/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
Hente data fra flere tabeller vha. WHERE
Fra : Psylicium
Vist : 502 gange
200 point
Dato : 28-10-11 20:25

Hey! Jeg sidder og nørkler lidt med en side, som inkluderer en beskedfunktion. I databasen består den af tre tabeller, pm_inbox (indgående beskeder), pm_sent (sendte beskeder) og pm_saved (gemte beskeder). Når én bruger sender en besked til en anden, bliver der smidt et eksemplar i modtagerens pm_inbox, og et i afsenderens pm_sent.

Tabellerne har følgende kolonner: msg_id, msg_recipient_guid, msg_sender_guid, msg_body, msg_sent, msg_read.

Der er også en slettefunktion, og det er her jeg har lidt problemer med min query. Jeg vil mene det kan gøres med JOIN, men lige præcis dét er jeg ikke så stærk i. Det jeg vil, er at lave noget a'la "SELECT * FROM pm_inbox, pm_sent, pm_saved WHERE msg_id = 123", altså at slette beskeden med det pågældende msg_id (123) fra alle tre tabeller på én gang. Jeg ved man kan "splejse" tabeller sammen med JOIN ud fra et bestemt kriterie, men uanset hvordan jeg prøver mig frem, får jeg altid "error in your SQL syntax" eller "Unknown column et-eller-andet in 'where clause'".

Nogen forslag?

Kommentar
Fra : Bjerner

Dato : 28-10-11 20:33

Snakker vi om MySQL?
Du kan se syntaksen og beskrivelse af DELETE på http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/delete.html
Men hvorfor ikke bare slette det med tre DELETE-kommandoer?

MVH
Bjerner