-11 23:22

Hvis den skal følge lyset i rummet, skal den nok ikke forbindes til en stikkontakt.

Godkendelse af svar
Fra : brevdue01

Dato : 01-11-11 18:49

Tak for svaret Benjamin.Hansen.