/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Hvordan skiller man en MAC
Fra : Sandvad261
Vist : 2072 gange
100 point
Dato : 27-10-11 16:55

Jeg er stadig den lykkelige ejer af min efterhånden gamle imac jeg tror den hedder 5 og med 17 tommer skærm.
Og det er netop skærmen der er opgaven, når MACen er slukket, så ser det ud som om at der er tværet leverporsteg ud over skærmen, men det sidder på indersiden, og den er jo ikke sådan lige at komme til, så er der nogen her der har været det samme igennem.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 27-10-11 17:17

Tja, jeg ville aldrig selv skille min Mac ad, men mon ikke du kan finde hjælp på Youtube? Der ligger en mængde gode fif. F.eks.
http://www.youtube.com/watch?v=mQ_-vWdU0Kc

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 28-10-11 12:02

Hej Pifo
Jeg har været på you tube, og efter hvad jeg kan se, så er den LCD skærm ikke til at skille af, så den skal nok bare skiftes ud med en ny, når jeg engang bliver træt af at se på den gang leverporsteg.
Men jeg vil lige se om der skulle komme et godt tip.

Hej med dig

Accepteret svar
Fra : UlrikB

Modtaget 100 point
Dato : 31-10-11 13:51

Som Pifo er inde på så kan man på YouTube se video med folk, der splitter næsten hvad som helst i atomer. Og der findes selvfølgelig også en med en mand, der tager frontglasset af sin iMac for at rengøre indersiden. Det er næsten uhyggeligt nemt, når først man bare ved hvordan. Du skal bruge en sugekop, f.eks. sådan en man ellers bruger til at montere en GPS eller mobiltlf. holder i en bil. Sæt sugekoppen fast på for oven på frontglasset og så kan du trække glaspladen af. Såre enkelt, se videoen her:

Læg også lige mærke til at manden bærer operationshansker under forløbet, så han ikke behøver være bange for at sætte fedtfingre på glasset. Det er en rigtig god idé! Bemærk også at det ikke bare er et tilfældigt gammelt viskestykke der anvendes til at rengøre glasset med, men derimod en helt ny mikrofiber klud.
Held og lykke med hovedrengøringen.

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 31-10-11 15:23

Ved et nærmere eftersyn går det op for mig, at der jo her er tale om en ældre iMac af type 5. Og den type har slet intet frontglas. Og så nytter det selvfølgelig heller ikke noget at forsøge sig med en sugekop, sådan som videoen i mit første svar viser. iMac type 4, 5 og 6 blev alle lavet af hvid plast og uden frontglas. Det er først med iMac type 7 at Apple sætter frontglas på skærmen og begynder at bruge aluminiums ramme.
Så det nytter altså ikke noget, at forsøge at trække et frontglas af som slet ikke findes. Og selve LCD panelet lader sig ikke samle igen hvis du først skiller det ad.
Til gengæld så er det heller ikke særlig sandsynligt, at forurening skulle kunne trænge ind i selve LCD panelet. Det er nærmest hermetisk lukket og limet/svejset sammen. Derimod udsættes panelets overflade konstant for støv, tobaksrøg, mados osv. Og der kan nemt danne sig en film af skidt på denne matte overflade. Og så kan det da nok være en god idé, med jævne mellemrum, at rengøre panelets overflade. Jeg har i en årrække, med stor tilfredshed, anvendt et produkt der hedder iClean fra Monster Cable Products Inc. Det er en forholdsvis tyktflydende gel som sprayes på panelets matte overflade, der derefter tørres over med en microfiber klud. Til gengæld vil jeg stærkt fraråde brugen af enhver form for vinduespudse middel, opvaskemiddel eller anden form for rengøringsmiddel, der blot risikerer at gøre mere skade end gavn.
Læs mere om iClean her: http://www.monstercable.com/productdisplay.asp?pin=2105

Godkendelse af svar
Fra : Sandvad261

Dato : 31-10-11 17:39

Tak for svaret UlrikB.
Jeg havde taget fejl, min MAC var fra 2007 og med 20 tommer skærm, så efter at ha' set den lille film, gik jeg igang med sugekop og vinduessæbe som jeg bruger til at vaske vinduer både i huset, og på bilerne, og det var jo ganske nemt, så tak for hjælpen.
Og god vind til dig.
Hej

Kommentar
Fra : Parti

Dato : 04-03-12 18:25

frem over kan du bruge www.ifixit.com til alle dine apple produkter